BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hevítéses cigaretta: a Philip Morris az IQOS-szal foglalná el Amerikát

Vape helyett IQOS-ra szoktatnák át a dohányosokat.

A Philip Morris International (PMI) még a második negyedévben be tervezi vezetni hevítéses cigarettáját, az IQOS-t az amerikai piacra, ahol már dominálnak a gőzöléssel, párásítással működő úgynevezett vape-termékek.

man fills gadget with a cigarette. new smoking technology. Smoker smoking hybrid smokeless cigarette device that uses real tobacco refills, hybrid technology between analog and electronic cigarettes.
IQOS típusú hevítéses készülék nincs az Egyesült Államokban / Fotó: Shutterstock

Az IQOS globálisan már a legkeresettebb hevítéses cigaretta, és kulcsszerepet játszik a világ legnagyobb dohányipari vállalatának erőfeszítéseiben, hogy átalakítsa az imázsát.

Az Egyesült Államokban jó lehetőség állnak a cég előtt, mivel szinte egyáltalán nem kaphatóak az országban hevítéses készülékek annak ellenére, hogy az alternatív nikotintermékek egyik legnagyobb piac a világon.

PMI célja 10 százalékos piaci részesedést szerezni a teljes amerikai cigaretta- és hevített dohány piacon 2030-ra. Ennek eléréséhez mintegy 2,8 millió amerikait kell rábírni, hogy álljon át erre az új termékére.

Kevesebben és kevesebbet dohányoznak

A Gallup tavalyi felmérésének eredménye szerint az Egyesült Államokban az elmúlt két évben gyakorlatilag stagnált a dohányosok aránya, 2022-ben a felnőtt népesség 11, 2023-ban 12 százaléka (nagyjából 28,3 millió ember) dohányzott, 8 százalékuk használt elektromos termékeket.

Electronic Cigarette Smoker In PolandA person smokes an electronic cigarette in Krakow, Poland on April 9, 2022. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto) (Photo by Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Az amerikaiak körében a vape a legnépszerűbb / Fotó:  AFP

A legtöbben, a népesség 45 százaléka az ötvenes évek közepén dohányzott, azóta folyamatosan csökken az arányuk, 1989-ben leesett 30, 2015-ben pedig 20 százalék alá.

Ráadásul az általában a legnagyobb dohányosok kategóriáját jelentő fiatal felnőttek körében a cigarettázók aránya a 2001–2003 között mért 35 százalékról 2019–2023 között 10 százalék alá csökkent.

Visszaesett az elszívott cigaretta mennyisége is: az 1940–1950-es években majdnem 40 százalék napi egy doboz, 20 százalék annál is több cigarettát szívott el, ma ez az arány 21, illetve 6 százalék.

A rivális nem bizakodó

A rivális British American Tobacco (BAT) nem lát túl nagy potenciált a hevített dohánytermékekben az Egyesült Államokban, szerintük nehéz lesz az amerikaiakat átcsábítani a vape-ről. A Philip Morris befektetői és elemzők azonban optimistábbak. „Szorosan figyelemmel fogjuk követni ezt a kísérletet” – nyilatkozta a Reutersnek Bonnie Herzog, a Goldman Sachs elemzője.

Az Iqos piaci részesedése
 

A PMI eddig több mint 12,5 milliárd dollárt költött alternatívák kidolgozásába, ebből a legtöbbet az IQOS-ba. (Egy dollár 366,2 forint.) Az amerikai bevezetés kulcsfontosságú tesztje lesz annak, hogy a készülék mennyire vonzó a dohányosok számára a különböző piacokon.

Ha sikeres lesz az Egyesült Államokban, akkor a PMI jelentős új, nyereséges felhasználói bázist és komoly bevételi forrást szerezhet 20 milliárd dolláros piacon.

 Corey Henry, a cég szóvivője szerint pedig minden okuk megvan hinni, hogy az Egyesült Államokban is megismételhetik a máshol már elért sikereket.

Nevezhetik kevésbé ártalmasnak

Az is sokat segíthet, hogy az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala (FDA) a cigarettánál kevésbé ártalmas termékként határozta meg az IQOS-t – a vape esetében ezt nem tették lehetővé. Ennek köszönhetően az IQOS-ra kisebb adóteher hárulhat, vagyis olcsóbb lehet a készülék.

A Philip Morrisnak ráadásul amiatt sem kell aggódnia, hogy a saját üzletét rontja az alternatív termékekkel, mivel nincs amerikai cigarettaüzlete, amióta szakított egykori anyavállalatával, az Altriával, így minden energiáját a IQOS-ra fordíthatja.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.