Megjelentek a friss üzemanyagárak. Miután a kormányzat pénteken jelezte, hamarosan akár újra elrendelhetik a hatósági árat, a nagykereskedők engedékenységet mutatnak. A héten összesen kétszer is. A Holtankoljak üzemanyagár-figyelő blog szerint ugyanis ezen a héten szerdától jócskán esett a gázolaj nagykereskedelmi ára, méghozzá bruttó nyolc forinttal.
De nem ez volt az egyetlen árcsökkenés a héten. Péntektől ugyanis a benzin esetében bruttó három, míg a gázolajért bruttó hat forinttal kell kevesebbet fizetniük a töltőállomásoknak, és ez az árkülönbözet rendszerint a kiskereskedelmi árakban is megjelenik.
A 95-ös benzin átlagára – 647 forint/liter,
gázolaj – 633 forint/liter péntektől.
Már nem az a kérdés , hogy a kormány belenyúl-e az üzemanyagárakba – ennek hírére mérséklődtek az előbb leírt mértékben az árak –, hanem az, hogy hogyan előzi meg az autósok érdekében hozandó intézkedés negatív mellékhatásait. Ugyanis a kabinet célja, hogy ne alakuljon ki hiány, ne kelljen korlátozni az egyszerre tankolható mennyiséget, és az import se álljon le. Ezért olyan döntésnek kell születnie, amelytől az üzemanyag érdemben lesz kevésbé drága, de a forgalmazók kedve sem megy el az értékesítéstől, sőt, még a Mol finomítójának a karbantartását is felgyorsítják. A 480 forinthoz hasonló módszerrel rögzített ár nem valószínű, az úgynevezett dinamikus árstop, amely a piachoz, illetve a régiós árakhoz igazodik, viszont nem zárható ki.
Túlzás nélkül felbolydult a magyarországi spotterközösség a hét végi magyarországi események nyomán. Történt ugyanis, hogy vasárnap, a reggeli órákban egy mezei Flightradar-felhasználó kiszúrta, hogy egy ritkán látott, katonai célú repülőgép-óriás érkezik Magyarországra. Azt persze pontosan nem lehet tudni, mit szállított Pápára (kétszer is landolt) az An–124-100 Ruszlan, de jó eséllyel köze lehet a NATO SALIS programjához. Ez egy közös stratégiai légi szállítási megoldás, amelyben összesen kilenc tagország vesz részt, hogy együttesen An–124-100 típusú repülőgépeket béreljenek nemzeti, NATO- és EU-műveletek, illetve missziók támogatására. A kilenc ország között ott van Magyarország, ahogy
Belgium,
Csehország,
Franciaország,
Németország,
Norvégia,
Lengyelország,
Szlovákia
és Szlovénia is.
Szerda kora délután túlzás nélkül mérföldkőhöz ért a következő évek talán legnagyobb magyar beruházása. Nyilvánosságra hozták ugyanis a kapcsolódó közbeszerzési eljárásra beérkezett ajánlatok elbírálását. Nem másról van szó, mint egy új Duna-hídról, egészen pontosan a mohácsi Duna-hídról és a kapcsolódó úthálózatról.
Amikor a beruházás költségét vizsgáljuk, ezt vastagon figyelembe kell venni. A közbeszerzésben pontosan fogalmaznak: az ÉKM a mohácsi Duna-híd és a csatlakozó, az 51 sz. másodrendű főút és az M6-os autópálya közötti úthálózat kivitelezési feladatainak megvalósítását rendelte meg, amelyet három különálló, de párhuzamosan futó szakaszra bontottak.
Elsőként összesen 28,8 kilométernyi út fog elkészülni kétszer egy, illetve kétszer két sávon. Ennek része egy körforgalmú csomópont, három közúti híd, valamint kerékpárút levezetése az új Duna-hídról.
Másodszorra jön a nagy durranás, az országos közút részeként a Duna folyamot keresztező új híd összesen 756 méter felszerkezeti hosszal. Ennek három eleme lesz, két ártéri híd és egy mederhíd. A hidak szerkezeti rendszerét kéttámaszú alsó pályás acél ívhidak, zártszekrény-keresztmetszetű merevítőtartók és ívek adják ortotróp, vagyis egyenes állású acél pályalemezzel és kétoldali hálós elrendezésű felfüggesztéssel. A teljes szerkezeti magasság (tehát a híd pályaszintje és a szerkezet alsó éle közé eső magassági méret) 2,75 méter, és ami még fontos, hogy az új mohácsi Duna-hidat is kétszer két sávos, osztott pályás keresztmetszettel építik meg, ráadásul kerékpárút-átvezetéssel.
Harmadjára pedig az előbb említett ártéri hídhoz csatlakozva egybefüggően 8,5 kilométer hosszban kétszer két sávos osztott pályás országos közút (főút) épül az M6-os autópályáig. Ezen belül lesz együttesen öt darab új turbókörforgalom, egy iparvágányok és közút feletti műtárgy, egy iparvágány feletti háromnyílású műtárgy, egy iparterületi út feletti kéttámaszú műtárgy és egy 3,9 méter széles kerékpárosaluljáró-keretelem. Továbbá másik három kéttámaszú műtárgy és egy kéttámaszú kerékpárosműtárgy is.
A legolcsóbb ajánlat nyert, a Duna Aszfalté. A tiszakécskei építőipari óriás ugyanis tartalékkeret nélkül nettó 294,96 milliárd forintért vállalja az új mohácsi Duna-híd és a fent részletezett kapcsolódó feladatok kivitelezését.
A Bónusz Magyar Állampapír magasabb kamatot fizet a következő három hónapra. Nagy kereslet volt jellemző a keddi diszkontkincstárjegy-aukción, az Államadósság Kezelő Központ három hónapos kincstárjegyeket hirdetett meg 15 milliárd forintos kerettel. Az elsődleges forgalmazók közel 49 milliárdnyi vételi ajánlatot nyújtottak be, ezt látva az ÁKK megemelte a kibocsátást, 32 milliárd forintra. A hozam emelkedett a legutóbbi aukcióhoz képest: 6,88 százalékra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.