BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Chengdu,,China,-,19th,Aug,2022:,"in,Jail",Field,With

Menekülnének a játékmultik Kínából, de nem nagyon van hova

India kézenfekvő lenne, de hiányzik az infrastruktúra és bonyolult a szabályozás. Egy beszállítói lánc felállítása másfél, egy zöldmezős beruházás három év, mire termőre fordul.

A Kínában emelkedő költségekkel küzdő játékgyártók áthelyeznék ugyan a termelésüket, de nem nagyon találnak erre könnyű megoldást.

Chengdu,,China,-,19th,Aug,2022:,"in,Jail",Field,With
Beszorultak Kínába a játékgyártók.
Fotó: ZorroGabriel

A többek között a Monopoly gyártásáról is ismert Hasbro hat évvel ezelőtt megkeresett egy indiai tartós fogyasztási cikkeket és repülőgép-alkatrészeket gyártó céget, az Aequst. 

„Közölték, hogy 

ha be tudtok szállni a játékgyártásba, akkor több millió dollár értékű termelést szeretnénk Kínából Indiába áthelyezni

– mondta Rohit Hegde, az Aequs fogyasztási cikkekért felelős vezetője a Reutersnek. – Azt válaszoltuk, ha legalább 100 millió dolláros üzletet tudunk szerezni a következő néhány évben, akkor mindenképp befektethetünk ebbe az ágazatba.”

Az együttműködés gyümölcsözőnek bizonyult, így az Aequs jelenleg több tucat játékot gyárt a Hasbrónak (például a Jumanjit) és másoknak, köztük a Rubik-fél bűvös kockákat is licencelő Spin Masternek a két 350 ezer négyzetméteres üzemében, az India délkeleti részén található Belgaumban.

Azt azonban maga Hegde is elismeri, hogy sem India, sem más államok nem tudják felvenni a versenyt Kínával a hatékonyság terén. Így félő, hogy a játékmultik nem tudnak alacsonyabb költségű termelésre áttérni, s a jövőben tovább drágulnak a játékok. 

Nincs olyan logisztikai hálózatunk, mint Kínának. Ők ezt már harminc éve csinálják, sokkal nagyobb a hatékonyságuk, mint a miénk

– mondta Hegde. A játékgyártók, köztük a szórakoztatóipar felé kacsingató Hasbro és a többek között a Barbie babákat és a Transformers figurákat gyártó Mattel számára azonban a világjárvány idején világossá vált, hogy a kínai gyártás milyen kockázatokat rejt. A kikötőket lezárták, nem volt konténer, erősen akadoztak a szállítások, felszakadoztak a bonyolult beszállítói láncok.

Transformers Bumblebee exhibition kicks off in Shanghai
Transformers figurák a Hasbrótól – a Mattel 2007 óta szabadulna Kínától.
Fotó: Imaginechina via AFP

A kínai munkaerő költségeinek emelkedése már korábban is arra késztette a gyártókat a feldolgozóipar legkülönbözőbb területein, hogy megpróbálják diverzifikálni a termelést. A Rhodium Group tavaly szeptemberi jelentése szerint az Indiába irányuló amerikai és európai zöldmezős beruházások összértéke 2021 és 2022 között 65 milliárd dollárral, 400 százalékkal ugrott meg. 

Ugyanakkor a Kínába irányuló beruházások a 2018-as 120 milliárd dolláros csúcsról 2022-re 20 milliárd dollár alá csökkentek. Mexikó, Vietnám és Malajzia szintén vonzott valamennyit ebből az átirányított tőkéből.

 

 

A ruhaipar sikeresen váltott

Tavaly az első hét hónapban az Egyesült Államokban és Európában eladott játékok 79 százalékát még mindig Kínában állították elő, szemben a 2019-es 82 százalékkal – derül ki az S&P Global Market Intelligence által összesített kereskedelmi statisztikákból. Ehhez képest 2019-ben Kína az amerikai és uniós ruházati cikkek importjának 35 százalékát adta. Tavaly az első hét hónap átlagában mérve ez az arány 30 százalékra esett vissza. Kínából Indiába és Mexikóba vitték át a legnagyobb mértékben a termelést.

A ruhaipar tehát sikerrel váltott, a játékgyártás számára azonban ez sokkal nehezebb. 

Ennek hátterében részben az áll, hogy ez utóbbi szektor szezonalitása sokkal erősebb, mint a ruházati cikkeké. Ruhából egy évben van négy kollekció – tavasz, nyár, ősz, tél –, a játékeladások meghatározó része azonban az év végi ünnepek idején történik. Így egy-egy gyártónak akár egész évben is tárolnia kell a készleteket. 

A szektor abból a szempontból is sokkal szenzitívebb, hogy játékgyártóknak sokkal szigorúbban kell ellenőrizniük a termékek biztonságát, a beszerzés helyét, valamit a dolgozókkal való bánásmódot – imázsuk a tét.

Kínában a minimálbér havi 1420 jüan és 2690 jüan között mozog (kb. 200–370 dollár), Indiában a szakképzetlen és félig szakképzett munkások havi 9 ezer és 15 ezer rúpiát (kb. 110–180 dollár) keresnek. Nem kérdés a bérelőny. A termelés átköltöztetésének viszont nagy akadálya, hogy a szükséges beszállítók megtalálása,

a beszerzési lánc felállítása akár másfél évig is eltarthat, egy zöldmezős beruházás átfutási ideje pedig nagyjából három év

– mondta Rogers. Az ősszel, télen eladásra szánt játékok gyártása általában májusban kezdődik, fizetni kell a raktározást és a szállítást. 

A Hasbro 2018-as éves jelentésében már kockázatként szerepelt a Kínától való túlzott függőség. A Mattel 2007 óta távolodik Kínától, amikor is több millió ólomfestékkel szennyezett játékot kellett visszahívnia. A világjárvány óta azonban a Kínától való megszabadulás szándéka az egész iparágra jellemző. 

Indiában minden bonyolult

Az árak azonban a bérköltségek emelkedése és az alapanyagok drágulása miatt egyre nőnek. Az Egyesült Királyságban például 2022 első hat hónapjában mintegy 8 százalékkal kellett többet fizetni a játékokért. A gyártók tehát a fogyasztók megtartása érdekében kénytelenek lennének csökkenteni költségeiket. 

A kínai játékokra kivetett amerikai vámok mértéke elhanyagolható, ám ez is változhat, miután republikánus politikusok megvonnák Kínától az „állandó normális kereskedelmi partner” státuszt. Egy ilyen lépés az amerikai Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség szerint több mint ötödével emelhetné a játékok árát az Egyesült Államokban. 

Mindannyian a kínai kockázatok csökkentésére törekszünk

– mondta a Reutersnek Nic Aldridge, a tamagocsi virtuális háziállatokat gyártó Bandai ügyvezető igazgatója. A Bandai a kínai gyártás mellett Tajvanon, Japánban és Vietnámban is gyártat. Aldridge közölte, hogy további helyszínként vizsgálják Indiát és Thaiföldet is.

Two,Tamagotchi,Virtual,Pets,On,The,Table,Billere,aquitaine,france,05-30-2023
Tamagocsit már gyártanak Tajvanon, Japánban és Vietnámban is. 
Fotó: Ana Belen Garcia Sanchez

Az MGA Entertainment, a LOL Surprise és a Bratz babák gyártója szerint Indiában még az egyik államból a másikba történő szállítás is akadozik, annyira bonyolult a szabályozás. Így nem csoda, hogy az elmúlt öt évben az amerikai és uniós játékimportnak mindössze 1 százaléka származik Indiából.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.