A várakozásoknak megfelelően több mint kétmilliárd ember nézte világszerte a vasárnap befejeződött, Spanyolország győzelmével végződött női labdarúgó-világbajnokságot. A stadionokban összesen nagyjából kétmillióan szurkolták végig a meccseket – mindkét adat rekord. A szervezők 570 millió dollár bevételt kasszíroztak.
Gianni Infantino, a FIFA elnöke szerint
a nőknek megvan az erejük ahhoz, hogy meggyőzzenek minket, férfiakat arról, hogy mit kell tennünk és mit nem kell tennünk a béregyenlőség elérése érdekében.
A kritikusok szerint a FIFA-vezér a régi, elcsépelt üzenetet ismételte: a nőknek kell bizonyítaniuk. Az viszont kétségtelen, hogy a számok szerint elkezdődött egyfajta felzárkózás.
Az idei vébén 150 millió dollár pénzdíjat osztottak szét a résztvevők között, 2019-ben ez még csak 30 millió volt,
viszont így is messze elmarad a férfiak tavalyi katari világviadalán kiosztott 440 milliótól. Akkor a FIFA bevételei 7,5 milliárd dollárt tettek ki, ez jelzi, hogy mekkora növekedési lehetőség előtt áll a női foci.
A Deloitte felmérése szerint a legnagyobb bevételt generáló női csapatok a 2021–22-es szezonban a globális klubbevételek legfeljebb 1 százalékát érték el. Olga Carmona, aki a győztes spanyol gólt szerezte az angolok elleni döntőben, a Real Madrid játékosa.
A királyi gárda férficsapatának bevétele 713,8 millió dollár volt.
Infantino nyomásgyakorlásban is erős: megfenyegette a brit, a spanyol, a francia, a német és az olasz tévétársaságokat, hogy egyáltalán nem kapják meg a közvetítési jogokat, hiszen mindössze 1–10 millió dollárt kínáltak, míg ez a jog a férfiak viadalán 100–200 millió dollár volt. Az angolok 2022-es sikerét a női Eb-n 17,4 millióan szurkolták végig – a mostani vesztesek akkor hosszabbításban győzték le a németeket.
A marketinglehetőség adott – talán még szélesebb körben, mint a férfiaknál. A nagy márkák a nagy sporteseményeken azért reklámoznak, mert pontosan tudják (és mérik), hogy a célközönség (a férfiak) milliói nézik a meccseket, s így bíznak befektetésük megtérülésében. Most a női foci népszerűségének növekedésével a nők is csatlakozhatnak a férfiak táborához.
Más területeken már jobban tetten érhető a felzárkózás. Taylor Swift The Eras című turnéján a bevétel valószínűleg eléri az egymilliárd dolláros álomhatárt. Az énekesnő hatása akkora, hogy még az amerikai jegybank, a Federal Reserve gazdasági hangulatjelentésébe (bézs könyv) is bekerült. A Barbie film globálisan egymilliárd dollár bevételt hozott, rendezője, Greta Gerwig az első nő, aki ilyen kasszasikert készített.
A női foci már a magánbefektetők fantáziáját is megmozgatta. Egyikük, Victoire Cogevina Reynal például azt tervezi, hogy több női csapatban is vásárol részesedést – értesült a Bloomberg. Az erre a célra alapított Mercury 13 nevű cége 100 millió dollárt gyűjtött össze első körben. A cég onnan kapta nevét, hogy
a Mercury–13 volt az első amerikai űrhajó, amelyet nők vezettek küldetésére.
A cég a hírügynökség forrásai szerint egy angol, egy spanyol és egy olasz csapattal is előrehaladott tárgyalásokat folytat. A Mercury 13 egy jelentős növekedési potenciálú piacra igyekszik betörni.
Az angliai Super League bevétele a 2021–2022-es szezonban 60 százalékkal, 32 millió fontra emelkedett
a Deloitte jelentése szerint. Kétségtelen, hogy ez a töredéke a férfiak Premier League-bajnokságának, amely 5,8 milliárd fontot kasszírozott, viszont a növekedési ütem így is szédítőnek tűnik. Hasonló folyamatok játszódnak le a tengerentúlon is, ahol Laura Ricketts, a Chicago Cubs baseballcsapat társtulajdonosa
a Chicago Red Stars nevű női fociklubot venné meg 35 millió dollárért.
Az amerikai klubok azonban az európaiakkal összehasonlítva drágák, így a Mercury 13 deklaráltan távol maradna az Egyesült Államoktól – nagyobb növekedési lehetőségeket lát az európai (például a görög) piacban, de tervez befektetéseket Argentínában és Uruguayban is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.