BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Display,Of,Camera,Recording,Video,Blog,For,Blonde,Beauty,Blogger influenszer

Koldusbotra jutnak az influenszerek

Bár hirdetni már szinte csak a közösségi platformokon éri meg, lassan a legnépszerűbb felhasználók sem tudnak megélni az internetes celebségből. A platformok és a márkák egyre kevesebbet fizetnek az influenszereknek, akiknek ráadásul az algoritmusok szeszélyeivel is számolniuk kell.

Egyre több fiatal álmodik arról, hogy az internet világában lesz sikeres, ám hiába könnyű betörni az online piacra, a belefektetett idő és energia, valamint a megszerzett hírnév gyakran arra sem elég, hogy az influenszerek megéljenek a tartalomgyártásból.

Display,Of,Camera,Recording,Video,Blog,For,Blonde,Beauty,Blogger influenszer
Míg a csúcson könnyű dúsgazdaggá válni, a legtöbb influenszer gombokat keres / Fotó: Shutterstock

Világszerte százmilliók posztolnak rendszeresen fotókat és videókat, hogy szórakoztassák vagy oktassák azt a több mint ötmilliárd embert, akik rendszeresen használnak valamilyen közösségi médiaplatformot. S bár sokan ezt hobbiból teszik, egyre több influenszer van, aki ezen keresztül próbál megélni.

A Goldman Sachs 2023-as jelentése szerint globálisan mintegy 50 millióan keresnek ezzel pénzt, a bank várakozásai szerint az alkotóként keresők száma 2028-ig évente 10-20 százalékkal fog növekedni.

A trópusi nyaralások, a drága díszletek és a minőségi kameramunka ellenére azonban a legtöbb véleményvezér nem tud megélni a posztolásból, és még a legsikeresebb influenszerek között sem dúsgazdag mindenki. Tavaly a NeoReach marketingügynökség kutatásából kiderült, hogy

az alkotók több mint fele ezer dollárt – közel 370 ezer forintot – vagy kevesebbet keresett havonta, és még a felső 10 százalék esetében is ritka, hogy valaki milliós fizetést érjen el.

A szektor élén álló TikTok-szupersztárok, youtuberek és Instagram-celebek, akiknek jelentős részben tizenévesen, viszonylag rövid idő alatt robbant be a karrierjük, messze a többi influenszer felett járnak, és szinte lehetetlen megközelíteni a sikerüket, amely gyakran a véletlennek vagy a szerencsének köszönhető.

Leáldozott a reklámoknak, influenszerek nélkül már alig lehet eladni valamit

Egy nemzetközi kutatásból kiderült, hogy a hagyományos reklámok már nem ütik meg az internetezők ingerküszöbét. Ezzel szemben a válaszadók majdnem kétharmada mondta azt, hogy már vásárolt terméket azért, mert egy influenszer ajánlotta vagy reklámozta.

De rengeteget számít, hogy az alkotók teljes vagy részmunkaidőben dolgoznak-e, milyen tartalmakat tesznek közzé, és mikor kezdték. Például azok, akik a koronavírus-járvány kitörésekor kezdtek el foglalkozni a tartalomkészítéssel – és akik egy olyan piaci résre összpontosítottak, mint a divat, a befektetés vagy az életstílus –, sokkal nagyobb lendületet szereztek, mint bárki, aki előtte vagy azóta próbált szerencsét az interneten.

Zuhanórepülésben a kifizetések a legtöbb platformon

Míg a kisebb közönséggel rendelkező influenszerek szinte semmit sem kapnak, addig a nagyobb alkotók is azt vették észre az elmúlt években, hogy fokozatosan csökkenni kezdett az a pénz, amelyet az általuk használt közösségi médiaplatformoktól kapnak a magas nézettségekért.

A TikTok egymilliárd dolláros alkotói alapja, amely 2020-tól 2023-ig működött, pénzt osztott ki a sikeresebb tartalomgyártóknak, ebben pedig a legtöbb vetélytársa is követte a platformot. Mára azonban ezek jelentős része megszűnt, és a fejlesztők teljesen átalakították a fizetési rendszereket.

