Az autóipari dolgozók szakszervezetének (UAW) tagjai vasárnap tovább folytatták a három nagy „detroiti” gyártó, a Ford, a General Motors (GM) és a Stellantis ellen a sztrájkjukat, s bár a vállalatok a követelések több pontját is hajlandók voltak elfogadni, a megmozdulás vége egyelőre még nincs a láthatáron – írta a Retuers.
Mintegy 12 700 UAW-dolgozó továbbra is sztrájkol egy közös munkaügyi akció keretében, amely három amerikai összeszerelő üzemet érint – egyet-egyet a három nagy autógyártó mindegyikénél –, miután a korábbi négyéves munkaszerződések csütörtökön éjfélkor lejártak.
A szakszervezet és a gyártók képviselői szombaton késő estig tárgyaltak, a megbeszéléseket a GM vasárnap is folytatja, az elmúlt évtizedek legambiciózusabb munkaügyi akciója ugyanis súlyos kieséseket okoz a küszködő vállalatok számára.
A Stellantis szombaton közölte, hogy megemelte az ajánlatát, és 20 százalékos emelést javasolt a négy és fél éves szerződéses időszak alatt, amit egy azonnali 10 százalékos emeléssel egészítene ki.
Ez megegyezik a GM és a Ford ajánlatával, ám elmarad attól a 40 százalékos béremeléstől, amelyet az UAW 2027-ig követel, az azonnali 20 százalékról nem is beszélve.
Mark Stewart, a Stellantis észak-amerikai operatív igazgatója szombaton újságíróknak elmondta, hogy az UAW elutasította az Illinois állambeli Belvidere-ben található összeszerelő üzem újraindítására vonatkozó ajánlatát, amely több száz munkahelyet teremthetett volna, és inkább a saját béremelésük érdekében sztrájkoltak.
Az akció miatt leállt a termelés három – michigani, ohiói és missouri – üzemben, amire a vállalatok tömeges leépítésekkel válaszoltak.
A sztrájkkal párhuzamosan a Ford bejelentette, hogy michigani gyárában mintegy 600 dolgozót határozatlan időre elbocsát, a GM pedig több mint kétezer alkalmazottjától vált meg Kansasben, és azt is bejelentette, hogy az alkatrészhiány miatt több gyárat is le fog állítani, ha a munkabeszüntetés nem ér véget.
A magasabb bérek mellett az UAW rövidebb munkahetet, a meghatározott juttatású nyugdíjak visszaállítását és erősebb munkahelyi biztonságot követel, mivel a dolgozók attól tartanak, hogy az elektromos járművek térnyerésével ki fognak szorulni a hagyományos autóiparral együtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.