BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fogukhoz verik a garast a britek: nagyon megnézik, hogy mire költenek

Kevesebb élelmiszert vásárolnak, keresik az akciókat, de elmennek a kocsmába, hogy szurkoljanak az angol válogatottnak.

Visszaestek a kártyás fizetések júniusban az Egyesült Királyságban – ez először fordult elő több mint három éve, elsősorban amiatt, hogy a hónap elején rossz volt az idő. Másrészt hiába lassul az infláció, a britek visszafogják a költéseiket. A múlt hónapban ez alól egyedül a mozi volt kivétel.

Kevesebbet költenek élelmiszerre a britek, figyelik az akciókat / Fotó: Justin Tallis / AFP

Nem csupán összességében, hanem az élelmiszer-vásárlásnál is kisebb értékben használták a britek a kártyájukat, erre sem volt példa két éve – számolt be a Sky News internetes oldala.

A Barclays bank havi jelentése szerint a hitel- és betéti 

kártyákkal fizetett kiadások éves szinten 0,6 százalékkal csökkentek júniusban.

„Adataink ismét azt mutatják, hogy az évszakra nem jellemző időjárás tagadhatatlanul hatással lehet a fogyasztói kiadásokra” – idézte a Reuters Karen Johnsont, a Barclays kiskereskedelmi részlegének vezetőjét, aki hozzátette, hogy azóta javult a helyzet a melegebb napok beköszöntével.

Kevesebb élelmiszer, több akció

A brit kiskereskedelmi szövetség (British Retail Consortium – BRC) is a hűvös és esős időjárásra hivatkozott, amikor arról számolt be, hogy júniusban 0,2 százalékkal csökkent az eladások értéke az egy évvel korábbihoz képest a májusi 0,7 százalékos növekedés után.

A vásárlók 65 százaléka költ kevesebbet a heti bevásárlásra, és több mint a fele keresi a hűségprogram-kedvezményeket és akciókat. Az időjárás miatt öt britből kettő mondta, hogy kevesebb szezonális terméket, elsősorban ruhaneműt vesz.

Annyira nem spórolnak a britek, hogy ne a kocsmában drukkoljanak az angol válogatottnak / Fotó: Shutterstock

A szórakozásnál viszont nem fogják vissza magukat: 

idén június 15. volt a mozik legforgalmasabb napja,

mert akkor mutatták be a Disney Pixar új gyerekfilmjét, az Agymanók második részét. Többet költöttek a britek ételrendelésre és streamelésre is, mivel megkezdődött A Bridgerton család és a Sárkányok háza újabb évada.

A pubok, bárok és klubok forgalmának jót tett a labdarúgó-Európa-bajnokság és az angol válogatott bár gyenge, de egyelőre sikeres szereplése is, mivel bejutottak a legjobb négy közé. Étteremben viszont kevesebbet költöttek az emberek, ami szintén azt mutatja, hogy költségérzékenyebbé váltak.

Külföldön nyaralnak, otthon nem

Emelkedtek a külföldi nyaralásra fordított kiadások is, a hazai szállodákban és üdülőhelyeken azonban visszaestek a foglalások.

Ezek az adatok is arra utalnak, hogy lassul a növekedés, miután a gazdaság az első negyedévben kilépett a recesszióból. A gazdaság felpörgetése a Keir Starmer vezette új munkáspárti kormány első számú vállalása.

Az Agymanóknak köszönhetően június 15. volt a brit mozik idei legforgalmasabb napja / Fotó: Shutterstock

A Barclays szerint azonban van remény az optimizmusra. „Bár a júniusi adatok gyenge hónapra utalnak, az év második felében a kamatlábak csökkenésére, a reáljövedelmek növekedésére és a fogyasztói, valamint üzleti bizalom erősödésére számítunk” – prognosztizálta Jack Meaning, a Barclays Egyesült Királysággal foglalkozó vezető közgazdásza.

Ezt támasztja alá, hogy 

a fogyasztók 73 százaléka optimistábban nyilatkozott a kilátásairól.

Egyelőre azonban a kiskereskedelmi forgalom – még az üzemanyagé is – elmarad kissé a koronavírus-járvány előtti szinttől.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.