BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vége a szép világnak a turizmusban

Az infláció felemésztette a tartalékokat, átértékelik az emberek, hogy mire költik a pénzüket.

A koronavírus-korlátozások feloldása után mindenki utazni akart, hogy bepótolja az elvesztegetett időt, ennek az úgynevezett bosszúutazásnak azonban hamarosan véget vethet az évek óta magas infláció és a költségek emelkedése. A Morning Consult amerikai piacelemző legfrissebb elemzése szerint bár bizonyos országokban még mindig egyre többen akarnak utazni, máshol, különösen Európában szinten marad vagy csökken a számuk.

Asian,Young,Woman,In,Old,Traditional,Chinese,Dresses,In,The
Ázsiában is gyengülni fog az utazási kedv.
Fotó: Shutterstock

Franciaországban 11 százalékponttal, Németországban hattal, Kanadában és Oroszországban négy-négy százalékponttal esett vissza az utazási hajlandóság 2022 óta. Lindsey Roeschke, a Morning Consult utazási és vendéglátási elemzője szerint ez egyértelműen azt sugallja, hogy a felhalmozódott kereslet megszűnik. 

Ez nem jelenti azt, hogy az utazások ismét jelentősen vissza fognak esni, de azok többsége, aki a bosszúutazást tervezett, már megtette

– nyilatkozta a CNBC-nek.

A szakértő szerint a lassulás Európában lesz a leginkább érezhető, ahol az infláció leapasztotta a fogyasztók megtakarításait, és arra késztette őket, hogy átértékeljék, mire költik a pénzüket. Az európaiak számára még drágábbá tette az utazást, hogy nyáron rengeteg észak-amerikai turista áramlott a kontinensre, ami még inkább felhajtotta az árakat. Mindez együttesen „más régiókhoz képest pesszimistább kilátásokat fest az utazással kapcsolatban”, fogalmazott.

Szakértők arra számítottak, hogy a „bosszúutazások” tartama hosszabb lesz az ázsiai–csendes-óceáni térségben, ahol tovább maradtak életben a járványkorlátozások, az Oxford Economics legfrissebb jelentése szerint azonban a hatás ott is gyengül. Emlékeztettek, hogy a felhalmozott keresletnek köszönhetően nőtt az utazások száma a régióban 2023 első felében, azóta azonban a tendencia kezd megfordulni.

Black,Cheerful,Happy,Couple,In,Love,Visiting,Paris,City,Centre
Az amerikai turisták áradata felnyomta az árakat Európában.
Fotó: Shutterstock

Példaként a Malajziába látogató szingapúri látogatókat hozták fel, akiknek a száma a 2022 végi ugrásszerű növekedést követően visszaesett. „Hasonló, bár kevésbé kifejezett dinamikára számítunk a régió többi részén", ahogy a rövid távú utazások kezdeti hulláma lecseng, írták a kutatók a jelentésben. Előrejelzésük szerint a világ más részeiből, különösen az Egyesült Államokból és Európából érkezők száma is valószínűleg csökkenni fog, mivel a szigorodó monetáris politika késleltetett hatásai az utazók pénztárcája is megérzi.

Az Oxford Economics változatlanul arra számít, hogy az amerikai gazdaság recesszióba fordul az év végén, 2024 elején,

 

az utazás pedig többnyire luxuscikk, és az elsők között van, amelyet visszavágnak, ha az idők nehezebbé válnak.

Az utazási szándék még mindig növekszik Kínában, Mexikóban és Japánban, ám a japánoknak csak 53 százaléka tervez vakációt a következő 12 hónapban. Kínában is elsősorban a belföldi turizmus erősödik, már visszatért a pandémia előtti szintre, és a jelenleg tartó nemzeti ünnep, az aranyhét alatt is rekord számban maradnak az emberek az országhatáron belül.

Penang,/,Malaysia,-,July,21st,2019:,Penang,Hill,Is
A kínaiak egyre inkább az országhatáron belül maradnak.
Fotó: Shutterstock

A Fliggy kínai utazási ügynökség szerint tavalyhoz képest majdnem hatszorosára ugrott a hazai és több mint hússzorosára a külföldi foglalások száma, az Oxford Economics azonban arra figyelmeztet, hogy a trend valószínűleg nem marad tartós.

A kínai fogyasztók költekezési vágya gyorsan esik vissza az újranyitás utáni kezdeti lendületből. A magas munkanélküliség, a problémás ingatlanszektor negatív pénzügyi hatásai és a gyenge bérnövekedés nem adnak jó hátteret a külföldi nyaralásokra való költekezéshez

– olvasható az intézet jelentésében. Ráadásul minél tovább maradnak a kínai turisták belföldön, annál nagyobb a kockázata, hogy tartósan megváltoznak az utazási preferenciák, és a külföldi látogatások státuszszimbólumként veszítenek a vonzerejükből.

A turisztikai ágazat a figyelmeztető jelek ellenére optimista, a Jones Lang LaSalle (JLL) globális ingatlanszolgáltató múlt héten ismertetett felmérése szerint az ázsiai–csendes-óceáni szállodatulajdonosok és üzemeltetők 77 százaléka arra számít, hogy 2024-ben nőni fog a kihasználtság.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.