Továbbra is hordónként 80 dollár környékén kereskednek a Brent típusú nyersolajjal, a jegyzésárak csütörtökön is felfelé tartanak, miután nincs jele, hogy a vörös-tengeri krízis véget érne.
A jemeni húszi csoportok eddig több drón- és rakétatámadást hajtottak végre olajszállító és egyéb kereskedelmi hajók ellen a Vörös-tenger déli részén, s továbbiakat helyeztek kilátásba.
A kérdés, most az, hogyan reagálnak a fokozódó kockázatokra a tengeri szállítmányozással foglalkozó cégek. Az Irán által támogatott fegyveresek akciói a feje tetejére állították a nemzetközi kereskedelmet az Európa és Ázsia közötti legrövidebb hajózási útvonalon (erre halad a világ tengeri áruszállítási forgalmának 15 százaléka).
A Reuters csütörtöki körképében több nagyvállalatot is megszólaltatott. A BASF német vegyipari nagyvállalat egyelőre nem tapasztalt fennakadásokat a nyersanyagellátásban vagy a termékei forgalmazásában, de szorosan figyelik a helyzetet, és ha kell, reagálnak. A brit BP olajvállalatnak viszont lépnie kellett, és már december 18-án bejelentette, hogy ideiglenesen szünetelteti a nyersolajtranzitot a Vörös-tengeren, ugyanígy döntött a norvég Equinor olajcég is.
Szintén átirányíttatta a tengeren lévő szállítmányai nagy részét a francia Danone, a tranzitidő jelentősen megnőtt. A szóvivőjük azt nyilatkozta a hírügynökségnek, hogy ha a krízis nem rendeződik két-három hónapon belül, életbe léptetik a kárrendezési tervüket, amelynek alapján, ahol csak lehet, alternatív szállítási útvonalakra térnek át.
A svéd Electrolux létrehozott egy munkacsoportot, amely alternatív útvonalakat igyekszik találni, de egyelőre csak korlátozott fennakadásokat tapasztalnak.
Az IKEA már 19-én közleményt adott ki arról, hogy késésekre kell készülniük, egyes termékeikből átmenetileg lehet hiány. A svéd lakberendezési áruház az ázsiai gyárakban elkészült termékeit a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán szállíttatja Európába. Nekik sincsenek saját konténerhajóik, szállítmányozó partnereik hozzák a termékeket Európába.
A Lidl International nincs rászorulva szerződéses partnerekre, leánycégük, a Tailwind Shipping Lines szállítja a diszkonthálózat számára a nem élelmiszer termékeket (és harmadik félnek egyéb árukat), ők már bejelentették, a Jóreménység-fok felé kerülnek.
Érintett a problémában a svéd autógyártó Volvo is, de egyelőre nem látják veszélyben a gyártási és értékesítési tervszámaik teljesülését.
Egyelőre nem tűnik úgy, hogy a krízis gyorsan megoldódna. Szerdán az Irán által támogatott jemeni csoport figyelmeztette Washingtont, hogy kész megtorolni, ha az Egyesült Államok katonai támadást indítana a bázisaik ellen. Ez egy húszi vezető szerint ez azt jelenti, hogy rakétákkal és drónokkal vehetnek célba amerikai hadihajókat a térségben.
A svájci Kuehne+Nagel logisztikai óriáscég adatai szerint is már több mint száz konténerhajó tart Afrika déli csücske felé. Az MSC Mediterranean Shipping, a világ legnagyobb konténerhajózási vállalatának, valamint a Moller-Maersk A/S hajóinak is a Szuezi-csatornán való szokásos áthaladás helyett Dél-Afrikát kell megkerülniük, ami több ezer mérföldnyi plusszal jár.
A mérleg másik nyelve viszont az, hogy a szállítmányozó cégek piaci értéke nőtt a húszi támadások hatására, december 12-től mostanáig 22 milliárd dollárral emelkedett a részvénypiaci kapitalizáció. A Solactive Global Shipping Indexbe tartozó szállítmányozó cégek piaci kapitalizációja szerdán már 190 milliárd dolláron állt. A magyarázat erre az, hogy a dél-afrikai kerülő út miatt kevesebb a szállítmányozócégek szabadon elérhető konténerhajója, ezáltal a fuvarköltségek emelkedésével kell számolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.