Spanyolország déli részét második éve pusztította szárazság, és ennek következtében az idei szezonban harmadával elmaradhat az olívaolaj-termelés a négyéves átlagtól – közölte hétfőn a madridi mezőgazdasági minisztérium.
A világ legnagyobb termelőjeként Spanyolország adja a világ olívaolaj-kibocsátásának mintegy 40 százalékát, a tavasszal azonban a fák virágzása idején tapasztaltak szokatlan hőhullámokat, ami a tartós szárazsággal együtt súlyos károkat okozott. Emiatt hiány alakult ki, és jócskán megugrottak az árak, eltűnhet Európából az egész iparág.
A madridi agrártárca jelentése szerint a 2023–2024-es szezonban várhatóan 756 300 tonna olívaolajat állítanak majd elő, ami ugyan jóval meghaladja a tavalyi 663 ezer tonnát, amikor a kibocsátás a felére csökkent, de messze elmarad a négyéves átlagtól, amelyet viszonyítási alapként általában tekintetbe vesznek.
Andalúziában, ahonnan a spanyol olívaolaj 70 százaléka származik, a becslések szerint a szüretelt mennyiség 40 százalékkal marad el az átlagtól.
Az ágazat létét az elsivatagosodás és az aszály folyamatosan fenyegeti, Madrid szerint a spanyol termőterület ötöde válhat terméketlenné.
A szüret október elsején kezdődött, és a tavalyi gyenge termés miatt az olívaolaj-készletek 45 százalékkal alacsonyabbak az egy évvel ezelőttihez képest, ami tovább nyomja fel az árakat. Az extraszűz olívaolaj ára Spanyolországban megduplázódott az év eleje óta, szeptemberben hivatalos adatok szerint elérte a kilónkénti 8,2 eurót. (Egy euró 388,4 forint.)
Az időjárás miatt gyengébb lesz a bortermés is Spanyolországban, valamint Olaszországban is, az Európai Bizottság szintén hétfőn kiadott becslése szerint 14, illetve 12 százalékkal marad el a tavalyitól. Emiatt az Európai Unió teljes kibocsátása az első becslés szerint 150 millió hektoliter lesz, 6 százalékkal kisebb, mint a 2022-es. Olaszország emiatt elveszíti az első számú globális bortermelő pozícióját, amelyet kilenc év után ismét Franciaország vesz majd át.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.