Oroszország új módszerekkel igyekszik úrrá lenni a nyugati szankciók miatt egyre inkább érezhető gazdasági problémákon. Egyre jellemzőbb a kis- és középvállalatok bevonása az állami, hadiipari tervek végrehajtásába.
Itt a centralizált autokrata módszereket vegyítik a piacalapú, a fiatalokat ösztönző eszközökkel. A Nyugaton is ellentmondásosan megítélt, de egyre gyakrabban alkalmazott ellentételezést, az ukrajnai támadás miatt kivonuló nyugati vállalatok eloroszosítását, továbbá a nemzetközi-pénzügyi elszámolási rendszer átformálását végzik, illetve tervezik.
Ez utóbbi keretében egy olyan kriptovaluta-alapú nemzetközi pénzrendszeren dolgoznak, amely „trónfosztaná” a mindenek előtt dolláralapú nyugati pénzeszközöket. A folyamat ellentmondásos, egyes források szerint a kormány a kriptovaluták használata kiszélesítését, mások szerint a lakossági forgalom betiltását akarja. Mindenesetre a bizalmatlan oroszországiak száz-tonnaszámra vásárolják fel az aranyat.
Egy minapi törvényjavaslat szerint az Oroszországi Központi Bank (CBR) 2024. szeptember elsejétől kísérleti alapon kriptovaluta elszámoló központot állít fel. A folyamatot egyeztetik az állami pénzügyek ellenőrzésére felállított RoszFinMonitoringgal (RFM), a pénzügyminisztériummal és az FSzB-vel.
A szövetségi parlament immáron második olvasatban tárgyalja a belföldi ellentételezés (offset) nemzetközileg, az EU-ban hosszú ideig üldözendőnek tartott, de az oroszországi gazdaságban kívánatosnak ítélt gyakorlatot. Az eladó a termékéért a vásárlótól kapott pénz egy részét (vagy az egészét, vagy annál is többet) visszaforgatja az adott gazdasági szektorba, olyan ágazatba, amely vélhetően tőkehiányos és importhelyettesítő termékeket gyárt.
Ez a gyakorlat az EU-ban elsősorban a hadiipari termékekre vonatkozott és egy időben a brüsszeli szabályzók tűzzel-vassal irtani próbálták az offsetet, mondván: ellentmond a szabad versenynek. Hiszen az offsetet elfogadó vállalkozás nem piaci előnybe kerül a többiekkel szemben. Egy
ideje az offsetet Brüsszel tűri és szemet huny felette.
Moszkva a belföldi offsetet az állami megrendeléseknél vezetheti be. Gyaníthatóan a kettős rendeltetésű (polgári-katonai), vagy teljesen katonai célú termékeket gyártó vállalatainál. Minthogy a javaslat szövegében benne van a „nem árujellegű” utalás is, elemzők szerint akár mesterséges intelligenciával (MI) működő eszközökről, informatikai szolgáltatásokról, szoftverekről lehet szó. Világszerte a katonai rendszerfejlesztők lázasan kutatják a mesterségesintelligencia-elemek alkalmazását a haditechnikában a drónok célkiválasztásától a tüzérségi lőelemek villámgyors képzéséig, a hálózatközpontú hadviselési módszerekig. Az oroszországi törvényhozás felsőházában (SzovFed) elhangzott javaslatok szerint a szenátorok az állami megrendelők sorába felvennék a központi kormányzat mellett a regionális hatalmi struktúrákat is.
Oroszországban némiképpen másként tekintenek az offset megállapodásokra, mint Nyugaton. A Városfejlesztési Ügynökség (AGR) meghatározása szerint az offset szerződést a megrendelő és az eladó vállalat köti egy adott árucikk szállítására. Az eladó vállalat ez esetben beruházóként működik, kötelezettséget vállal, hogy a felépítendő, vagy korszerűsítendő gyár elindítja a kívánt termék előállítását. A vevő garantálja, hogy megvásárolja a szóban forgó árucikket.
A másik eljárást, az oroszországi piacról az ukrajnai támadás miatt kivonult nyugati termelővállalatok új név, új oroszországi menedzsment alatti, elvben változatlan termékszerkezettel való működtetését egyre több helyen alkalmazzák. A legújabb példa rá: a finn minőségi autógumi gyár, a Nokian. Híresek téli gumijai és az új technológia, amit kidolgoztak az alacsonyabb gördülő ellenállás elérésére, a gyártásnál a rákkeltő alapanyagok (nehéz illóolajok) mellőzésére. Ezelőtt csaknem húsz éve nyitották a hatalmas, ultramodern robotokkal működő Nokian üzemet Szentpétervár mellett, Vszevolozsszkban. A ma Ikon márkanévvel, oroszországi tulajdonossal, a Tatnyefttyel, Oroszország ötödik legnagyobb
olajvállalatával tovább működő gyár csaknem hatszor annyi személyautó-gumit állított elő, mint a finnországi anyavállalat.
Ezelőtt tíz-tizenöt évvel Magyarország is importálta a prémium kategóriába sorolt, Oroszországban gyártott Nokian téli gumikat. Amikor a Nokian kivonult Oroszországból, negyven helyszín versengett az elhelyezésért. Nagyvárad (Románia) nyert. Az itteni beruházás mintegy 650 millió eurót emészt fel (ebből 100 milliót az EU áll). Magyarország is indult, de a finneknek – mondják, politikai okokból – ez nem tetszett.
Oroszországban a Nokianhoz hasonló „presztízsmárkák”, a francia Michelin, az olasz Pirelli eredeti tulajdonosai – ellentétben a Nokiannal – nem vonultak ki a piacokról. Minthogy jelentős a presztízs-autómárkák aránya a felső tízezer körében, tetemes a kereslet a presztízs-autógumikra is. A Pirelli Russia szerint ma az olasz márka Oroszország vezető presztízs-autógumija. A piac alsó, olcsó szegmensébe betörtek a kínai márkák. A 245/40 R20-as – városi terepjáró – méretben a kínai gumi darabja 9 ezer rubel, a Micheliné 50 ezer rubel (egy rubel: 4 forint). Az árkülönbség tetemes, jegyzik meg a szakoldalak, hozzátéve, hogy egy év alatt a nyári gumik ára 11 százalékkal nőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.