BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem lehet több bőrt lehúzni az amerikai fogyasztóról

Sokaknál elfogytak a megtakarítások, meghúzzák a nadrágszíjat.

Az amerikai fogyasztóknak köszönhetően tovább úszta meg a recessziót a világ legnagyobb gazdasága, mint a legtöbben várták. Egy befektetők körében végzett felmérés szerint azonban ennek vége, az amerikaiak is meghúzzák a nadrágszíjat.

United states louisiana breaux bridge buck johnny s restaurant musician geno delafosse playsUnited States, Louisiana, Breaux Bridge, Buck and Johnny's restaurant, musician Geno Delafosse plays during Saturday brunch (Photo by FRILET Patrick / hemis.fr / hemis.fr / Hemis via AFP)
Az amerikai fogyasztók már nem hajtják sokáig a gazdaság növekedését.
Fotó: FRILET PATRICK / HEMIS.FR

A Bloomberg által megkérdezett 526 befektető több mint fele úgy gondolja, hogy a jövő év elején visszaesik majd a gazdasági növekedés legfontosabb motorjának számító személyes fogyasztás az Egyesült Államokban. Negyedük szerint ez még ennél is hamarabb, már 2023 utolsó negyedévében bekövetkezik, mivel a magas kamatok megcsappantják a háztartások költségvetését, és elfogynak a koronavírus-járvány idején felhalmozott tartalékok.

A fogyasztás visszaesésével valószínűleg megáll majd a gazdaság növekedése, ami éles fordulat lesz, mivel egyelőre dübörög az amerikai gazdaság, és bővülést prognosztizálnak a harmadik negyedévre is – éppen annak köszönhetően, hogy júliusban az elmúlt hat hónap leggyorsabb ütemében szórták a pénzt az amerikai háztartások. Ám egyes elemzők szerint ez volt az utolsó hajrá.

A nagy kérdés az, hogy fenntartható-e az amerikai fogyasztásnak ez az ereje? A válasz nem, mert egyszeri faktorok okozták: néhány nyári sikerfilm és koncertkörút

 – állítja Anna Wong, a Bloomberg Economics amerikai gazdasággal foglalkozó közgazdásza.

The all-new 2024 Chevrolet Trax on display at the 2022 Los Angeles Auto Show in Los Angeles, California on November 17, 2022. (Photo by Frederic J. BROWN / AFP)
Egyre többen késnek az autóhitel-törlesztésekkel.
Fotó: FREDERIC J. BROWN

Nem mindenki ért egyet, a Goldman Sachs közgazdászai például arra számítanak, hogy a fogyasztás jövőre is felülteljesítő lesz a munkahely-teremtésnek és az inflációt meghaladó bérnövekedésnek köszönhetően. De ők vannak kisebbségben.

Thomas Simons, a Jefferies amerikai gazdasággal foglalkozó közgazdásza arra hívta fel a figyelmet, hogy bár a módosabbak valóban jól megvannak, az alacsony keresetűek egyre nehezebben bírják az inflációt, a kamatemelések miatt mind többen késnek a hiteltörlesztésekkel, és a helyzet várhatóan csak romlani fog e téren a következő hónapokban.

Daily Life In Edmonton During The Covid-19 Pandemic
An illustrative image of a person holding a credit card while shopping on-line on a computer, in an apartment during the coronavirus pandemic.On Tuesday, January 11, 2021, in Edmonton, Alberta, Canada. (Photo by Artur Widak/NurPhoto) (Photo by Artur Widak / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Apadnak a megtakarítások, sokan hitelből költekeznek.
Fotó: ARTUR WIDAK

Erre a következtetésre jutott James Knightley, az ING vezető nemzetközi közgazdásza is. Elemzésében emlékeztetett, hogy a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve friss jelentése szerint a második negyedévben ugyan 5500 milliárd dollárral, 154,3 ezermilliárd dollárra nőtt az amerikai háztartások nettó vagyona, az adatokból azonban az nem derül ki, hogy pontosan kinek a kezében van ez a pénz

Az viszont biztos, hogy nem az alacsony vagy közepes jövedelmű családoknál, amelyek nem nyertek sem a tőzsderalin, sem pedig az ingatlanárak emelkedésén.

Az ING elemzőinek becslése szerint a pandémia alatt állami segítségből és megemelt munkanélküli-segélyből, valamint a visszafogott fogyasztásból felhalmozott 2200 milliárd dollárnyi megtakarításból 1300 milliárdnyi már kimerült, és a jelenlegi ütem alapján 2024 feléig teljes el fog fogyni, ami szintén azt a véleményt erősíti, hogy visszaesik majd a fogyasztás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.