A Philip Morris International (PMI) még a második negyedévben be tervezi vezetni hevítéses cigarettáját, az IQOS-t az amerikai piacra, ahol már dominálnak a gőzöléssel, párásítással működő úgynevezett vape-termékek.
Az IQOS globálisan már a legkeresettebb hevítéses cigaretta, és kulcsszerepet játszik a világ legnagyobb dohányipari vállalatának erőfeszítéseiben, hogy átalakítsa az imázsát.
Az Egyesült Államokban jó lehetőség állnak a cég előtt, mivel szinte egyáltalán nem kaphatóak az országban hevítéses készülékek annak ellenére, hogy az alternatív nikotintermékek egyik legnagyobb piac a világon.
PMI célja 10 százalékos piaci részesedést szerezni a teljes amerikai cigaretta- és hevített dohány piacon 2030-ra. Ennek eléréséhez mintegy 2,8 millió amerikait kell rábírni, hogy álljon át erre az új termékére.
A Gallup tavalyi felmérésének eredménye szerint az Egyesült Államokban az elmúlt két évben gyakorlatilag stagnált a dohányosok aránya, 2022-ben a felnőtt népesség 11, 2023-ban 12 százaléka (nagyjából 28,3 millió ember) dohányzott, 8 százalékuk használt elektromos termékeket.
A legtöbben, a népesség 45 százaléka az ötvenes évek közepén dohányzott, azóta folyamatosan csökken az arányuk, 1989-ben leesett 30, 2015-ben pedig 20 százalék alá.
Ráadásul az általában a legnagyobb dohányosok kategóriáját jelentő fiatal felnőttek körében a cigarettázók aránya a 2001–2003 között mért 35 százalékról 2019–2023 között 10 százalék alá csökkent.
Visszaesett az elszívott cigaretta mennyisége is: az 1940–1950-es években majdnem 40 százalék napi egy doboz, 20 százalék annál is több cigarettát szívott el, ma ez az arány 21, illetve 6 százalék.
A rivális British American Tobacco (BAT) nem lát túl nagy potenciált a hevített dohánytermékekben az Egyesült Államokban, szerintük nehéz lesz az amerikaiakat átcsábítani a vape-ről. A Philip Morris befektetői és elemzők azonban optimistábbak. „Szorosan figyelemmel fogjuk követni ezt a kísérletet” – nyilatkozta a Reutersnek Bonnie Herzog, a Goldman Sachs elemzője.
A PMI eddig több mint 12,5 milliárd dollárt költött alternatívák kidolgozásába, ebből a legtöbbet az IQOS-ba. (Egy dollár 366,2 forint.) Az amerikai bevezetés kulcsfontosságú tesztje lesz annak, hogy a készülék mennyire vonzó a dohányosok számára a különböző piacokon.
Ha sikeres lesz az Egyesült Államokban, akkor a PMI jelentős új, nyereséges felhasználói bázist és komoly bevételi forrást szerezhet 20 milliárd dolláros piacon.
Corey Henry, a cég szóvivője szerint pedig minden okuk megvan hinni, hogy az Egyesült Államokban is megismételhetik a máshol már elért sikereket.
Az is sokat segíthet, hogy az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala (FDA) a cigarettánál kevésbé ártalmas termékként határozta meg az IQOS-t – a vape esetében ezt nem tették lehetővé. Ennek köszönhetően az IQOS-ra kisebb adóteher hárulhat, vagyis olcsóbb lehet a készülék.
A Philip Morrisnak ráadásul amiatt sem kell aggódnia, hogy a saját üzletét rontja az alternatív termékekkel, mivel nincs amerikai cigarettaüzlete, amióta szakított egykori anyavállalatával, az Altriával, így minden energiáját a IQOS-ra fordíthatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.