Az Európai Unió eddig kevéssé volt sikeres Európa mesterségesintelligencia- (MI) ökoszisztémájának kifejlesztésében, és nem gyorsította fel annyira az erre irányuló beruházásokat, amennyire ezt a világelsők tették – közölte legfrissebb jelentésében az Európai Számvevőszék.
A jelentés azzal a definícióval kezdett, hogy a mesterséges intelligencia fogalmába beletartoznak olyan kialakulóban lévő és gyorsan változó területeken érvényesülő technológiák, mint
Az anyagban szerepel még, hogy ugyan az EU már korán lépéseket tett a kockázatok feltárása érdekében is – így a világon elsőként tehetett közzé az MI alkalmazására vonatkozó általános szabályokat –, de az intézkedéseket nem hangolták össze a tagállamokéival, és nem követték nyomon szisztematikusan a beruházásokat sem.
Ezután jön azonban a lényeg.
A számvevők leszögezik, hogy az Egyesült Államok régóta élen jár az MI terén, Kína pedig azt tervezi, hogy 2030-ra már globális vezető szerepet fog betölteni: mindkét ország jelentős magánberuházásokra támaszkodik technológiai nagyvállalatai révén. 2015 óta a kockázatitőke-befektetések szintje alacsonyabb az EU-ban, mint az MI terén vezető két másik régióban.
Becslések szerint az Egyesült Államok és az EU beruházásai közötti különbség 2018 és 2020 között több mint kétszeresére nőtt: az EU több mint 10 milliárd euróval van lemaradva.
Az unió MI-vel kapcsolatos köz- és magánberuházásokra vonatkozó célkitűzései a 2018–2020-as időszakban 20 milliárd eurót, a következő évtizedben pedig évente 20 milliárd eurót tettek ki. Az Európai Bizottság a 2018–2020-as időszakban 1,5 milliárd euróra, a 2021–2027-es időszakban pedig évi 1 milliárd euróra kívánta növelni az MI vonatkozású finanszírozást.
Az MI-t használó vállalkozások aránya jelentősen eltér a tagállamokban: Franciaország és Németország jelentette be a legnagyobb állami beruházásokat, míg négy ország továbbra sem rendelkezik semmilyen stratégiával.
Az EU ambiciózus célkitűzése, hogy 2030-ra a vállalkozások 75 százaléka használja a mesterséges intelligenciát,
viszont 2021-ben a világszerte tett MI-vonatkozású szabadalmi bejelentések mindössze 4 százaléka származott Európából és Közép-Ázsiából együttesen.
Több mint öt évvel az első terv után az MI-be történő EU-s beruházások összehangolására és szabályozására szolgáló keret kialakítása még mindig nem zárult le. A számvevőszék bírálta a bizottság tagállamokkal folytatott koordinációját, amely csak „csekély hatást ért el”.
Az MI terén olyan verseny zajlik, ahol fennáll az a kockázat, hogy a nyertes mindent visz
– közölte Mihails Kozlovs, az ellenőrzést vezető számvevőszéki tag. Kifejtette, hogy ha az EU valóban meg akarja valósítani törekvéseit, akkor a bizottságnak és a tagállamoknak nagyobb sebességre kell kapcsolniuk, hogy eredményesebb összefogással, a lehetőségeket kiaknázva sikert érjenek el a most zajló nagyszabású technológiai forradalomban.
A mesterséges intelligenciára irányuló jelentős és célzott beruházások az elkövetkező években gyökeresen meg fogják változtatni az uniós gazdasági növekedés ütemét – összegzett Mihails Kozlovs.
A számvevőszéki jelentés szerint az EU-s beruházási célok nem voltak kellően pontosak, és 2018 óta nem is aktualizálták őket, a kevéssé ambiciózus beruházási célértékek pedig ellentétben álltak a célkitűzéssel, hogy egy világszinten versenyképes MI-ökoszisztémát kell kiépíteni. Bár a bizottság általában növelni tudta a költségvetésből az MI-vel kapcsolatos kutatási projektekre fordított kiadásokat, a magán-társfinanszírozást nem sikerült.
A tervek hitelességét tovább rontotta, hogy a bizottság nem hozott létre megfelelő rendszert az MI-beruházások teljesítményének nyomon követésére,
és az sem világos, hogy mi legyen az egyes tagállamok hozzájárulása az átfogó beruházási célértékek teljesítéséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.