A szupermarketek polcai az Egyesült Királyságban is tele vannak csokitojással húsvét előtt – csak éppen egy részük akár 50 százalékkal is drágább, mint tavaly, a másik részük pedig igencsak összement.
A gyártók régóta panaszkodnak, hogy emelkedik a kakaóbab ára a rossz időjárás miatt a legfőbb termelő régióban, Nyugat-Afrikában, a költségeket pedig áthárítják a fogyasztókra. Ez leginkább az úgynevezett zsugorinflációban jelenik meg:
a termékek ára nem változik, csak a méretük csökken.
A Wich? fogyasztói tanácsadó és szolgáltató friss felmérése szerint a Mars nagy csokitojása tavaly még 252 grammos volt, az idén már csak 201, a Terry’s apró tojásokkal töltött csokitojása pedig 230 grammról 200-ra fogyott le egy év alatt.
A sort a végtelenségig lehetne folytatni, kisebbek lettek a többi neves brit csokoládégyártó húsvéti édességei is. Amelyek pedig nem, azok jelentősen drágultak, a Cadbury, a Lindt és a Maltesers népszerű csokitojásainak az ára például több mint 50 százalékkal emelkedett egyetlen év alatt.
A legnagyobb mértékben a Maltesers 286 grammos luxus trüffeltojása lett drágább, 62,5 százalékkal kerül többe, mint tavaly, már 13 fontot (hatezer forintot) kell fizetni érte a Waitrose boltjaiban – számolt be a Sky News internetes kiadása.
A Ferrero Rocher 250 grammos aranytojása még a Tescóban is 15 font (6930 forint), a Sainsbury’sben pedig a Kinder 36 grammos, meglepetést tartalmazó húsvéti csokitojása is átlagosan két fontba kerül (több mint 900 forint). A Witch? szakértői azt javasolják a fogyasztóknak, hogy
keressék meg azt a terméket, amelyik a legjobban megéri. Vásárlás előtt nézzenek körül, és hasonlítsák össze az árakat.
A hírtelevízió megkereste az összes említett szupermarketláncot és több gyártót. A Waltrose állítása szerint keményen dolgozik az árak alacsonyan tartásán, és közölte: van olyan bolt, ahol a trüffeltojást már 8,5 fontért (3927 forintért) is meg lehet vásárolni.
A Mars, Malteserst és Twixet gyártó Mars Wrigley a „növekvő nyomással” magyarázta az áremelkedéseket, a zsugorinflációt pedig azzal, hogy csak ennek a „szükséges lépésnek” a következtében maradhatnak elérhetők bizonyos termékek a vásárlók számára.
A Nestlé szintén arról panaszkodott, hogy jelentősen emelkedtek a költségek, ezért kényszerülnek az árak rendezésére egyes termékeik estében.
A méretcsökkenés természetesen nem csupán a húsvéti tojásokat, hanem termékek széles körét érinti a szigetországban is, ahogyan világszerte. Egyes cégek azonban kategorikusan tagadják, hogy ezzel a módszerrel hajtanának végre burkolt áremelést.
A Kraft Heinz brit ellátási láncának vezetője például a minap a londoni parlament alsóházának szakbizottsága előtt azzal érvelt, hogy kizárólag a „jobb íz” és a „termék minőségének javítása” érdekében csökkentették 51 százalékról 50 százalékra egy 415 grammos babkonzervben a bab mennyiségét az ár csökkentése nélkül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.