BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
14 January 2023, Mecklenburg-Western Pomerania, Lubmin: The LNG tanker "Coral Furcata" is moored in the Greifswald Bodden off the Lubmin pier. The ship is designed to transport liquefied natural gas from large tankers through the shallow Bodden to the LNG terminal in the industrial port. Located on the Baltic Sea, the terminal for the delivery of liquefied natural gas (LNG) is officially commissioned and receives its final outstanding operating permit. Germany is relying on LNG delivered by ship, among other sources, to replace failing Russian gas supplies. The interaction of several ships is expected to enable up to 5.2 billion cubic meters of natural gas to be fed into the Lubmin pipeline each year. Photo: Jens Büttner/dpa (Photo by JENS BUTTNER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)

Szemfényvesztés – mégsem fordult el teljesen az orosz gáztól Németország

Horribilis összeget kellene fizetnie a német államnak, hogy felmondják az oroszok a gázszállítási szerződést.

Valóban nem fordult el Európa legnagyobb gazdasága teljesen az orosz gáztól, de nem arról van szó, hogy Németországban használnának orosz nyersanyagot. 

Egy jogi buktató miatt a SEFE Gmbh, – egykori Gazprom leányvállalat – hajói szállítanak orosz cseppfolyós földgázt, a transzport leginkább Indiába tart. 

Az egykor az orosz gázóriás kezében lévő vállalat természetesen szállított orosz nyersanyagot, aztán a társaság német állami kézbe kerülésével Berlin „megörökölte” ezt a kötelezettséget. A szerződés felmondása 10 milliárd euróba fájna – így tehát erre egyelőre nincs esély.

14 January 2023, Mecklenburg-Western Pomerania, Lubmin: The LNG tanker "Coral Furcata" is moored in the Greifswald Bodden off the Lubmin pier. The ship is designed to transport liquefied natural gas from large tankers through the shallow Bodden to the LNG terminal in the industrial port. Located on the Baltic Sea, the terminal for the delivery of liquefied natural gas (LNG) is officially commissioned and receives its final outstanding operating permit. Germany is relying on LNG delivered by ship, among other sources, to replace failing Russian gas supplies. The interaction of several ships is expected to enable up to 5.2 billion cubic meters of natural gas to be fed into the Lubmin pipeline each year. Photo: Jens Büttner/dpa (Photo by JENS BUTTNER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: AFP

Ennek ellenére a kötelezettség komoly dilemmát okoz az egyébként egyik leghatározottabban oroszellenes európai országban, és 

aláássa azt a sokszor hangoztatott tézist, miszerint Berlin gyakorlatilag minden kapcsolatot megszakított Oroszországgal,

és elvarrta az ukrajnai háború előtti nemzetközi szerződéseket is. Berlint most sokan bírálják, mondván a politikai retorika ellenére továbbra is kapcsolatban áll Oroszországgal. Tény, hogy a német vezetés hitelessége jelentősen csorbult.

Berlin valóban két tűz közé került, ugyanis a szerződés megszegése 10 milliárd eurójába kerülne. 

A német adófizetők pedig bizonyára nem tűrnék szó nélkül egy ekkora összeg kifizetését, ugyanis ez jóval több, mint amennyit magáért a cégért fizetett a német kormány. Szakértők szerint tehát valószínűtlen, hogy emellett döntsenek.

Még a pontos összeg sem ismert, ugyanis ez a 10 milliárd euró csak egy becslés, ami arról szól, hogy valószínűleg nagyjából ennyit kellene fizetnie a német kormánynak, ha Oroszország sikeresen perelné a céget egy nemzetközi választottbíróságon. Mindenesetre a gazdasági minisztérium is vizsgálja, hogy mit tehetnek, és abban mindenki egyetért, hogy ez messze nem a SEFE „magánügye”, már csak a hatalmas összegek miatt sem.

De hogy jutottunk el idáig?

Németország tavaly azért államosította a céget, hogy korlátozza az energiaválság hatásait. A SEFE azonban még 2018-ban 20 éves szerződést kötött a szibériai jamali létesítményből LNG szállítására. A Bloomberg számításai szerint a jelenlegi piaci árakon az üzlet értéke körülbelül évi 2 milliárd euró. A társaságnak mindenképpen fizetnie kell az orosz cseppfolyós gázért, attól függetlenül, hogy mit kezd vele.

Mint minden hosszú távú szállítási szerződés, ez is igen szigorú szerződéses szankciókat, tartalmaz arra az esetre, ha a társaság nem teljesíti kötelezettségét

 – jelentette ki  SEFE szóvivője. Ugyanakkor Oroszország másnak is eladhatja az LNG-t, ami pedig azt jelenti, hogy Moszkvának „kétszer is fizetne”, ha a SEFE nem teljesítené a  szerződésben vállaltakat. Egyszer pénzt kapna a nyersanyag értékesítéséért, másrészről a SEFE-nek is fizetnie kellene, a szerződésszegés miatt.

A SEFE a hónap elején két külön rakományt vett fel, mindkettőt Indiába szállítja novemberben. Európa nem tervez vásárolni a cégtől.

Kritikus baloldal

Christian Görke, az ellenzéki Baloldal pénzügyi szakértője szerint a német kormány magatartása ellentmondásos. 

Míg további szankciókat követelnek Moszkva ellen, egy német állami cég orosz gázzal kereskedik.

– hangsúlyozta. 


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.