Hamar alkalmazkodnak a vörös-tengeri válsághoz a konténeres áruszállító cégek, így az egyes vállalatokat érintő alkatrész- és alapanyaghiány hamar megoldódik, ugyanis úgy alakítják át a logisztikai láncot, hogy a hosszabb utak ne okozzanak fennakadást a gyártásban – mondta Tiemen Meester, a DP World kikötőüzemeltető óriás ügyvezető igazgatója.
Sokkal inkább az időzítések sérülnek, mintsem a beszállított mennyiség. Valóban vannak átmeneti zavarok, de a gondok hamar meg fognak oldódni
– hangsúlyozta. Afrika megkerülése, azaz a Vörös-tenger és a Szuezi-csatorna elkerülése 10-12 nappal hosszabbítja meg az Ázsia és Európa közötti hajóutat. A múlt hónapban átirányított hajók közül sok csak a napokban érkezett meg az európai kikötőkbe. Ugyanakkor ahogy alkalmazkodik a rendszer, úgy a szállítási ütemezések is kezdenek majd kisimulni – írja a Bloomberg.
A just-in-time rendszerben dolgozó vállalatok valós problémákkal szembesülnek. Bővíteniük kell a raktárkészletüket, 10-12 napnyi alapanyagot kell tárolniuk a biztonságos termeléshez. Ha ez teljesül, akkor megoldódik a gond
– mondta a DP World logisztikai igazgatója, Beat Simon. Egyelőre a termelés felfüggesztéséről döntött több érintett is, köztük az esztergomi Suzuki menedzsmentje, amely január 15–21. között függesztette fel a termelést a Duna-parti városban. A Tesla is szünetelteti a Model Y gyártását Berlin melletti Gigafactoryjában, és a Volvo belgiumi üzemében sem kell felvenniük a műszakot a dolgozóknak.
A gyártók döntései megerősítik a DP World elemzését is. Eszerint ugyanis a globális gazdaságot a geopolitikai fejlemények alakítják a leginkább, a nemzetközi kereskedelem árait megemelik, és növelik az ellátási láncok diverzifikálásának szükségességét.
Közben a támadások nem csitulnak,
a húszik ballisztikus rakétával támadtak egy kereskedelmi hajót, szemléltetve, hogy a világkereskedelem legfontosabb vízi útvonala továbbra is veszélyes.
Minden nehézség ellenére azonban nem szabad összemosni a koronavírus járvány idején tapasztalt összeomlást a mostani helyzettel. Tiemen Meester szerint akkor gyakorlatilag egyszerre, széles körben állt le az élet, most pedig egy konkrét helyszínre koncentrálódnak a problémák.
Leginkább Európa szenvedi meg a válságot, bár néhány Egyesült Államokba tartó hajó is késik. A török kikötőkbe érkező áru mennyisége csökkent a leggyorsabban a történtek kezdetekor, de hamar visszatért az eredeti mennyiség, immár ott sincs hiány – jelentette ki.
Azt azonban a DP World jelentése is megerősíti, hogy az árak elszállhatnak.
A többletköltségek továbbterhelése kikerülhetetlen, épp egy olyan időszakban, amikor mind a költségek, mind a kockázatok (amelyeknek azonnali költséghatása is van) már amúgy is magas szinten voltak.
A cég számításai szerint a költségek megugrása akár az importált mennyiség csökkenését is eredményezheti. Emellett az is biztos, hogy a cégeknek a megbízhatósági szempontok alapján újra kell értékelniük partnereiket, és végig kell gondolniuk saját ellátási láncaikat is. A jelentésben három hipotetikus forgatókönyvvel számolnak, Kína és az Egyesült Államok viszonyát kiemelten kezelik.
1. A globális vámok 15 százalékkal emelkednek. Kína a legnagyobb vesztes, GDP-je 4,5 százalékponttal csökkenhet.
2. Totális harc a csúcstechnológiában az Egyesült Államok és Kína között. Ebben az esetben Kína GDP-je 1,9 százalékponttal, az Egyesült Államoké pedig 0,9 százalékponttal csökkenne. Emellett a helyzetből még a semlegesnek ítélt országok sem tudnának profitálni.
3. A harmadik forgatókönyv a rivális geopolitikai blokkok teljes szétválásával számol, a gazdasági károk igen széleskörűek lennének. Kína GDP-je 9,1 százalékponttal, az Egyesült Államoké pedig 4,1 százalékponttal esne. A globális gazdasági termelés 4,6 százalékot zuhanna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.