Mindent összevetve az amerikai fogyasztók várhatóan 2 százalékkal többet költenek az idei hálaadásra, mint tavaly, ráadásul többen is tartják meg az ünnepet az elemzések szerint. Pedig – mint a Circana piackutató cég kimutatta – az amerikaiak egy éve alaposan kiköltekeztek ezen a napon. Akkor a fogyasztók 14 százalékkal nyitották ki jobban a pénztárcájukat az ünnep alkalmára, mint egy évvel korábban.
Az Egyesült Államokban az üzemanyagárak és a repülőjegyek is olcsóbbá váltak az elmúlt hónapokban, ráadásul egyes élelmiszerekért is kevesebbet kell kiadni.
Tavaly az olyan alapvető élelmiszerek ára, mint a búza, a kukorica vagy az étolaj, az ukrajnai háború miatt kilőtt, és ez világszerte éreztette a hatását még az év végi ünnepi szezonban is. Idén azonban ezek az árak mérséklődtek. Hasonló pályát járt be a szárnyasok és a tojás ára is, csak azok árára nem pusztán a tápok árgörbéje, hanem a madárinfluenza is hatott. Habár az elmúlt hetekben a vírus megint felütötte a fejét, és újból tizedeli az állatállományokat, a hatása egyelőre nem érte el a húspiacot.
Az American Farm Bureau Federation becslése szerint egy tipikus, tízfős hálaadási menü idén 61,17 dollárba kerül, 4,5 százalékos az árcsökkenés a tavalyi rekordmagas összeghez képest. A szövetség azonban figyelmeztetett, hogy ez még mindig negyedével drágább a Covid–19-járvány előttihez viszonyítva.
A legnagyobb mértékben, a pulyka és a tojás ára zuhant, míg más alapanyagok csak kismértékben drágultak az egy évvel ezelőttihez képest.
A pulyka nagykereskedői árát novemberben 32 százalékkal alacsonyabban jegyezték, mint tavaly. A kiskereskedőknél ez az árcsökkenés 5,6 százalékra mérséklődik a Farm Bureau közlése szerint. A két szám közti különbséget nagyrészt a bolti dolgozók fizetésemelései, valamint a drágábban megvásárolt raktárkészletek mostani értékesítése magyarázza.
Az American Farm Bureau Federation rávilágít, hogy az árcsökkenés a pulyka árának esésén kívül annak tudható be, hogy a tizenegy hozzávaló közül hét beszerzési ára kisebb a tavalyinál. A szövetség ugyanakkor rávilágít, hogy habár a vizsgált elemek többsége olcsóbb lett, az infláció még mindig ránehezedik az amerikai gazdaságra. Igaz, a statisztikák szerint az üteme már lassul.
Az üzletág meglehetősen gyorsan kilábalt a nehézségekből Jay Jandrain elmondása szerint, aki a legnagyobb amerikai putykafeldolgozót, a Butterballt vezeti. Előrejelzések szerint idén többen tartják meg a november 23-i ünnepet, s Jandrain arra számít, hogy a nagyobb pulykák kelendőbbek lesznek.
Hálaadáskor a sonkák és az egész csirkék is népszerűek, van olyan üzlet, ahol erre az ünnepre többet adnak el ezekből, mint húsvétkor. Idén ezek árában összességében nincs változás – írja a The Wall Street Journal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.