Leállíthatja a járművek gyártását Nagy-Britanniában a Stellantis, ha az angol kormány villamosítási kezdeményezései „ellenséges” üzleti környezetet teremtenek – ezt a vállalat vezetője, Maria Grazia Davino nyilatkozta a Gépjárműgyártók és Kereskedők Társaságának (SMMT) éves londoni csúcstalálkozóján. Az autóipari óriás nem először kritizálja a brit zöld politikát, amelyet áprilisban egy másik vezető borzalmasnak nevezett.
Maria Grazia Davino most arról beszélt, hogy egzisztenciális veszélyt jelentenek az olyan intézkedések, mint az új, zéró kibocsátású járművek százalékos arányának megállapítására vonatkozó rendelet, amely évente emelkedik, addig, amíg életbe nem lép a belsőégésű motorral szerelt autók értékesítésének tilalma 2035-től.
Idén az Egyesült Királyság kormánya úgy döntött, hogy az eladott új autók 22 százalékának elektromosnak kell lennie. Az SMMT adatai szerint a teljesen elektromos kocsieladások 16,1 százalékát tették ki májusig.
Az Autocar azon kérdésére, hogy a Stellantis – amely több nagy márkát is gyárt, így hozzátartozik a Fiat, az Opel, a Vauxhall, az Alfa Romeo, a Jeep, a Peageot, a Citroën és a Dodge – folytathatja-e a gyártást az Egyesült Királyságban a jelenlegi feltételek mellett, Davino így válaszolt: „Igen, folytatjuk, mert készek vagyunk minden körülményre felkészülni.”
De ha ez a piac ellenségessé válik számunkra, akkor kiértékeljük, hogy máshol termeljünk-e
– fogalmazott elég egyértelműen.
Van már olyan cég, amely korábban a kivonulás mellett döntött a brit piacról. A Honda 2021-ben éppen az elektrifikációra hivatkozva szerelte le a gyártósorát.
A Reuters közben arról ír, hogy Nagy-Britannia mély befektetési gödörbe került. Hiába vannak az üzleti kiadások mélyponton, az állami kiadások tovább fognak csökkenni, függetlenül attól, hogy ki nyeri a jövő havi választásokat,
A kormányzó konzervatívok és az ellenzéki Munkáspárt által a választások előtt közzétett politikai tervezetek tele vannak hangzatos szavakkal. Az előbbi „bátor cselekvést” ígér, az utóbbi pedig a „biztonsággazdaságtan” nevet viseli.
A részletekről azonban kevés szó esik, és ennek jó oka van: a számok nem állnak össze.
2010 és 2023 között az Egyesült Királyság termelése évente átlagosan 1,6 százalékkal bővült, ami jóval elmarad az 1979 és 2010 közötti 2,2 százalékos ütemtől. A Nemzetközi Valutaalap előrejelzése szerint az Egyesült Királyság GDP-je idén mindössze 0,5 százalékkal fog gyarapodni, szemben az Egyesült Államok 2,7 százalékos és az euróövezet 0,8 százalékos növekedésével. Ráadásul az egy főre jutó GDP most alacsonyabb, mint a 2019-es választások előtt.
A stagnálás fő oka a lap szerint a termelékenység összeomlása. A London School of Economics Centre for Economic Performance nemrégiben megállapította, hogy a termelékenység most 26 százalékkal alacsonyabb, mintha az 1979 és 2007 közötti tendenciát követte volna.
Az LSE kutatása szerint a brit munkavállalók nem kapnak
Más szóval, az alulfinanszírozottság hátráltatja a brit gazdaságot.
Az üzleti beruházások – amelyek az Egyesült Királyságban a folyó szükségleteken kívüli kiadások több mint felét alkotják – a GDP 10,5 százalékát teszik ki. Ez a Közpolitikai Kutatóintézet szerint az OECD 31 országa között a siralmas 28. helyre elég.
Emellett a kormányzati beruházási kiadások 1995 óta átlagosan a GDP 2,5 százalékát tették ki, ami a G7 fejlett gazdaságok átlagos, 3,4 százalékos szintje alatt van – állapította meg az LSE. Ami még rosszabb, a jelenlegi kormány által meghatározott – és az ellenzéki Munkáspárt vezetője, Keir Starmer által nagyrészt elfogadott – költségvetési előrejelzések szerint a közszféra beruházásai az idei költségvetési évben a GDP 2,4 százalékáról 2028–2029-re a GDP mintegy 1,8 százalékára fognak csökkenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.