A lassuló kínai gazdaság a legnagyobb fenyegetést jelenti jelenleg a globális árupiacokra. Az áru- és alapanyagpiaci termékek viszonylag jól átvészelték a pandémia időszakát – az üzemanyagok iránti kereslet például jelentősen emelkedett. A piaci szereplők számítottak arra, hogy nagy állami stimulusok érkeznek a növekedés beindítására, s a járvány által megkövetelt korlátozások feloldása után úgy tűnt, hogy példátlan fellendülési ciklus kezdődik – a kínai nagyvállalatok el is kezdtek spájzolni alapanyagokból.
Az ígéretesen induló ciklus azonban megakadt. Ennek hátterében a belső és a külső kereslet gyengülése egyaránt szerepet játszott. A nyugati világban az elszabaduló infláció nyomán emelkedő kamatok visszafogták a fogyasztást, visszaesett a kínai kivitel, gyengült a jüan árfolyama, a lakossági kereslet megakadt, deflációs helyzet alakult ki. Mindez erősen szembemegy a kínai pártvezetés azon törekvésével, hogy a növekedés motorja a lakossági fogyasztás legyen.
A vállalatok, a háztartások eladósodottak, inkább megtakarítanak, tartva a bizonytalan jövőtől, mintsem költenének és újabb hiteleket vennének fel.
A jegybanki kamatcsökkentések önmagukban aligha fordítják meg ezt a beállítódást. A strukturális problémák közé tartozik az is, hogy a fogyasztás által vezérelt gazdaság ugyan hasznos például az üzemanyag- és az élelmiszer-kereslet szempontjából, de csökkenti az igényt a „régi gazdaság”, az építőipar és a fémfeldolgozás termékei iránt. Így ezek kereslete is mérséklődik. Szintén fontos szerepe van a zöldátállásnak, amely növeli a keresletet például a réz iránt, viszont a fosszilis tüzelőanyagok felhasználása ezzel párhuzamosan erőteljesen fékeződik.
Az ipari fémek iránti kereslet kifulladt a januári – készletezési – csúcs után, a feldolgozók árrése összeomlott, az idei első fél évben nyereségük tíz éve nem látott mélypontra csökkent. Az ipari termelés növekedési üteme korábban elképzelhetetlen szintre, 4-5 százalékra lassult. Az árrések zuhanása – főleg az alumíniumfeldolgozóknál – korábban nem látott, öldöklő versenyt indított be. A Goldman Sachs elemzése szerint csökkentek a réz- és az alumíniumkészletek, az előbbi esetében már kritikus a szint.
Kína acélszükségletének 40 százalékát az építőipar adja, a vasérc, a kohók fő alapanyaga, a régi gazdaság szimbóluma. Az állam – főleg a foglalkoztatási szintek megtartása miatt – jelentős összegekkel támogatta a szektort, ez segített abban, hogy az árak tonnánként 100 dollár felett maradtak. Az építőipari kereslet viszont jelentősen visszaesett, válságban van az ingatlanpiac. A helyi önkormányzatok legnagyobb bevétele a telekeladásokból származik, kereslet híján viszont ez elapadóban van. A pekingi vezetésnek nagyon óvatosan kell eljárnia, hiszen a helyhatóságok is adóssághegyeket nyögnek, az eddigi élénkítési módszer – állami bankhitelekből közműépítések – egyre kevésbé műkődőképes.
A hagyományos nyári szünet végeztével várhatóan növekszik az olvasztók és kohók kihasználtsága, csökkennek a felhalmozott érckészletek. A lanyha ingatlanpiaci kereslet azonban arra kényszeríti a nagy acélgyártókat, hogy nagyon óvatosan töltsék fel ezeket újra, kétszer meggondolják majd, hogy mennyit készleteznek.
Az első fél évben a nyersolajszállítások parádés időszakot zártak, a kereslet növekedésének értéke a globális eladások 40 százalékát tette ki. (Más kérdés, hogy ebből mennyi volt az orosz import.) A fellendülés azonban itt is kifulladóban van, a finomítók visszafogják az importot, készleteik leépítésére törekednek. A nyersolaj behozatal júliusban három hónapos mélypontra esett. A szektor egyelőre jól profitál a globális gázolajhiányból, a hetedik hónapban Kína exportja több mint a háromszorosára nőtt júniushoz képest.
A szankció alá eső orosz gázolaj jelentős részét ezek szerint Kínából pótolja a világpiac: orosz nyersolajat finomítanak és adnak tovább.
A belföldi helyzet viszont meglehetősen sötét. A belső turizmus fellendülése ugyan jelentős keresletet gerjeszt a benzin iránt, az ipar lassulása azonban visszafogja a dízelfogyasztást. Gyorsan terjednek – állami ösztönzésre – az elektromos járművek, ez szintén a hagyományos, fosszilis üzemanyagok ellen dolgozik.
A műanyagokat és gumit gyártó petrolkémiai ágazatban az első fél évben csökkent az értékesítés és a nyereség, a szektor továbbra is erősen kitett az összeomlás szélén egyensúlyozó ingatlanpiacnak.
Kínában – zöldátállás ide, zöldátállás oda – továbbra is a szén a legfontosabb tüzelőanyag és villamosenergia-forrás. Peking az év elején növelte a belföldi kitermelést és az importot is a fellendülés elősegítésére. Ennek megakadása azonban az árak esését idézte elő. A nyár, az extrém hőség még segített valamelyest – csúcsra járnak a légkondik –, ám az őszi hónapok közeledtével csökken a villamosenergia-igény. Ha az ipar kereslete továbbra is visszafogott marad, az erőművek könnyen dönthetnek úgy, hogy eladják készleteiket, ami további nyomást gyakorolna a piacra.
A gáz esetében a szénkészletek csökkentése a meghatározó. Ha felesleg van olcsó szénből, kevesebb drága gáz fogy majd. Világpiaci szempontból fontos a jüan leértékelődése is, hiszen ez drágítja az importot, ismét a helyben már meglévő, olcsó szénkészletek irányába tolva el a keresletet.
Árupiaci szempontból a fémeken, érceken, alapanyagokon túl a sertéshús a legfontosabb kínai importcikk. Kína a világ legnagyobb sertéshúsfogyasztója. A gazdasági nyitás idején azonban a háztartások óvatosak maradtak, visszafogták a húsfogyasztásukat is. A sertéshúsnak a népszerűsége miatt nagy súlya van a fogyasztói árindex kosarában is.
Így a húskereslet lanyhulása, az árcsökkenés nagyban hozzájárult ahhoz, hogy deflációs környezet alakult ki.
Mindennek az lett az eredménye, hogy a sertéstenyésztők veszteséget, a piac egésze többletet termelt. A jövő szempontjából meghatározó lesz, hogy az október elején a nemzeti ünneppel kezdődő és a kínai újévig tartó ünnepi szezonban a lakosság mennyit hajlandó drágább élelmiszerekre költeni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.