BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Rome,,Italy,17.07.2021:,Little,Red,Old,Fiat,500,In,Front

Meloni csekkjére ácsingóznak az olasz villanyautó-vásárlók

A klímavédelmet és az olasz autóipart támogató roncsautócsere-programon dolgozik gőzerővel az olasz kormány, a gond van azonban a választékkal: a Fiat 500e ugyanis egyelőre bántóan egyedül van a támogatási követelményeknek megfelelő villanyautók körében.

Jó előre kiszagolhatták az autócsere előtt álló olaszok, hogy Giorgia Meloni kormánya nagyvonalú és nagy volumenre kiterjedő támogatási programot készít elő az elektromos autók használatának ösztönzésére, illetve a másik oldalon a füstokádó régi tragacsok leselejtezésére. Legalábbis ezt gyanítják az olasz márkák közül a többi között a Fiatot, az Alfa Romeót és a Lanciát a portfóliójában tudó Stellantis csoportnál. 

Rome,,Italy,17.07.2021:,Little,Red,Old,Fiat,500,In,Front
Ez a Fiat 500-as nem elektromos, viszont cserealapot képezhet.
Fotó: Karl Allen Lugmayer

Az olasz gyáraknál működő FIM CISL szakszervezet vezetője, Ferdinando Uliano arról panaszkodott napokban, hogy a Fiat olasz egységeinél csak 77 ezer tisztán elektromos 500e modell készült, holott az év elején még 90 ezerre lőtték be a várható darabszámot. Maga az olasz piac amúgy is kilóg az uniós statisztikából e téren, hiszen 

amíg az újautó-vásárlások körében az EU-átlaga tavaly csaknem 14 százalékos volt, addig ők 4 százalékos mutatóval szerénykednek a mezőny végén. 

Uliano szerint a program elindítása tavaly év közben többször is szóba került, ez okozhatja az olaszok közönyét a villanyautó-vásárlás iránt. No meg a töltési infrastruktúra kiépítetlensége, ami szintén riasztólag hat a potenciális vásárlókra.

A leghamarabb februárban, legkésőbb tavasszal elinduló roncsautócsere-programra Róma 930 millió eurót irányoz elő, ezt az összeget a tervek mai állása szerint a szociális helyzetet is figyelembe véve osztják szét a jelentkezők között. Például a 30 ezer euró alatti éves jövedelemmel rendelkező polgárok 

akár 13 750 eurós pénzügyi ösztönzésben is részesülhetnek a roncsautóprogramban. 

A megcélzott, alacsony jövedelmű családok azonban csak meghatározott elektromos vagy tölthető hibrid hajtású járművek vásárlásához kaphatnak támogatást. S ami a lényeg: hazai gyártású legyen a kocsi. Ez jelentősen leszűkíti a lehetőségeiket, hiszen a Stellantison kívül más nem gyárt autót jelenleg Itáliában – leszámítva a luxussportkocsikat készítő Ferrarit és Lamborghinit és még néhány manufaktúrát –, elektromosból pedig a Fiat 500e-n kívül csak mutatóban van.

Fiat Pandalina
A Pandalinának is becézett elektromos Fiat Pandát a Stellantis szerbiai gyárában szerelik össze 2024-től

A felvillanyozott Ferrarira viszont értelemszerűen nem ad bónuszt a római kormány. A Fiat Panda új, elektromos változatát pedig Szerbiában fogják összeszerelni. A flottacsere és a rászorultak ebbéli támogatása mellett kiemelt cél az olasz járműipar fejlesztése is. Az e téren meghatározó Stellantis tavaly – a villanyos Fiatot és a Maseratit leszámítva – sikeres évet zárt: termelését 9,6 százalékkal növelve összesen 751 384 járművet gyártott olasz földön. 

Igaz, főként a haszonjármű-eladások futottak fel, ezekkel tudták kompenzálni a Maserati gyár termelésének megfeleződését és az év végi háromhetes leállást a Fiat 500e gyártósorainál. Uliano elmondta, hogy a kormány biztosította a szakszervezeteket arról, hogy az autógyártást továbbra is stratégiai ágazatként kezeli, s célja, hogy 2028-ra elérjék vagy meghaladják az évi egymilliós gyártókapacitást Itáliában. 

Uliano szerint ebben része lesz a Fiat 500e-t kedvezményezettnek tekintő roncsautócsere-programnak, ahogy annak is, hogy az idén megkezdik a modell exportját az Egyesült Államokba – hogy mennyire lesz ez zajos siker, azt egyelőre sűrű csend övezi.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.