Robert Habeck német gazdasági miniszter a héten Kínába utazik, hogy egy kényes küldetést hajtson végre: meg kell erősítenie a hazája és Peking közti ipari kapcsolatokat, miközben megpróbálja kezelni az Európai Unió által bevezetett büntetővámok következményeit, ami azzal fenyeget, hogy kereskedelmi háborút robbant ki a gazdasági nagyhatalmak között.
Habeck útjára egy héttel azután kerül sor, hogy az Európai Bizottság akár 38,1 százalékos védővámot javasolt kivetni a Kínából származó elektromos járművek behozatalára, ami új mélypontot jelentett a gazdasági kapcsolatokban, és arra késztette Kínát, hogy megtorlással fenyegesse meg az EU sertésexportját.
Európa legnagyobb gazdaságaként Németország hangjának különös súlya van, és vezető autógyártói hangosan ellenezték az uniós vámokat: a németek párbeszédet sürgetnek, ugyanakkor kompromisszumot várnak Kínától.
Habeck korábban személyesen is felszólalt a büntetővámok ellen, amelyeket „elhamarkodott és agresszív lépésnek” nevezett; a vele tartó üzleti delegációval karöltve várhatóan sokkal diplomatikusabb tárgyalópartner lesz, mint az uniós törvényhozók.
Ezzel párhuzamosan azonban több kritikus ügyben is nyomást gyakorolna Pekingre, így a látogatás várhatóan bonyolult kötéltánc lesz a politikus számára:
A miniszternek közvetítőként kell fellépnie az EU és Kína között, hogy a német kis- és középvállalkozások érdekében mielőbb rendezni tudja a kereskedelmi vitát. A büntetővámok kiváltó okait kell megoldanunk
– nyilatkozta a Reutersnek Patrick Schönowski, a német kkv-k szövetségének, a DMB-nek a vezetője, aki maga is elkíséri Habecket ázsiai útján.
Habeck a hét végi látogatásán, Pekingbe, Sanghajba és Hangcsouba utazva megpróbálja ismertetni Németország kereskedelmi és gazdaságpolitikáját a kínai kormánnyal, beleértve az energiadiverzifikáció szükségességét és saját autóiparának a védelmét. A vámok kérdése megkerülhetetlen lesz, annak ellenére, hogy a német politikus semmilyen formában sem képviseli Brüsszelt. A kínai állami médiában azonban Peking reményét fejezte ki, hogy a miniszter megfelelő közvetítő lesz az ügyben.
Az Európai Bizottság közölte, hogy júliustól extra vámokat vet ki a kínai elektromos autókra, ugyanis a szerintük az ágazatot fenntartó, bőkezű állami támogatások tisztességtelen előnyhöz juttatják az ázsiai gyártókat a nemzetközi piacokon. Ezeket a vádakat Peking elutasította, és keményen kritizálja a tervezett lépést.
A német kormány eddig óvatosan járt el az ügyben, mivel hazai autóipara és a Kínára támaszkodó kereskedelme között kell egyensúlyt találnia: Olaf Scholz kancellár, aki áprilisban Kínába látogatott, nem bírálta közvetlenül az uniós vámokat, de figyelmeztetett a protekcionizmus veszélyeire.
Scholz Kínában: lehetetlen küldetésen a német kancellárA vizitet beárnyékolja Irán Izrael elleni támadása. Scholz egyszerre próbálja meggyőzni a kínaiakat arról, hogy importáljanak német termékeket, főleg autókat, és ne tegyék tönkre a német autógyárakat olcsó villanyautóikkal. |
Jürgen Matthes, az IW német gazdasági intézet munkatársa szerint a vámkérdésben elfoglalt álláspont kialakítása kulcsfontosságú lesz.
Ha az EU-nak elegendő bizonyítéka van a tisztességtelen támogatásokról, akkor a különvámok kivetése nem protekcionizmus, hanem inkább az egyenlő versenyfeltételek megteremtésére tett kísérlet
– mondta a Reutersnek, hozzátéve, hogy Habecknek el kell magyaráznia, hogy a blokk számára nem előnyös a „gazdasági leválás”, ám szükség van a kockázatmentesítésre és a tisztább üzleti gyakorlatokra.
A zöldpárti miniszter a klímavédelem mellett olyan régi kereskedelmi problémákat is fel fog vetni, mint a tisztességes verseny és az átlátható közbeszerzési eljárások.
S míg Scholz a nagy német cégek vezérigazgatóit vitte magával áprilisi útjára, addig Habeck delegációja a minisztérium szerint „tudatosan a kkv-kra összpontosít, hogy a német gazdaság gerincét megfelelő elismerésben részesítse külföldön az ilyen utakon”. A kisebb vállalatoknak ugyanis nincsenek megfelelő csatornáik a kínai kormány felé.
Kínai útja előtt azonban Dél-Koreába is ellátogat, amely egyike azon országoknak, ahol a német vállalatok a kockázatcsökkentési stratégia részeként befektetni kívánnak. A tervek szerint Szöulban Han Dokszu miniszterelnökkel és kollégájával, Ahn Dukgeun kereskedelmi miniszterrel is találkozni fog.
Vámvita: Kína bekeményít, válaszlépésekkel fenyegetFogadásokat lehet kötni arra, meddig maradnak a kínai villanyautókra júliustól bevezetendő uniós büntetővámok. Peking ugyanis jelezte, hogy arányos válaszlépéseket tesz, és a Kereskedelmi Világszervezetet kéri fel döntőbírónak a vámvitában. Az egyeztetések eközben megkezdődtek, a német gazdasági miniszter Kínában próbál békét kötni. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.