Az Európai Unió régóta tudja, hogy a franciák szívéhez a hasukon keresztül vezet az út. Szóval senki ne merészeljen a camembert-hez nyúlni – soha, de soha. Ezt ismét megtanulták a héten, amikor az Európai Parlament új szabályozást fogadott el, amely több millió tonnával csökkenti a csomagolási hulladékot – de felmentést adott alóla a francia camembert-nek.
Az eredeti tervezet megtiltotta volna, hogy a híres sajtot az érlelés utolsó heteiben és a boltokban a megszokott fadobozba csomagolják és forgalmazzák. A franciák kiborultak, hogy egy ilyen alapvetően nemzeti termék a brüsszeli bürokraták, az eurokraták áldozatául eshet.
„Ez a döntés ellentmond a józan észnek. Ne érjetek a camembert-ünköz!” – dohogott Jean-Paul Garraud, az EP szélsőjobboldali tagja.
A sajtvédők érvelése szerint a camembert-t nem szabad olyan könnyen újrahasznosítható csomagolásba kényszeríteni, mint például a műanyag, mert abban nem szellőzik úgy, mint a híres fadobozban.
A műanyag burokban a sajt „megizzad” és petyhüdtté válik.
A fát viszont nehéz újrahasznosítani, az EU ezért el akarja távolítani a lehető legtöbb csomagolásból a környezet és a klíma védelmében.
A környezet és a klíma a franciáknak is fontos, de a sajtjukkal nem engednek szórakozni. Ezzel az érzékenységgel tisztában volt Charles de Gaulle tábornok, a francia ellenállás hőse, az ötödik köztársaság első elnöke is. „Hogyan akarsz egy olyan országot irányítani, ahol 246-féle sajt van?” – panaszkodott állítólag.
A francia média felkapta a sajtkészítők aggodalmait, azzal vádolva az EU-t, hogy veszélyezteti Franciaország „gasztronómiai kincseit”, azt állítva, hogy egyes sajtok elkerülhetetlenül elveszítenék a „földrajzi jelzés” pecsétet, és figyelmeztetve, hogy akár 2000 munkahely is megszűnhet.
Laurence Boone európai ügyekért francia felelős államtitkár is csatlakozott az aggódó hangok kórusához, és arra figyelmeztette Brüsszelt, hogy PR-katasztrófát kockáztat néhány hónappal az európai választások előtt.
Ha karikírozni akarjuk Európát a választások előtt, akkor zaklassuk a camembert-gyártókat és a fából készült csomagolásukat. Ettől majd mindenki felugrik a helyéről
– nyilatkozta a Politicónak. „Az újrahasznosítás szükséges, ahogy az is, hogy bátorítsuk a cégeket újrahasznosítható csomagolás használatára, de szükségünk van egy kis pragmatikus realizmusra is” – tette hozzá.
Az EP is engedett a jogos francia felháborodásnak. A héten elfogadott törvény tiltja a szükségtelen csomagolást, és előírja, hogy 2030-ra minden csomagolóanyag újrahasznosítható legyen, 2035-re pedig újra is kell majd hasznosítani. Az EU a jövőben kötelező kvótákat fog meghatározni a különböző csomagolások, például az italospalackok újrafelhasználására.
Ez azonban nem érvényes a camembert és az osztriga hagyományos, fából készült csomagolására. „Ezek a csomagolások a jelenlegi állapotukban biológiailag lebomlanak, világos fából készültek, ezért nem jelentenek problémát a környezet számára. Mindezek mögött pedig egy teljes élelmiszergyártó hagyomány áll. Egy egész szektor, fontos ágazat, Franciaországban több ezer munkahelyet jelent, nyilvánvalóan olyan struktúrát képvisel, amelyet feltétlenül meg kell őrizni” – idézte Garraud-t az Euronews.
„Megmentettük a camembert-ünket” – lelkendezett a szavazás után Valeria Hayer, az EP harmadik legerősebb csoportja, a szabadkereskedelem-párti Renew Europe francia képviselője. A camembert és más sajtok fadobozainak védelméért folyó harcot azonban az EP legnagyobb frakciója, a jobbközép Európai Néppárt vezette, amely hagyományosan élvezi a mezőgazdasági termelők támogatását, és előszeretettel hivatkozik az örökségvédelem fontosságára – emlékeztetett az AP amerikai hírügynökség.
A papír- és kartongyártók azonban kevésbé vannak megelégedve Brüsszel célkitűzéseivel.
„Egy generációt töltöttünk azzal, hogy elérjük a mai újrahasznosítási szintet, azonban most a blokk hirtelen az ellenkező irányba akar fordulni, és visszatérne a műanyaghoz? A többszöri felhasználás csak akkor működik, ha motiválják rá az embereket, ilyen eszközt azonban nem tartalmaz a javaslat” – mondta Alex Manisty, a DS Smith csomagolóipari vállalat stratégiai vezetője. Szerinte a kemény műanyagból készült, többször felhasználható csomagolóanyagok gyártása több kárt okozna a környezetnek, mint hasznot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.