BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
ROTTERDAM - An LNG (liquefied natural gas) tanker in the Princess Arianehaven in the port of Rotterdam. ANP KOEN VAN WEEL netherlands out - belgium out (Photo by Koen van Weel / ANP MAG / ANP via AFP)

Nem múlt el az energiaválság, legfeljebb enyhült

Egyre nő az esélye annak, hogy ismét ralizzon az LNG ára – pont a fűtési szezon előtt. Oroszország változatlanul önti az olajat Indiába, és Kína atomerőművek építésével válaszol az energiaigényre.

Tétlenül állnak a tengeren az LNG-rakományok, a veszteglő tartályhajók mennyisége több mint két hónapja a legmagasabb szinten van. Ez azt jelzi, hogy 

Európának sikerült feltöltenie gáztárolóit, az öreg kontinens gázkereslete pedig megtorpant. 

Ez önmagában is elgondolkodtató: valószínűtlen ugyanis, hogy a szinte állandó hőhullámok közepette a légkondicionálókat ne üzemeltetnék, így tehát nehéz arra gondolni, hogy a lakossági igény van alacsony szinten. Minden jel arra mutat, hogy az ipar energiaigénye esett vissza, ami nyilván kedvezőtlen a gazdasági kilátások szempontjából. 
Tény azonban, hogy most nem kell az LNG Európának, ami miatt sok hajó Ázsiának indult. A Bloomberg adatai szerint a legalább húsz napig hajókon tárolt cseppfolyós földgáz mennyisége meghaladta a 3,1 millió tonnát, ami jóval több az átlagosnál. A gáztárolók 84 százalékban megteltek, ami tovább csökkenti az LNG-igényt.  

ROTTERDAM - An LNG (liquefied natural gas) tanker in the Princess Arianehaven in the port of Rotterdam. ANP KOEN VAN WEEL netherlands out - belgium out (Photo by Koen van Weel / ANP MAG / ANP via AFP)
Fotó: AFP

A piac azonban továbbra is hisztérikusan reagál a legkisebb kedvezőtlen hírre is. A közelmúltban az orosz–ukrán feszültség fokozódása nyomta feljebb az árakat, de az európai hőhullámok is drágították a nyersanyagot, amely még ezzel együtt is 60 százalékkal áll év eleji ára alatt. Minden bizonytalanság ellenére a JPMorgan Chase elemzői optimisták: úgy vélik, hogy szeptemberre gyakorlatilag tele lesznek a tárolók, a harmadik negyedévre vonatkozó árelőrejelzésüket 27-ről 20 euróra csökkentették, ugyanis túlkínálatot várnak az LNG piacán.

 


Spekulálnak a kereskedők is

A kereskedők a nagyobb haszon reményében inkább hajlandók borsos árat fizetni a hajósoknak, hogy vesztegeljenek csurig töltött tartályokkal a tengeren, mint hogy olcsón „terítsék” portékájukat az európai piacon. 

Már most is napi 200 ezer dollár körül van ez a „tárolási díj”, ami a Spark Commodities előrejelzése szerint októberre 206 ezer dollár fölé, míg novemberre akár 284 ezer dollárra is emelkedhet. Ennek több kedvezőtlen hatása is van. Egyrészt a veszteglő tankerek nem segítik globálisan a készletek feltöltését, hiszen nem szállítanak, hanem horgonyoznak a tengeren, másrészt a kereskedők ezeket a magas napidíjakat érvényesíteni fogják az áraikban, ami végső soron a gázárak raliját hozhatja el a magas fogyasztás időszakában.

A narratíva a szokásos

Amellett, hogy a piacon figyelemmel kísérik a norvégiai gázmezők karbantartását, az Independent Commodity Intelligence Service elemzője szerint az év végi hideg időszakok ismét kemény versenyt hozhatnak a gázpiacra. 

Az orosz gáz kiesése akkora változást hoz, amit kiváltani nem lehet egy év alatt

– hangsúlyozta Alex Froley.

Esik az indiai orosz olajimport

Már második hónapja csökken az indiai orosz olajimport: az ázsiai ország júliusban naponta 2,09 millió hordó olajat vásárolt a szankcionált országból, a Kpler adatai szerint, ugyanakkor további csökkenés várható, az augusztusi behozatal akár 1,6 millió hordóra is mérséklődhet. Ennek hátterében az áll, hogy az OPEC+ döntésének megfelelően Oroszország is belekezd a felszínre hozott mennyiség csökkentésébe.

Mumbai,,Maharastra/india-,February,29,2020:,Highly,Inflammable,Truck,Containing,Diesel.
Fotó: Shutterstock

Katona Viktor , a Kpler nyersolajelemzési vezetője emlékeztetett, hogy az import júniusban még 2,11 millió hordót tett ki. A Szaúd-Arábiából érkező szállítmányok is visszaestek, míg az iraki import öthavi csúcsra emelkedett. Ugyanakkor az orosz import csökkenése valószínűleg átmeneti: októbertől – a szezonális fogyasztás emelkedésével – a napi 2,2 millió hordós rekordot is elérheti.

Oroszország augusztusban napi félmillió hordóval csökkenti exportját, és Szaúd-Arábia is mérsékli olajkivitelét. A kínálat szűkülése felfelé tolhatja az olaj árát, ami problémás lehet az indiai finomítóknak, ugyanis eddig kínosan ügyeltek arra, hogy az árplafon alatt vásárolják az orosz olajat.

Reaktordömping Kínában

Haiyang Nuclear Power Plant Construction In YantaiA large crane is lifting the CA20 module into the nuclear island of Unit 4 at the Shandong Haiyang Nuclear Power Plant in Yantai, Shandong province, China, on July 14, 2023. The Haiyang Nuclear Power Unit 4 is adopting independently designed and domestically produced CAP1000 technology, with a single unit rated capacity of 1.253 million kilowatts, and is scheduled to be completed and put into operation in 2027. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: AFP

Az államtanács hat új atomerőmű megépítésének adott zöld utat, és az eddigi projektek bővítéséről is döntöttek. Az új erőművek építési költsége 17 milliárd dollár lehet. A Nukleáris Világszövetség szerint Kína rendelkezik a harmadik legnagyobb atomerőmű-flottával az Egyesült Államok és Franciaország mögött, az ázsiai országban most összesen 23 reaktor épül. Az államtanács döntésének első nyertese a kínai CGN Powr Co., ugyanis a társaság üzemelteti majd az elkészülő erőműveket.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.