A franciák meggátolnák a többi uniós tagállam törekvését, hogy átmenetileg felfüggesszék az elektromos járművek kereskedelmében vám bevezetését a britek és az EU között, bár ez saját autógyártóiknak több milliárd eurós veszteséget okozna, és előnyös helyzetbe hozza a kínai márkákat.
A francia kormány nem akarja késleltetni a Brexittel összefüggő vámok bevezetését, egyrészt el szeretné kerülni a látszatát is annak, hogy a briteknek engednének, másrészt szerinte a lépéssel az EU-ban zajló s tervezett akkumulátorgyártási beruházások szenvednének hátrányt (és késést) – értesült a Bloomberg az ügyhöz közel álló forrásoktól.
A párizsi ódzkodás súlyos károkat okozna a részben francia állami tulajdonban lévő Renault-nak, valamint az Opel, a Citroen és a Peugeot tulajdonosának, a Stellantisnak. Az uniós tagállamok többsége – Németország vezetésével – ugyanakkor támogatná a vámok bevezetésének elhalasztását.
A tét hatalmas, hiszen a jövő évtől az Egyesült Királyság és az EU között forgalmazott elektromos meghajtású járművekre 10 százalékos vámtarifa lépne életbe – ha az autók értékének kevesebb mint 45 százaléka származik a régióból, ahogyan azt a Brexit utáni megállapodások előírják.
Az európai autógyártók három évvel szeretnék elcsúsztatni a tervezett vám bevezetését, hogy több idő álljon rendelkezésükre a régió akkumulátorellátási láncának fejlesztéséhez. Az iparág szerint a lépés 4,3 milliárd euróba (4,5 milliárd dollár) kerülhet az ágazatnak a következő három évben, és a kínai versenytársaknak kedvezne. A gond csak az, hogy
a villanyautók értékének nagyjából 35-45 százalékát az akkumulátor adja,
amely készen vagy alkatrészként vagy nyersanyagként érkezik Európába. Az öreg kontinens importját a kínai gyártók dominálják, s gyakorlatilag esélytelen, hogy ilyen rövid idő alatt felfutna az európai gyártás. Vagyis életbe lépnének a vámok, így a távol-keleti olcsó s az európai terhek miatt relatíve még olcsóbbá váló konkurencia jut előnyhöz – még a rá is vonatkozó 10 százalékos vám mellett is.
A diplomáciai kérdésekben általában igen finnyás franciák most attól tartanak, hogy a halasztás engedélyezése azt a politikai üzenetet közvetítené, hogy egy ország (jelen esetben az Egyesült Királyság) az EU egységes piacáról való kilépés belpolitikai előnyeit költségek nélkül is megkaphatja.
Az amerikai hírügynökség ugyanakkor úgy értesült, hogy a tárgyalásokon részt vevő felek még bíznak abban, hogy az év vége előtt létrejöhet a megállapodás.
Úgy látszik, Párizs azért mégsem olyan finnyás, ha a saját érdekeiről van szó,
a háttérben feltehetően kőkemény alkudozások zajlanak a francia gyártók helyzetbe hozásáról a németekkel szemben. Egy, a tárgyalásokon közkézen forgó dokumentum szerint a Kínából származó brit import megugrott, és a 10 százalékos vám ellenére tavaly az eladások mintegy harmadát tette ki. Ha az európai járművek után ugyanezt a vámot fizetnék, gyakorlatilag kiáraznák magukat a piacról.
A kérdés megosztja az Európai Bizottságot is. Thierry Breton, az EU belső piacért felelős biztosa – aki egyébként francia – a The Guardian című lapnak azt nyilatkozta, hogy az EU nem fogja megváltoztatni a Brexit-megállapodást csak az autóipar kedvéért.
Valdis Dombrovskis kereskedelemért felelős biztos viszont a német Frankfurter Allgemeine Zeitungnak reményét fejezte ki, hogy sikerül elhalasztani (a tervek szerint három évvel) a vámok életbe léptetését, hiszen ez korántsem jelentené a Brexit-megállapodások újratárgyalását. Dombrovskis egyértelművé tette, hogy
ha az EU és Nagy-Britannia bevezeti a vámokat egymással szemben, az senkinek nem lenne jó – kivéve Kínát.
Az elmúlt hetekben az európai autógyártók legnagyobb lobbicsoportja, az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) igyekezett egyre nagyobb nyomást gyakorolni a döntéshozókra, főleg a franciákra. Azzal érveltek, hogy a vámok bevezetése három év alatt 480 ezer autóval csökkentheti a régió termelését. Az ACEA igyekszik más érdekelt feleket, így például a nagy európai akkumulátorgyártókat és a német szakszervezeteket is maga mögé állítani.
Brüsszel próbálja fellendíteni a termelést az EU-ban, különösen az Egyesült Államokban nyújtott masszív támogatások miatt, amelyek elvonják a beruházásokat Európából, valamint azért, hogy stratégiai szempontból kevésbé függjön Pekingtől. Az ellátási láncok megváltoztatása azonban időbe telik. Az autógyártók jelenleg a legtöbb elektromos autó akkumulátorát Ázsiából szerzik be. A távol-keleti gyártóknak gyakorlatilag nincs európai konkurenciájuk, és ez nem is fog pár hónapon belül megváltozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.