A Panama-csatorna vízszintje az esős évszak végéhez közeledve sem állt helyre, ezért a napi átkelésekre és a hajók merülésére vonatkozó korlátozások az év hátralévő részében és 2024-ben is érvényben maradnak az alacsony vízállás miatt – jelentették be a helyi vízügyi hatóságok.
A hatóságok az év elején víztakarékossági okokból vezették be a korlátozásokat a csatornán, hogy az elhúzódó aszály miatt ne torlódjanak fel még jobban a hajók a világkereskedelem mintegy 5 százalékát lebonyolító, kulcsfontosságú vízi útvonalon.
A Csendes- és az Atlanti-óceánt összekötő csatorna legszűkebb része már 20 százalékot szélesedett a múlt hét óta, de néhány hajótípus esetében a várakozási idő a duplájára nőtt júliushoz képest, ezért sok hajótulajdonos alternatív útvonalakat választott, hogy elkerülje a költséges szállítási késedelmet.
A csatornát kezelő hatóság közleményében tudatta, hogy az e heti hajóforgalom az idei szezonban a normális szinten van. Tájékoztatásuk szerint a 2023-as pénzügyi év vége előtt a csatornán áthaladó hajók száma már mintegy nyolcszázzal több, mint amennyit a hatóság költségvetése előre jelzett.
Az átkelésre továbbra is nagy a kereslet, az idei pénzügyi évben már több mint 13 ezer hajó kelt át rajta.
Az elégtelen csapadékmennyiség azonban továbbra is negatívan hat a csatornát tápláló Gatun-tóra, amelynek vízszintje 24,2 méterre csökkent, szemben az elmúlt évek azonos időszakában mért 26,6 méteres vízállásával.
Minden egyes hajó, amely áthalad a 80 kilométeres mesterséges szoroson, mintegy 51 millió gallon (193 millió liter) vizet használ fel a tóból.
A csatornahivatal szerint az esős évszak végén, novemberben, a tó vízszintje általában eléri a 27 métert, majd a száraz évszak végeztével, áprilisban valamivel 26 méter alá csökken. Szakértők már most a tengeri kereskedelem zavaraira figyelmeztetnek a jövő évben várható még szárazabb időszak miatt. Szerintük a panamai száraz időszak esetleges korai kezdete és az átlagosnál magasabb hőmérséklet fokozhatja a párolgást, ami áprilisra újabb rekordalacsony vízszintet eredményezhet.
Az 1881-től épült – de a műszaki és pénzügyi Panama-botrány miatt csak 1915-ben átadott – 82 kilométeres vízi útnak az Atlanti-óceánhoz közeli részét a világtengerek szintjénél 26 méterrel magasabbra duzzasztott felszínű, mintegy 40 kilométer hosszú Gatun-tó alkotja. A tóban a hajózóút mélysége 13,7 méter.
Karambolozott két tartályhajó a Szuezi-csatornánSzerencsére mind a két hajót sikerült elvontatni, és helyreállt a forgalom. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.