BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Workers are producing a BYD new energy commercial vehicle at a workshop in Huai'an, China, on January 11, 2024. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Kína gazdaságpolitikája nem biztos, hogy kifizetődik.

Kína egyre nagyobb fejtörést okoz Európának

Kína felpörgette a feldolgozóiparát és a gyártását, mert a bruttó hazai termékének növekedését az exporttól várja. Az olyan termékek, mint az akkumulátorok vagy a villanyautók, viszont problémát okoznak a nyugati gazdaságoknak. Emiatt már nemcsak az Egyesült Államok, de az Európai Unió is egyre több protekcionista intézkedést hoz az ázsiai gazdasággal szemben.

Az amerikai–kínai kereskedelmi háború immár Európára is kiterjed Washington és az európai gazdasági szereplők nyomására. Brüsszel kereskedelempolitikája egyre inkább védekező álláspontra helyezkedik Kína termelésközpontú, fejlesztési modelljével szemben.

Workers are producing a BYD new energy commercial vehicle at a workshop in Huai'an, China, on January 11, 2024. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Kína gazdaságpolitikája nem biztos, hogy kifizetődik.
Kína gazdaságpolitikája nem biztos, hogy kifizetődik.
Fotó: AFP

Kína strukturális problémája a világé is

Habár Kína meghirdette a belső nyitás politikáját, azaz azt, hogy a növekedést immár a belső kereslettől várja, mintsem az exporttól és az infrastruktúra-fejlesztéstől, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) korábbi vezetője szerint az ázsiai ország még mindig elönti a világot olcsó termékeivel. Kína ugyanis a növekedését a gyártástól várja, nem a háztartásoktól, így a forrásokat a gyártókra irányította. A befektetés meghozta a gyümölcsét, a legtöbb villanyautót tavaly Kínában adták el, mint ahogy onnan is exportálták a legtöbbet. Továbbá

jelenleg a globális beruházások harmada és a globális gyártás 31 százaléka kínai.

A beruházás-vezérelt modell azonban ipari túlkapacitáshoz vezetett a főbb ágazatokban, így az acéliparban, továbbá az elektromos járművek és a csúcstechnológiai termékek gyártásában. A túlkapacitás pedig „elkerülhetetlenül problémához fog vezetni”, mivel „strukturális probléma, hogy a kínai termelési rendszer egy részét nem a piaci magatartás, hanem a Kínai Kommunista Párt által irányított beruházások vezérlik” – magyarázta Pascal Lamy a Reutersnek.

Az ország akkumulátorgyártási kapacitása négyszeresére nő a kereslethez képestt 2027-re, ahogyan az elektromos járműipar tovább növekszik az Economist Intelligence Unit előrejelzése szerint.

HUZHOU, CHINA - NOVEMBER 20, 2023 - A worker produces battery parts for new energy vehicles for export in Huzhou, Zhejiang province, China, November 20, 2023. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A Kínában készült akkumulátorok elárasztják a világot, aminek a Nyugat gátat szabna.
Fotó: AFP

George Magnus, a University of Oxford munkatársa szerint az ázsiai állam képtelen növelni a belső fogyasztást, ezért szorul az exportra. 

Kína fejlesztő állam modellje arra alapul, hogy a vezetés megteremti a növekedés alapját, befektet kutatásokba és ösztönzi a vállalatokat. A stratégia évtizedeken át bevált és nagy bruttó hazai termék növekedést hozott, ám közben adósságokba verte az országot. William Hurst, a Cambridge University tanára szerint a törekvések több, kulcsfontosságú ágazatban sikertelenek voltak, így a repülés, a biotechnológia és a mesterséges intelligencia terén sem feszegetik a technológiai határokat.

Hurst szerint, 

ha a feldolgozóipar és a termelés nyomatékosított támogatása nem hozza meg a hozzájuk fűzött reményeket, akkor a gazdaság szerkezete még jobban eltorzul és eladósodik.

Ha pedig sikerrel jár a módszer, akkor túlkapacitások jöhetnek létre.

A Nyugat egyre nagyobb része védekezik az expanzív kínai gazdaságpolitika ellen

Washington kereskedelmi vámokat vetett ki Kínára, és el akarja zárni Pekinget a csúcstechnológiájú félvezető csipektől is, hogy lelassítsa a feltörekvő ország technológiai és katonai fejlődését. Az amerikai fordulatot Donald Trump amerikai elnök 2018-ban hirdette meg, amihez az Európai Unió egyre inkább csatlakozik. 

Brüsszel a Kínától való függést még az autóipar és a zöld átmenethez szükséges termékek eseteiben is csökkentené. Ezekben az országokban a gazdasági szereplők túlélése forog kockán az olcsó kínai áruk miatt. Ugyanígy a politikai és a gazdasági függetlenség is veszélybe kerülhet, ha a társadalmak alapvető fontosságú termékek tekintetében kiszolgáltatottá válnak egy-egy országnak, jelen esetben Kínának.

Az Európai Unió protekcionista intézkedéseit azonban Kína és Németország megpróbálják kicselezni s ebben Magyarországnak is nagy szerepe van, például az akkumulátorgyárak létesítésével. Ha a kínai akkumulátorokat a német autókba az unión belül gyártják, akkor a termékeket Brüsszel nem tarthatja távol az egységes belső piactól. 

Kereskedelmi háborút robbanthat ki az EU és Kína között a villanyautók ügye

Peking bírálta, az európai vezetők üdvözölték az Európai Bizottság kínai elektromos járműgyártókkal szembeni szubvencióellenes vizsgálatát.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.