A YouTube, az Instagram vagy a TikTok alkotóinak több tízezer feliratkozóra és milliós havi megtekintésekre van szükségük ahhoz, hogy egyáltalán bekerüljenek a programokba, amelyeken keresztül részesülhetnek a reklámbevételekből.

Hand,Holding,Phone,With,The,Tiktok,Logo,In,Front,Of influenszer
A TikTok betiltása újabb csapást mérne az egyébként is bizonytalan alkotói ökoszisztémára / Fotó: Shutterstock

A magas, stabil nézettség felépítése hónapokig vagy évekig is eltarthat, ennek során navigálni kell a médiaplatformok trendjei és szabályai között, a bevételek pedig általában nem egy forrásból származnak. A közvetlen, platformoktól kapott kifizetések mellette a rendes megélhetéshez gyakran

  • szponzorokra és hirdetésekre,
  • árueladásokra
  • és akár még a nézők pénzügyi támogatására is szükség van.

Más önálló vállalkozókhoz hasonlóan ráadásul az influenszerek sem kapnak fizetett szabadságot, egészségügyi ellátást, nyugdíjjárulékot és egyéb olyan juttatásokat, amelyeket a vállalatok általában biztosítanak a dolgozóiknak. Mindezek, valamint a makacsul magas infláció és az alapkamatok miatt egyre nehezebb alkotóként boldogulni.

Bizonytalan az influenszermarketing jövője

A több mint egymilliárd felhasználóval rendelkező TikTok és az ott megosztott rövid videók forradalmasították a tartalomgyártást és a ráépülő internetes reklámpiacot, ám a bulinak lehet, hogy hamarosan vége, mivel több nagy fogyasztói piacon, például az Egyesült Államokban is a betiltás fenyegeti.

Az amerikai kormány szerint ugyanis a kínai tulajdonban lévő applikáció nemzetbiztonsági kockázatot jelent, az adatkezeléssel és a platformon korlátok nélkül terjedő propagandával kapcsolatos aggodalmak miatt.

S bár a szoftver fejlesztője, a ByteDance, valamint több alkotó is beperelte Washingtont, a bezárás veszélye rengeteg influenszert arra késztetett, hogy átköltözzön más oldalakra.

Ezeknek a véleményvezéreknek most ismét meg kell vetniük a lábukat egy médiaplatformon, megpróbálva felépíteni egy új közönséget, miközben alkalmazkodniuk kell az új infrastruktúrához.

A nemzetközi gazdaság gyengülése azonban a reklámpiacra is káros hatással van, mivel a fogyasztók kevesebbet vásárolnak, így a vállalatoknak sem éri meg, hogy hatalmas összegeket költsenek el az influenszermarketingre.

A hirdetők mindig is élen jártak az alkotók kompenzálásában, sokkal több pénzt fizetnek ki, mint a közösségimédia-platformok és a rajongók, akik árucikkeket vásárolnak, vagy adományokkal támogatják a tartalomgyártókat.

Az Emarketer szerint idén az amerikai közösségi médiában az influenszerek összességében várhatóan 13,7 milliárd dollárt keresnek majd. A kutatócég előrejelzése szerint ennek nagy része – 8,14 milliárd dollár, azaz 59 százalék – márkaszponzorációból származik majd.

Az ügynökségek és a tehetségek képviselői szerint azonban manapság a hirdetők többet várnak el az alkotóktól: az erős elkötelezettség bizonyítékát szeretnék látni a mentett és megosztott posztok formájában, és a tartalomgyártók közönségének demográfiai adatait is el akarják érni.

Egy másik változás, hogy a hirdetők most már inkább csak maroknyi alkotóval dolgoznak együtt, hosszú távú megállapodásokon, ahelyett, hogy egyszeri projekteken, több alkotóval kísérleteznének, ami tovább nehezíti az új influenszerek betörését a szektor nyereségesebb területeire.

Reszkethetnek az influenszerek, Brüsszel rájuk veti magát – magyar véleményvezéreket is vizsgáltak

A mintegy 24 országot magában foglaló, az Európai Bizottság által vezetett nyomozás kimutatta, a vizsgált influenszerek túlnyomó többsége nem tünteti fel, hogy reklámtevékenységet folytat.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.