BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
One year Tesla Gigafactory Berlin Brandenburg20 March 2023, Brandenburg, Grünheide: Employees of the Tesla Gigafactory Berlin Brandenburg work on a production line of a Model Y electric vehicle. The Tesla plant was opened and put into operation on March 22, 2022. In the meantime, about 10,000 people are employed there. (to dpa "One year of Tesla plant in Germany - showcase factory and object of dispute") Photo: Patrick Pleul/dpa (Photo by PATRICK PLEUL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)

Vörös-tengeri válság: a Tesla kénytelen leállítani egyik gyárában a termelést

A húszik irányításuk alatt tartják Jemen nyugati partvidéket, ahonnan október 7. után többször indítottak támadást Izrael ellen, majd kereskedelmi hajókat is célba vettek. Emiatt a konténereket szállító monstrumok elkerülik a Vörös-tengert, azonban a hosszabb szállítási idő megzavarja az ellátási láncokat.

A Tesla január 29-től február 11-ig részlegesen leállítja a termelést a Berlin melletti, grünheidei gyárában alkatrészhiányra hivatkozva. A vállalat közölte: a hosszabb szállítási idő megzavarja az ellátási láncokat, miután a kereskedelmi hajók a Vörös-tenger helyett a dél-afrikai Jóreménység-foka felé kerülnek, így a cég kénytelen volt ezt a döntést meghozni. Az amerikai autógyártó az első vállalat, amely a zavar miatt termelési szünetet rendelt el.

One year Tesla Gigafactory Berlin Brandenburg20 March 2023, Brandenburg, Grünheide: Employees of the Tesla Gigafactory Berlin Brandenburg work on a production line of a Model Y electric vehicle. The Tesla plant was opened and put into operation on March 22, 2022. In the meantime, about 10,000 people are employed there. (to dpa "One year of Tesla plant in Germany - showcase factory and object of dispute") Photo: Patrick Pleul/dpa (Photo by PATRICK PLEUL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Több autó összeszerelését is leállítják a Berlin melletti gyárban.
Fotó: Patrick Pleul / AFP

Jemenben 2014-ben robbant ki polgárháború, azóta több frakció is küzd egymás ellen. Az Irán által támogatott húszi lázadók az iszlámon belül a zaidita irányzatot követő törzsek és milíciák szövetsége. A húszik irányításuk alatt tartják az ország nyugati partvidékét, ahonnan október 7. után többször indítottak támadást Izrael ellen, főleg a a vörös-tengeri üdülővárost, Eilatot vették célba drónokkal és rakétákkal.

Az amerikai védelmi minisztérium szóvivője először október közepén számolt be arról, hogy egy amerikai hadihajó a Vörös-tengeren több olyan rakétát és drónt lőtt le, amelyek izraeli célpontok felé tarthattak. November elején pedig lezajlott az űrben is az első csata: a húszik ballisztikus rakétáját az Arrow–3 izraeli légvédelmi rendszer a sztratoszférában semmisítette meg.

A lázadók a műveleteket a palesztinokkal való szolidaritásukkal indokolják, és leszögezték: minden, a zsidó állam felé haladó hajót célpontnak tekintenek mindaddig, amíg az izraeli blokád alatt álló Gázai övezet élelmiszerhez és orvosi felszereléshez nem jut. November óta több kereskedelmi hajót elfoglaltak, illetve megtámadtak, a Galaxy Leader elleni akcióról még felvételt is közzétették.

Válaszul több hajózási társaság bejelentette, hogy  elkerülik a Vörös-tengert, a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát. A Vörös-tenger déli bejárata, a Jemen partjainál fekvő Bab-el-Mandeb-szoros legalább annyira fontos szűk keresztmetszet, mint a tenger északi bejárata, a Szuezi-csatorna. A hosszabb út természetesen nagyobb költségekkel jár, és a szállítmányozók ezt a többletköltséget áthárítják a megrendelőkre.

A világ legnagyobb hajózási társasága, a sanghaji MSC jelentette be elsőként, hogy január második felében mennyivel emeli árait. Jövő héttől egy szabványméretű konténer szállítási díja az Egyesült Államok nyugati partjára ötezer dollárba kerül majd, a keleti partra pedig 7300 dollárba. A Szuezi-csatornán áthaladó forgalom 61 százalékkal, 

naponta átlagosan 5,8 hajóra esett vissza a húszi támadások előtti időszakhoz képest.

A csatorna forgalmát ellenőrző Egyiptom 500-600 ezer dollárt számláz az áthaladásért, így az ország hatalmas veszteségeket szenved el, ráadásul egy olyan időszakban, amikor a másik fő bevételi forrása, a turizmus is visszaesett a globálisan magas infláció miatt. Számos vállalat, köztük a kínai Geely és a svéd IKEA lakberendezési vállalat is a szállítások késésére figyelmeztetett.

A logisztikai cégek arra is felhívták a figyelmet, hogy hamarosan konténerhiány várható, amelyre nem volt példa a koronavírus-járvány óta, mert 

a késedelmes szállítás miatta a konténerek nem ott vannak, ahol lenniük kellene, 

nem jutnak vissza időben például Európából az ázsiai feldolgozóipari központokba. A válság a nagyhatalmak figyelmét sem kerülte el, az Egyesült Államok és Nagy-Britannia jemeni húszi célpontokra mért csapást éjszaka. Ennek kapcsán érdemes megemlíteni: a hírhedt szomáliai kalózokat egy évtizede könnyen szétverte egy nemzetközi koalíció, a Nyugat pedig hasonló módon akar elbánni a jemeni húszikkal. Most azonban nem tengeri haramiák, hanem egy Irán által támogatott, jól felszerelt haderő okoz problémákat.

BYD kontra Tesla: ki lesz a valódi nyertes az elektromos autók világpiacán?

A piacvezetői címet elorozta ugyan a kínai BYD a Teslától, ám hosszú távon az utóbbi esélyei jelentősen javulnak, ha végre olcsó villanyautót is gyárt majd a prémiummodelljei mellé. A BYD viszont vertikális felépítése révén szinte mindent házon belül tud beszerezni és elintézni, ami garantálja a további térnyerését. És mi lesz, ha egyszer a Toyota is felébred, és a tisztán elektromos autók tömeggyártásába kezd?

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.