A népszerű energiaitalok egészségügyi kockázatairól egyre gyakrabban hallunk. Ezek az italok negatív hatással lehetnek mindannyiunk egészségére, de különösen a gyerekek veszélyeztetettek. A legnagyobb baj az, hogy megfelelő szabályozás híján, túl könnyen hozzájuthatnak. A felnőttek, és leginkább a szülők felelőssége óriási, hiszen normális körülmények között kávét sem adunk a gyereknek. Az Egyesült Államokban a gyermekorvosok a szülőkkel karöltve, a hatóságokhoz fordulva próbálnak elmozdulást elérni az ügyben, hogy az alkoholhoz és a cigarettához hasonló szabályozás vonatkozzon az energiaitalok forgalmazására is.
Összehasonlításképpen:
egyetlen doboz körülbelül annyi koffeint tartalmaz, mint hat Coca-Cola.
A Magyarországon piacvezető Hell Energy energiaital 32 milligrammos koffeintartalma jóval kevesebb, mint az Amerikában forgalmazott, Kim Kardashian valóságshow-celeb után elnevezett Kimade nevű ital 200 milligramm koffeinje.
Az energiaitalok koffeintartalma az évek során egyre nőtt, de egyes országok, például Litvánia már évekkel ezelőtt betiltotta ezek árusítását 18 éven aluliaknak. Norvégiában, Dániában és Franciaországban sem lehet taurintartalmú energiaitalt értékesíteni. Az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban nincs nemzeti szabályozás, amely tiltaná a magas koffeintartalmú energiaitalok forgalmazását – írja a Reuters.
A taurin a koffeinhez hasonlóan stimulánsként működik a szervezetben, természetes módon különböző élelmiszerek, leginkább a húsfélék tartalmazzák. Azonban a koffeinhez hasonlóan túlzott bevitele szintén káros lehet.
Mivel még nincs pontos adat arról, hogy mi az a mennyiség, amelyet a gyerekek is biztonsággal fogyaszthatnak, az ital forgalmazására vonatkozó, erős szabályozásra lenne szükség világszerte. Az aggodalomra az is okot ad, hogy
a fiatal korosztály szomjúság ellen, víz helyett issza az energiaitalt,
ami napi több doboz is lehet fejenként. A koffeint fogyasztó gyerekeknél a mellékhatások közé tartozhat a gyors vagy szabálytalan szívverés, fejfájás, remegés, gyomorpanaszok és alvászavar, ami a mentális egészségre is kihat.
Világszerte a boltok polcain lévő energiaitalok csomagolása igazi gyerekcsalogató, mivel legtöbbször a fiatal korosztály számára vonzó, feltűnően színes kivitelben kerülnek forgalomba. Gyakran a szülőket is megtévesztik ezzel, hiszen az egyre több márka között leginkább az ital vitamin- és némi gyümölcstartalma van feltüntetve a dobozon, viszont alig észrevehető helyen látható, hogy energiaitalról van szó. Mindez igencsak szemben áll az energiaital-ipar szándékával, miszerint ezeket a termékeket állítólag csak felnőtteknek szánják.
Beszúrás
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.