BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Housing Day 2024 német gazdasági miniszter

Kínában járhat kötéltáncot a német gazdasági miniszter

A német gazdasági miniszter régóta ellenzi az uniós büntetővámokat, így sikeres német–kínai tárgyalásokra lehet számítani. Az ügyben legutoljára Olaf Scholz német kancellár látogatott Kínába, ám akkor nem tudott megegyezni Pekinggel.

Robert Habeck német gazdasági miniszter a héten Kínába utazik, hogy egy kényes küldetést hajtson végre: meg kell erősítenie a hazája és Peking közti ipari kapcsolatokat, miközben megpróbálja kezelni az Európai Unió által bevezetett büntetővámok következményeit, ami azzal fenyeget, hogy kereskedelmi háborút robbant ki a gazdasági nagyhatalmak között.

Housing Day 2024 német gazdasági miniszter
Robert Habecknek a német és az uniós érdekek között kell egyensúlyoznia, miközben Kínát sem haragíthatja magára / Fotó: Kay Nietfeld / DPA / AFP

Habeck útjára egy héttel azután kerül sor, hogy az Európai Bizottság akár 38,1 százalékos védővámot javasolt kivetni a Kínából származó elektromos járművek behozatalára, ami új mélypontot jelentett a gazdasági kapcsolatokban, és arra késztette Kínát, hogy megtorlással fenyegesse meg az EU sertésexportját.

Európa legnagyobb gazdaságaként Németország hangjának különös súlya van, és vezető autógyártói hangosan ellenezték az uniós vámokat: a németek párbeszédet sürgetnek, ugyanakkor kompromisszumot várnak Kínától.

Habeck korábban személyesen is felszólalt a büntetővámok ellen, amelyeket „elhamarkodott és agresszív lépésnek” nevezett; a vele tartó üzleti delegációval karöltve várhatóan sokkal diplomatikusabb tárgyalópartner lesz, mint az uniós törvényhozók.

Ezzel párhuzamosan azonban több kritikus ügyben is nyomást gyakorolna Pekingre, így a látogatás várhatóan bonyolult kötéltánc lesz a politikus számára:

  • meg kell védenie a német ipari érdekeket és a hazája számára kritikus exportot;
  • kompromisszumot kell keresnie az uniós vámok és a kínai dömping ügyében;
  • valamint kérdőre kell vonnia a kormányt Oroszország támogatása és Tajvan fenyegetése ügyében.

A miniszternek közvetítőként kell fellépnie az EU és Kína között, hogy a német kis- és középvállalkozások érdekében mielőbb rendezni tudja a kereskedelmi vitát. A büntetővámok kiváltó okait kell megoldanunk

nyilatkozta a Reutersnek Patrick Schönowski, a német kkv-k szövetségének, a DMB-nek a vezetője, aki maga is elkíséri Habecket ázsiai útján.

Habeck a hét végi látogatásán, Pekingbe, Sanghajba és Hangcsouba utazva megpróbálja ismertetni Németország kereskedelmi és gazdaságpolitikáját a kínai kormánnyal, beleértve az energiadiverzifikáció szükségességét és saját autóiparának a védelmét. A vámok kérdése megkerülhetetlen lesz, annak ellenére, hogy a német politikus semmilyen formában sem képviseli Brüsszelt. A kínai állami médiában azonban Peking reményét fejezte ki, hogy a miniszter megfelelő közvetítő lesz az ügyben.

Állami támogatások a célkeresztben

Az Európai Bizottság közölte, hogy júliustól extra vámokat vet ki a kínai elektromos autókra, ugyanis a szerintük az ágazatot fenntartó, bőkezű állami támogatások tisztességtelen előnyhöz juttatják az ázsiai gyártókat a nemzetközi piacokon. Ezeket a vádakat Peking elutasította, és keményen kritizálja a tervezett lépést.

A német kormány eddig óvatosan járt el az ügyben, mivel hazai autóipara és a Kínára támaszkodó kereskedelme között kell egyensúlyt találnia: Olaf Scholz kancellár, aki áprilisban Kínába látogatott, nem bírálta közvetlenül az uniós vámokat, de figyelmeztetett a protekcionizmus veszélyeire.

Scholz Kínában: lehetetlen küldetésen a német kancellár

A vizitet beárnyékolja Irán Izrael elleni támadása. Scholz egyszerre próbálja meggyőzni a kínaiakat arról, hogy importáljanak német termékeket, főleg autókat, és ne tegyék tönkre a német autógyárakat olcsó villanyautóikkal.

Jürgen Matthes, az IW német gazdasági intézet munkatársa szerint a vámkérdésben elfoglalt álláspont kialakítása kulcsfontosságú lesz.

Ha az EU-nak elegendő bizonyítéka van a tisztességtelen támogatásokról, akkor a különvámok kivetése nem protekcionizmus, hanem inkább az egyenlő versenyfeltételek megteremtésére tett kísérlet

mondta a Reutersnek, hozzátéve, hogy Habecknek el kell magyaráznia, hogy a blokk számára nem előnyös a „gazdasági leválás”, ám szükség van a kockázatmentesítésre és a tisztább üzleti gyakorlatokra.

A zöldpárti miniszter a klímavédelem mellett olyan régi kereskedelmi problémákat is fel fog vetni, mint a tisztességes verseny és az átlátható közbeszerzési eljárások.

S míg Scholz a nagy német cégek vezérigazgatóit vitte magával áprilisi útjára, addig Habeck delegációja a minisztérium szerint „tudatosan a kkv-kra összpontosít, hogy a német gazdaság gerincét megfelelő elismerésben részesítse külföldön az ilyen utakon”. A kisebb vállalatoknak ugyanis nincsenek megfelelő csatornáik a kínai kormány felé.

Kínai útja előtt azonban Dél-Koreába is ellátogat, amely egyike azon országoknak, ahol a német vállalatok a kockázatcsökkentési stratégia részeként befektetni kívánnak. A tervek szerint Szöulban Han Dokszu miniszterelnökkel és kollégájával, Ahn Dukgeun kereskedelmi miniszterrel is találkozni fog.

Vámvita: Kína bekeményít, válaszlépésekkel fenyeget

Fogadásokat lehet kötni arra, meddig maradnak a kínai villanyautókra júliustól bevezetendő uniós büntetővámok. Peking ugyanis jelezte, hogy arányos válaszlépéseket tesz, és a Kereskedelmi Világszervezetet kéri fel döntőbírónak a vámvitában. Az egyeztetések eközben megkezdődtek, a német gazdasági miniszter Kínában próbál békét kötni.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.