BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zavarják az oroszok a brit üdülőjáratok GPS-ét?

Több, egymástól független forrás számolt be arról, hogy az oroszok megzavarják elsősorban brit repülőgépek navigációs rendszereit, de az is kiderült: ha a GPS-t sikerül is megtéveszteni, a gépek nem tévednek el, és számos protokoll is létezik repülőgépek navigációs rendszereinek védelmére.

Oroszországot azzal vádolják, hogy brit turistákat szállító repülőgépek ezreit vette célba „veszélyes” zavaró taktikával, amelyet kifejezetten erre terveztek. A támadások állítólag veszélyeztetik a repülőgépek navigációs rendszereit, így az útvonaluk és a pontos helyük nem tisztázott – számolt be róla a The Standard.

Barcelona,,Spain,-,February,21,,2022:,Ryanair,Boeing,737-800,Airplane
A balti régióban zavarodhat meg a navigáció, az oroszok állhatnak a háttérben / Fotó: Shutterstock

A The Sun szerint a március végéig tartó nyolc hónapban  a Ryanair 2309  járata és 1368 Wizz Air-járat számolt be szatnavigációs problémákról a balti régión átrepülve.

További 82 British Airways-járat, hét Jet2-járat és négy EasyJet-járat is jelentett problémákat. A feltehetően orosz beavatkozás okozta incidensek száma jelentősen megnőtt, a 2023-as heti 50 incidensről a múlt hónapban több mint heti 350-re nőtt – írja a The Sun.

A március végéig tartó nyolc hónapban összesen 46 ezer repülőgép jelentett műholdas navigációs problémákat a Balti-tenger felett – derült ki az újság és a GPSJAM vizsgálatából.

A webhely azt állítja, hogy nem feltétlenül az elakadás a GPS-problémák oka, de a The Sunnak azt mondta: „Úgy tűnik, hogy azok a területek, ahol a repülőgépek jelentős százaléka alacsony navigációs pontosságot jelez, jól korrelál az ismert és feltételezett zavarásokkal.”

Egy védelmi forrás akkor azt mondta a The Timesnak: „Bár a RAF jól felkészült ennek kezelésére, ez továbbra is szükségtelen kockázatot jelent a polgári repülőgépekre, és potenciálisan veszélyeztetheti az emberek életét. Erre nincs mentség, és ez vadul felelőtlenség Oroszország részéről.”

A Ryanair szóvivője a The Sun nyomozására válaszolva azt mondta az újságnak: „Ha valamelyik helymeghatározó rendszer, például a GPS nem működik, a személyzet más rendszerekre vált át.”

Az Easyjet azt is elmondta, hogy eljárásokat alkalmaznak a GPS-problémák elleni védelemre.

Glenn Bradley, az Egyesült Királyság Polgári Légi Közlekedési Hatóságának munkatársa a The Sunnak elmondta: „Számos biztonsági protokoll létezik a kereskedelmi repülőgépek navigációs rendszereinek védelmére.”
 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.