BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
E-COMMERCE MOBILE APPS

Többet kell majd fizetni a Shein és a Temu csomagokért

A jelenlegi uniós szabályozás értelmében a 150 eurónál kisebb értékű, a közösség határain kívülről érkező csomagok vámmentesek, Brüsszel azonban változtatna ezen. Peking valószínűleg nem hagyná válasz nélkül, ha az EU papíron nem, de gyakorlatilag egy újabb intézkedéssel célozná a kínai termékeket.

Az Európai Bizottság (EB) még ebben a hónapban javasolni fogja a jelenlegi 150 eurós küszöbérték eltörlését, amely alatt a termékek vámmentesen megvásárolhatók – árulták el névtelenségüket kérő források a Financial Timesnak. Bár az intézkedés papíron nem kínai kereskedők ellen irányul, gyakorlatilag a Temu és az AliExpress online piacterek, valamint a Shein ruházati kiskereskedő járna pórul.

E-COMMERCE MOBILE APPS
Brüsszel véget vetne a vámmenteségnek /  Fotó: TT News Agency via AFP

A Bizottság már tavaly is javasolta a 150 eurós limit eltörlését, de a javaslat egy helyben toporog. Az EB azonban eltökélt, hogy felgyorsítsa a folyamatot. Ugyanakkor hátrányokkal is járna a lépés: az uniós országok egy részét nehéz lenne meggyőzni, mivel az új rendszer alaposan megdobná a már így is túlterhelt vámtisztviselők munkaterhét.

A jelenlegi uniós szabályozás értelmében a 150 eurónál kisebb értékű, a közösség határain kívülről érkező csomagok vámmentesek, míg a 45 eurónál olcsóbb csomagok után forgalmi adót (ÁFA) sem kell fizetni. Márpedig ilyen olcsó termékekkel a Temu, a Shein és az AliExpress kínálatában is könnyen lehet találkozni.

A kínai kereskedők európai és amerikai kritikusai szerint a távol-keleti cégek az adómentességet biztosító kiskapu segítségével képesek versenyelőnyre szert tenni, miközben a vizsgálatokat is elkerülhetik a határon, így rendkívül olcsón tudják kínálni termékeiket. A Bizottság szerint az európai fogyasztók 

tavaly 2,3 milliárd euró értékben rendeltek a 150 euró alatt beszerezhető, vámmentes csomagokat.

A kínai vállalkozások cáfolták a vádakat: szerintük a sikerüket nem ennek, hanem rugalmas ellátási láncaiknak és keresletvezérelt üzleti modelljüknek köszönhetik, valamint minden releváns szabályt betartanak és adót is fizetnek, ha szükséges. A Világgazdaság korábban beszámolt arról, hogy a Temu a magyar piacot letarolta.

Kereskedelmi vita Kínával

Az elmúlt hónapokban nőtt az Európai Unió és Kína közötti feszültség: a héten lépnek hatályba a kínai elektromos autókra vonatkozó ideiglenes vámok, mivel Brüsszel szerint Peking olyan támogatásokat juttathat az elektromosautó-gyártóinak, ami torzítja a tisztességes versenyt. Kína tagadja a vádakat, a felek közötti tárgyalások még zajlanak.

A vámvita novemberben zárulhat le, ugyanakkor a távol-keleti ország válaszul dömpingellenes vizsgálatot indított az uniós sertéshús importjával szemben. Ha ennek eredményeképpen Peking korlátozza az uniós sertésimportot, az igen súlyos csapást jelentene elsősorban Spanyolországnak, Dániának és Hollandiának. Nem csupán azért, mert Kína az uniós sertéshús legnagyobb felvevőpiaca, 

hanem azért is, mert az állat olyan részeit is nagy tételben vásárolja, ami Európában eladhatatlan.

Sőt, az is felmerült, hogy az emelik az európai robbanómotoros autók importjára kivetett vámot, ami leginkább a német gyártókat, a Mercedest és a BMW-t sújtaná. A távol-keleti óriás valószínűleg nem hagyná válasz nélkül, ha az EU papíron nem, de gyakorlatilag egy újabb intézkedéssel célozná a kínai termékeket.

Retteghet a Temu és a Shein, szuperolcsó kínai boltot nyit az Amazon

Az Amazon azt tervezi, hogy ellentámadást indít az olyan riválisaival szemben, mint a Temu és a Shein, kibővítve üzleti modelljét közvetlenül Kínából származó, olcsó termékekkel, mivel a közelmúltban az ázsiai vállalatok túl nagy részesedést szereztek az e-kereskedelmi piacon. A jelenleg tesztelt, Kínából közvetlenül érkező termékek boltjába olyan áruk tartoznának, amelyeket 20 dollárnál kevesebbért árulnak.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.