BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az autógyártók után a kínai acélipar került az EU célkeresztjébe

Az EU–amerikai csúcstalálkozón jelenthetik be, hogy Brüsszel újabb ágazat támogatása ügyében indít vizsgálatot.

Az Európai Unió vizsgálatot készül bejelenteni a kínai acélipar állami támogatásával kapcsolatban. A Financial Times tudósítása szerint erre az október 20-án rendezendő amerikai uniós csúcstalálkozón kerülhet sor, amikor Joe Biden vendégül látja Ursula von der Leyent, az Európai Bizottság és Charles Michelt, az Európai Tanács elnökét.

Fewer steel tube towers for wind turbinesPRODUCTION - 24 August 2023, Saxony, Leipzig: At SIAG Tube&Tower GmbH, an employee walks past steel tube segments for wind turbines. Due to long approval procedures for heavy-duty transports to wind farms and the resulting exhausted storage capacity, production had to be curtailed in recent months. At present, employees are hoping for much shorter processing times with the authorities and a resolution of the transport backlog. The aim is to slowly ramp up production again and prevent short-time work for plant engineers. The company, which is one of the leading suppliers to the wind energy sector, produces around 100 tubular steel towers for wind turbines every year. Photo: Waltraud Grubitzsch/dpa (Photo by WALTRAUD GRUBITZSCH / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Védeni akarják az amerikai és európai acélipart.
Fotó: Waltraud Grubitzsch

A jelentés szerint Brüsszel beleegyezett, hogy Washingtonnal közösen lép fel a saját acélipara védelmében. Ez is része lehet az Egyesült Államok és az EU között kötendő acélkereskedelmi megállapodásnak. Ha a két félnek nem sikerül megállapodnia, akkor jövő év elejétől újra életbe léphetnek a még Donald Trump elnök által 2018-ban az EU-ra is kivetett acélipari vámok, amelyek teljes összege nagyságrendileg 10 milliárd dollár.

Brüsszel akkor ellenlépésekkel válaszolt, büntetővámot vetett ki olyan amerikai termékekre, mint a bourbon és a Harley-Davidson, az intézkedéseket azonban 2021-ben mindkét fél felfüggesztette.

Uniós illetékesek elmondták a brit lapnak: megértik, hogy Bidennek védenie kell az acélipari munkásokat olyan csatatérállamokban, mint Pennsylvania és Ohio, hogy megakadályozza Trump győzelmét a jövő évi választáson.

President Biden Delivers Remarks In Los Angeles On Administration's Investments In Infrastructure LOS ANGELES, CA - OCTOBER 13: US President Joe Biden, the US Representative Karen Bass and the Steel Worker Yurvina Fernandez talk to workers as they arrive at the Metro D Line (Purple) Extension Transit Project - Section 3 on October 13, 2022 in Los Angeles, California.  Biden spoke about the Bipartisan Infrastructure Law and the resulting investments in public transit. (Photo by Apu Gomes/Getty Images)
Joe Bidennnek szükséges van az acélmunkásokra, hogy legyőzze jövőre Donald Trumpot.
Fotó: Apu Gomes

A kínai kereskedelmi minisztérium egyelőre nem kommentálta az értesülést, de az elektromos autókkal kapcsolatos hasonló uniós vizsgálatot Peking élesen elítélte, és sürgette Brüsszelt, hogy gondoskodjon a globális ellátási lánc biztonságáról.

A lap értesülése szerint Brüsszel fontolgatja vizsgálat indítását a szélturbinaszektor esetében is. A vizsgálatok akár egy évig is eltarthatnak, és büntetővámok kivetéséhez vezethetnek, ami kereskedelmi háborút robbanthat ki az EU és Kína között. Az ellenreakciótól elsősorban a német autógyártók tartanak.

Október 20-i csúcstalálkozón a két fél várhatóan bejelenti a fenntartható acélról és alumíniumról szóló globális megállapodást (GSA).

A cél megfékezni a kínai exportot, amely elárasztotta a világpiacot és nyomást gyakorolt a saját termelőkre – mondták a lapnak a tisztviselők. A megállapodás más országok – például az Egyesült Királyság és Japán számára – is nyitott lesz, ha beleegyeznek, hogy szintén vámokat vezetnek be Kínával szemben.

China sets record daily steel output for third month in a row
Rekordszintre ugrott tavaly a világ acéltermelése, jelentős részben Kínának köszönhetően.
Fotó: Liu Debin

Az EU és az USA politikai megállapodást is aláír arról, hogy jegelik a kétoldali vitájukat, amíg folytatják a tárgyalásokat a GSA második részéről, az acél- és alumíniumgyártás szén-dioxid-mentesítéséről.

A tárgyalások elmúlt két évében az unió elutasította, hogy kövesse Washington döntését, amely nemzetbiztonsági okokra hivatkozva 25 százalékos vámot vetett ki az acélra és 10 százalékos vámot az alumíniumra, miután a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) úgy ítélte meg, hogy a lépés sérti a nemzetközi jogot. Brüsszel azonban beleegyezett abba, hogy WTO-kompatibilis vámokat vet ki, ha vizsgálata bebizonyítja, hogy a kínai támogatások tisztességtelenek.

CHINA-HEBEI-HEAVY INDUSTRIES-CAPACITY CUT (CN)
Hagyományos eszközökkel nem lehet védeni Kína ellen az európai acélipart.
Fotó: Jang Si-jao

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet adatai szerint rekordszintre emelkedett tavaly a globális acéltermelés, ahogyan a túltermelés is, a gyártott mennyiségnek csupán a 75 százalékát használják fel. A termelésbővülés negyedét Kína adja, amely Ázsia más részein is működésbe helyez új gyárakat.

Az EU már bevezetett dömpingellenes vámokat kínai acélimportra tíz kategóriában, valamint kvótákat szabott többféle amerikai acéltermék esetében. Az európai acélipar szerint azonban ezek az intézkedések hatástalanok.

Construction of switches at Deutsche Bahn
Az amerikai–uniós acélvitát jegelik a megoldásig.
Fotó: Rolf Vennenbernd / AFP

A hagyományos kereskedelemvédelmi eszközök nem képesek kezelni ezt a problémát. Már ötven éve használjuk őket, és nem váltak be. A globális többletkapacitást a kormányok táplálják. Új eszközre van szükségünk

– hangsúlyozta Axel Eggert, az ágazatot képviselő Eurofer főigazgatója.

Az Európai Bizottság nem kívánt nyilatkozni a Financial Timesnak.

Brüsszel továbbá szén-dioxid-kiigazítási mechanizmust is bevezet (carbon border adjustment mechanism – CBAM), amelynek értelmében aszerint adóztatja az importált termékeket, köztük az acélt is, hogy az előállításuk folyamán mennyi szén-dioxidot bocsátanak ki. Az Egyesült Államokban nincs nemzeti szén-dioxid-árképzési rendszer, és a kibocsátások kiszámítására egyedi rendszert kíván létrehozni. A CBAM ezen a héten lépett hatályba, de az importőrökre csak 2026-tól vonatkozik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.