Az amerikai–kínai kereskedelmi háború immár Európára is kiterjed Washington és az európai gazdasági szereplők nyomására. Brüsszel kereskedelempolitikája egyre inkább védekező álláspontra helyezkedik Kína termelésközpontú, fejlesztési modelljével szemben.
Habár Kína meghirdette a belső nyitás politikáját, azaz azt, hogy a növekedést immár a belső kereslettől várja, mintsem az exporttól és az infrastruktúra-fejlesztéstől, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) korábbi vezetője szerint az ázsiai ország még mindig elönti a világot olcsó termékeivel. Kína ugyanis a növekedését a gyártástól várja, nem a háztartásoktól, így a forrásokat a gyártókra irányította. A befektetés meghozta a gyümölcsét, a legtöbb villanyautót tavaly Kínában adták el, mint ahogy onnan is exportálták a legtöbbet. Továbbá
jelenleg a globális beruházások harmada és a globális gyártás 31 százaléka kínai.
A beruházás-vezérelt modell azonban ipari túlkapacitáshoz vezetett a főbb ágazatokban, így az acéliparban, továbbá az elektromos járművek és a csúcstechnológiai termékek gyártásában. A túlkapacitás pedig „elkerülhetetlenül problémához fog vezetni”, mivel „strukturális probléma, hogy a kínai termelési rendszer egy részét nem a piaci magatartás, hanem a Kínai Kommunista Párt által irányított beruházások vezérlik” – magyarázta Pascal Lamy a Reutersnek.
Az ország akkumulátorgyártási kapacitása négyszeresére nő a kereslethez képestt 2027-re, ahogyan az elektromos járműipar tovább növekszik az Economist Intelligence Unit előrejelzése szerint.
George Magnus, a University of Oxford munkatársa szerint az ázsiai állam képtelen növelni a belső fogyasztást, ezért szorul az exportra.
Kína fejlesztő állam modellje arra alapul, hogy a vezetés megteremti a növekedés alapját, befektet kutatásokba és ösztönzi a vállalatokat. A stratégia évtizedeken át bevált és nagy bruttó hazai termék növekedést hozott, ám közben adósságokba verte az országot. William Hurst, a Cambridge University tanára szerint a törekvések több, kulcsfontosságú ágazatban sikertelenek voltak, így a repülés, a biotechnológia és a mesterséges intelligencia terén sem feszegetik a technológiai határokat.
Hurst szerint,
ha a feldolgozóipar és a termelés nyomatékosított támogatása nem hozza meg a hozzájuk fűzött reményeket, akkor a gazdaság szerkezete még jobban eltorzul és eladósodik.
Ha pedig sikerrel jár a módszer, akkor túlkapacitások jöhetnek létre.
Washington kereskedelmi vámokat vetett ki Kínára, és el akarja zárni Pekinget a csúcstechnológiájú félvezető csipektől is, hogy lelassítsa a feltörekvő ország technológiai és katonai fejlődését. Az amerikai fordulatot Donald Trump amerikai elnök 2018-ban hirdette meg, amihez az Európai Unió egyre inkább csatlakozik.
Brüsszel a Kínától való függést még az autóipar és a zöld átmenethez szükséges termékek eseteiben is csökkentené. Ezekben az országokban a gazdasági szereplők túlélése forog kockán az olcsó kínai áruk miatt. Ugyanígy a politikai és a gazdasági függetlenség is veszélybe kerülhet, ha a társadalmak alapvető fontosságú termékek tekintetében kiszolgáltatottá válnak egy-egy országnak, jelen esetben Kínának.
Az Európai Unió protekcionista intézkedéseit azonban Kína és Németország megpróbálják kicselezni s ebben Magyarországnak is nagy szerepe van, például az akkumulátorgyárak létesítésével. Ha a kínai akkumulátorokat a német autókba az unión belül gyártják, akkor a termékeket Brüsszel nem tarthatja távol az egységes belső piactól.
Kereskedelmi háborút robbanthat ki az EU és Kína között a villanyautók ügyePeking bírálta, az európai vezetők üdvözölték az Európai Bizottság kínai elektromos járműgyártókkal szembeni szubvencióellenes vizsgálatát. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.