A bangladesi ruhagyárak arra kérik a globáis márkákat, köztük a H&M-et, hogy fizessenek többet a termékeikért, ezzel segítsenek kigazdálkodni a kormány által előírt közel 60 százalékos béremelést. Az iparági dolgozók az elmúlt napokban többször tüntettek a dél-ázsiai országban, a magasabb fizetést követelő munkások több üzemet feldúltak és utakat is eltorlaszoltak. Az erőszakos incidensekben legalább két tüntető meghalt.
A demonstrációkra és az összecsapásokra válaszul a kormány tegnap bejelentette, hogy a minimálbért 56,25 százalékkal, havi 12 500 takára (74 ezer forint) növelik december elsejétől, ami öt év óta az első emelés. A Bangladesben működő mintegy négyezer ruhagyár nagyjából négymillió embernek – többségében nőknek – ad munkát. Az ország éves exportjának túlnyomó részét, mintegy 85 százalékát ruhaipari termékek teszik ki.
Kína után Banglades a világ második legnagyobb textilipari exportőre.
A szakszervezetek korábban háromszoros béremelést követeltek. Azzal érveltek, hogy a szektorban dolgozókat különösen érzékenyen érintette, hogy a múlt év eleje óta a bangladesi fizetőeszköz nagyjából 30 százalékot vesztett az értékéből az amerikai dollárhoz képest, és októberben az infláció majdnem elérte a 10 százalékot. A ruhagyárak tulajdonosai viszont azt mondták a Reutersnek, hogy a béremelés nehézséget okoz az iparágnak.
Úgy becsülik, hogy az intézkedés 5-6 százalékkal növeli az összköltségüket, ezért arra kérik az ügyfeleiket, hogy a magasabb díjakba való beleegyezéssel segítsenek kigazdálkodni a béremelést. Viszont a fogyasztók a megélhetési költségek emelkedése és a magas infláció miatt kevesebb ruhát vásárolnak, ezért a divatáru-kiskereskedők és a globális márkák sincsenek könnyű helyzetben.
Így aztán a gyártulajdonosok egy része sem túl optimista, szerintük a cégek csak részben fognak több pénzt fizetni a termékeikért. A lassulásra utal az is, hogy a bangladesi ruházati export 14 százalékkal esett vissza októberben. Bangladesben egyébként 2024 januárjában rendeznek parlamenti választást, a béremelés időzítése aligha volt véletlen.
Használt ruhákkal kezdték, mára cégbirodalommá nőtte ki magát Romániában egy magyar családi vállalkozásKevés Romániában működő magyar cég mondhatja el magáról, hogy garázsvállalkozásból meghatározó vállalatcsoporttá nőtte ki magát. A kolozsvári Mendola Group egy kisautónyi használt ruha értékesítésével indult, ma a kilenc cégből álló konglomerátum egyes tagjai szállítmányozással, ingatlanokkal, használt ruha és lakberendezési cikkek kis-, illetve nagykereskedelmével foglalkoznak. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.