Megnyitotta csütörtökön új thaiföldi gyártóüzemét a kínai BYD, amelyet a jelek szerint sem a gyengülő piac, sem pedig az ideiglenesen életbe lépett európai vámok nem rettentenek el a további külföldi terjeszkedéstől.
A Bangkok délkeleti ipari részén található gyár 490 millió dolláros beruházással épült, a kapacitása évi 150 ezer autó, és eleinte a teljesen elektromos járművekre összpontosítanak, később azonban készítenek majd tölthető hibrideket is, mondta az avatáskor Vang Csuan-fu, a sencseni székhelyű autógyártó vezérigazgatója.
Az üzem az AFP francia hírügynökség tudósítása szerint
tízezer munkahelyet teremt.
Kína 2022-ben előzte meg Japánt Thaiföld legnagyobb külföldi befektetőjeként, és az együttműködés Bangkok számára is hasznos, mert Peking segítségével akar az elektromosautó-gyártás regionális központjává válni. Az ország már tavaly Délkelet-Ázsia legnagyobb autógyártója és -exportőre volt, és a régió második legnagyobb piaca Indonézia mögött, de át akar térni a hagyományos gépjárművekről az elektromos autók (EV) felé.
A Tesla ugyan az első negyedévben visszaszerezte a BYD-tól a globális piacvezetői helyet, a kínai gyártó nem adta fel a nemzetközi terjeszkedési terveit, tovább próbálkozik második gyártóüzem létesítésével az Európai Unióban, miután otthon keserű árharcot vív 128 EV-versenytárssal. A többségük kisvállalat, csak húsz gyártó éri el (egyenként) a hazai piaci részesedés legalább 1 százalékát.
Az EU csütörtökön léptette életbe ideiglenesen a kínai EV-kre kivetett vámokat, de előtte Hszi Csin-ping elnök még felhívta telefonon António Costát, az Európai Tanács új elnökét, hogy gratuláljon neki.
Hszi hangsúlyozta, hogy „nagy jelentőséget tulajdonít a kínai–európai uniós kapcsolatok fejlődésének”,
miközben Európa készül a pekingi megtorló intézkedésekre és a vámháború új frontjának megnyitására.
A Reuters tudósítása szerint a kínai elnök megismételte, hogy országa „elkötelezett az átfogó stratégiai partnerség fejlesztése mellett” az EU-val. „Kína mindig is úgy tekintett Európára, mint a többpólusú rend fontos pólusára” – tette hozzá.
Az ET elnökeként Costa feladata lesz konszenzust teremteni a 27 tagállam között, amelyek némelyike még habozik, hogy támogassa-e a kínai vámokat, míg Németország az utolsó pillanatig foggal-körömmel harcolt ellenük.
Közben körvonalazódik a pekingi válaszlépések sora is. Kína keményen visszavághat, büntetővámokat vezethet be az európai konyakra, sertéshúsra és luxusautókra – mindegyik lehetőség felmerült az utóbbi időben, és mindegyik az EU más-más tagállamának fájna nagyon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.