BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kihajózott Baltimore-ból a hidat ledöntő hajó

A márciusi baleset után a Dali nevű óceánjáró saját motorjával tudta elhagyni Baltimore kikötőjét. A hídomlás miatt a kikötő is hetekig zárva volt, a hidat 2028-ra építhetik újjá.

Elhagyta Baltimore kikötőjét hétfőn az az óriás konténerszállító, amelyik műszaki hiba miatt tartópillérnek csapódva összedöntötte a több kilométer hosszú Francis Scott Key hidat márciusban.

hídomlás
A hídomlást okozó hajót, a Dalit vontatják még májusban / Fotó: AFP

A közel 300 méter hosszú Dali kikötői kalauzok segítségével, de saját motorját használva távozik, először Virginia állam partvidéke felé, ahol a nemzetközi kikötőben lepakolnak róla 1500 konténert, hogy csökkenjen a súlya – derül ki a szövetségi parti őrség (Coast Guard) hivatalos közleményéből. A hatóság az utat végig biztosítja, mintegy fél kilométeres biztonsági zónát kialakítva a hajó körül.

További javításokra van még szükség

A Dali ezután a norfolki nemzetközi hajózási terminál felé veszi az irányt, ahol további javításokat végeznek majd. A hajó  fedélzetén van a 22 fős legénység, valamint a helyreállításban részt vevő hat szakértő is.

Az óceánjáró március 26-án, a kora hajnali órákban teljes rakománnyal a fedélzetén a kikötőből való kihajózás után irányíthatatlanná vált, és a Patapsco-folyó torkolatában álló, acélszerkezetű híd pillérjének csapódott. 

A több ezer tonna súlyú építmény pillanatok alatt összeomlott, részben a hajó fedélzetére. 

A több héten keresztül zajló mentési munkálatok eredményeként a hajót fogva tartó acélszerkezetet május 20-án sikerült eltávolítani, ami után a hajót visszavontatták kisebb javításokra a kikötőbe.

A hídomlás halálos áldozatokkal járt, és a gazdaság is megsínylette

A balesetben a hídon dolgozó karbantartó munkások közül hatan vesztették életüket, mindegyikük holttestét a vízből emelték ki, volt, akinek a maradványait csak hetekkel később találták meg.

A katasztrófa után a baltimore-i központtal együttműködő Johns Hopkins Egyetem szakértői csoportot hozott létre, amelynek a feladata, hogy megvizsgálja a hasonló, kikötői bejáratok felett ívelő hidak stabilitását és azt, hogy miként reagálnának egy olyan becsapódásra, mint ami a Francis Scott Key híd végét okozta.

Wes Moore, Maryland állam kormányzója azt ígérte, hogy a hidat újjáépítik, 

Joe Biden elnök pedig áprilisban arra tett ígéretet, hogy a munkára szövetségi forrásokból teremtik elő a fedezetet.

A Francis Scott Key híd 1977-es átadása óta meghatározó közlekedési útvonal volt Maryland államban, az újbóli megnyitását 2028-ra ígérik.

A hídomlás miatt Baltimore kikötőjét több hétre teljesen le kellett zárni, majd fokozatosan nyitották újra, teljes kapacitással május végén kezdhetett ismét üzemelni. A kikötő lezárása érzékelhető kiesést okozott az amerikai gazdaság számára, mert a keleti partvidék egyik meghatározó teherszállítási központjáról van szó, és ezrek maradtak átmenetileg munka nélkül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.