Magasabb szállítási költségeket és négyhetes késéseket okoz a brit cégeknek is a vörös-tengeri válság. A vállalatok több mint egyharmada, az exportőröknek pedig több mint a fele érintett – derült ki a kereskedelmi kamara (BCC) felméréséből.
A pótlólagos költségek miatt emelkedhetnek az árak az Egyesült Királyságban, ahol januárban éves szinten 4 százalékon maradt az infláció, ami azt jelenti, hogy a novemberi 3,9 százalékot is figyelembe véve három hónapja nem lassul tovább a fogyasztói árak növekedése.
A szállítási és árufuvarozási ágazatban szerencsére volt szabad kapacitás, amivel nyertünk némi időt. Kutatásaink azonban azt sugallják, hogy minél tovább tart a jelenlegi helyzet, annál valószínűbb, hogy a költségnyomás elkezd erősödni
– mondta a BBC-nek William Bain, a BCC kereskedelempolitikai vezetője.
A kamara szerint az exportőrök, kis- és nagykereskedők, valamint a feldolgozóipari vállalatok nagyobb valószínűséggel érzik a negatív hatást, mint más cégek, mivel hiányoznak a vevőknek eladható áruk és a gyártósorokhoz szükséges alkatrészek, vagy készpénzforgalmi nehézségekkel küzdenek.
A BCC szerint a szállítmányok átirányítása Afrika déli csücske, a Jóreménység-fok körül három-négy héttel meghosszabbítja a szállítási időt, a konténerbérlés díja pedig akár több mint 300 százalékkal emelkedett, és ismét tapasztalható konténerhiány is, mint a koronavírus-járvány idején.
A pubok és éttermek számára belsőépítészeti termékeket importáló Warings Furniture az érintett cégek egyike, a jemeni húszik támadásai miatt kialakult konfliktus már karácsony előtt óta fokozza a gondjait. Rachael Waring ügyvezető igazgató elmondta, hogy kénytelenek extra szolgáltatásokat ajánlani a megrendelőiknek a késések ellentételezésére, és próbálnak árengedményeket elérni a kínai beszállítóiknál, hogy ne kelljen a vevőkre hárítani az extra költségeket.
A kialakult helyzet miatt a több mint ötvenezer céget képviselő BCC
további kormányzati támogatást sürget az exportőrök számára.
„A brit áruexport visszaesett 2023-ban, és a globális kereslet is gyenge, így szükség van az állami támogatásra” – hangsúlyozta Bain.
A Vörös-tenger a leggyorsabb tengeri útvonal Ázsia és Európa között, a húszik folytatódó támadásai miatt azonban a nagy hajózási társaságok, köztük a Mediterranean Shipping Company és a Maersk, átirányították hajóikat a jóval hosszabb, Afrikát megkerülő útvonalra. Ez azonban megnövelte a költségeket, beleértve a biztosítási költségeket is, és késésekhez vezetett.
A hónap elején az Egyesült Királyság egyik legismertebb teamárkája, a Tetley figyelmeztetett, hogy a kínálat „sokkal szűkösebb”, mint szeretné, és a rivális Yorkshire Tea is közölte, hogy szorosan figyelemmel kíséri a helyzetet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.