Nagyot zuhant májusban a Kínába tartó német export, aláhúzva a két ország közötti kereskedelmi viszonyok romlását már a magasabb vámok miatt fokozódó feszültségek előtt.
A német szövetségi statisztikai hivatal pénteken közzétett adatai szerint májusban 7,5 milliárd euró értékben exportált Németország Kínába, ami 14 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól. A bejelentés ráadásul pont akkor érkezik, amikor Robert Habeck német gazdasági miniszter megkezdi háromnapos kínai látogatását, hogy csillapítsa a kereskedelmi feszültséget a két ország között, miután Brüsszel akár 48 százalékot is elérő vámokat vetett ki a kínai elektromos járművekre.
Németország kritikus volt az Európai Unió döntésével kapcsolatban, hiszen attól tart, hogy a kínai válaszcsapás a német autóipart is eléri, amely erőteljesen támaszkodik a kínai piacra, igaz, ott főként kínai cégekkel közös vegyesvállalatok kínai gyárain keresztül van jelen. Peking egyelőre az európai sertéshús ellen indított dömpingellenes vizsgálatot, kihasználva az agrárszektor lobbierejét az unióban.
Habeck szerint azonban aligha várható, hogy a vita a mostani útján megoldódik,
ám arra lát esélyt, hogy sikerül a megoldására fókuszáló keretet adni.
A Financial Times beszámolója szerint arra is érdemes figyelemmel lenni, hogy a havi adatok bizonytalanok lehetnek, hiszen az előző hónapban éves szinten 13 százalékos exportbővülést jeleztek Kína felé. Az év első öt hónapját nézve a kínai export alig csökkent, a tavalyi 40,6 milliárd euró után idén a mértéke 40,3 milliárd euró volt. Azonban a tavalyi adat 10 százalékkal elmarad a 2022-es értéktől.
Szakértők szerint az autóipar fontos szerepet játszhat a visszaesésben, ugyanis az első negyedévben 12 százalékkal emelkedő kínai autóeladások után májusban a bővülés mértéke csak 1,6 százalék volt. A német autóipar tehát egy lassuló piacon néz szembe egyre keményebb versennyel. Ráadásul a Kínában a piac egyre nagyobb szeletét kitevő elektromos autók terén a németek igencsak lemaradtak, miután inkább a dízelautók kibocsátásával történő csalásra költötték a kutatás-fejlesztési büdzséjüket, miközben Kína mindenkit megelőzött az elektromos autók gyártása terén.
A német autóipar gondjait jelzi, hogy májusban a német autógyártók szövetsége, a VDA
a termelés 18 százalékos szűküléséről számolt be éves szinten, noha egy évvel korábban még 24 százalékos bővülést jelzett.
A kínai export visszaesése olyan mértékű volt, hogy hiába növelte legnagyobb külpiaca, az Egyesült Államok felé kivitelét 4,1 százalékkal a német gazdaság, az unión kívüli export így is 6,4 százalékkal csökkent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.