BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kínai gyártású Teslák megúszhatják az EU büntetővámját

Csökkentenék 20,8 százalékról 9 százalékra a kínai gyártású Tesla elektromos autókra kivetett vámot. Az EU folytatja a tárgyalásokat a kínai hatóságokkal, és nyitott olyan megoldásra is, amelynek révén a kiegyenlítő vámok elkerülhetők lesznek.

Az Európai Bizottság azt javasolja, hogy csökkentsék 20,8 százalékról 9 százalékra a kínai gyártású Tesla elektromos autókra kivetett vámot – jelentette be az európai uniós végrehajtó testület kedden Brüsszelben. Az indoklás szerint a döntést a tavaly októberben elindított, folyamatban lévő szubvencióellenes vizsgálat keretében hozták.

CHINA-SHANGHAI-TESLA-NEW MEGA FACTORY PROJECT-LAUNCH (CN)
Tesla
A Tesla kínai gyára. Ügyesen lobbizhattak az EU-ban a büntetővámok ügyében / Fotó: AFP

A bizottság július elején jelentette be, hogy ideiglenes jelleggel 37,6 százalékig terjedő kiegyenlítő vámot vet ki a Kínából származó, kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos járművek (BEV) behozatalára, mindazonáltal hozzátette, hogy a testület által vizsgált három kínai gyártóra egyedi vámok vonatkoznak. 

Az átlagosan 20,8 százalékos vám az elektromosjármű-gyártásban érdekelt azon kínai vállalatokra vonatkozott, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban.

Az intézkedés célja az olcsónak tartott, kínai állami támogatással gyártott elektromos járművek EU-ba irányuló dömpingjének megakadályozása. 

Az ideiglenes vámok legfeljebb négy hónapig érvényesek, ezen időtartamon belül – vagyis október elejéig – az uniós tagállamok szavazásával döntést kell hozni a végleges vámokról. Megállapodás esetén a vámok ötéves időtartamra véglegessé válnak.

A brüsszeli bizottság kedden azt is bejelentette, hogy 

az EU folytatja a tárgyalásokat a kínai hatóságokkal, és nyitottnak mondta magát olyan megoldásra is, amelynek révén a kiegyenlítő vámok elkerülhetők lesznek.

A testület jelezte: egyelőre az ideiglenes vámokból érkező bevételt is félreteszik, hogy szükség esetén rendelkezésre álljon.

A Kínából importált elektromos autókra július eleji hatállyal kivetett uniós büntetővámokra válaszul jelentősen visszaesett a múlt hónapban az Európai Unió tagállamaiban forgalomba helyezett kínai villanyautók száma. A számait már közlő 16 uniós tagállamban együttesen 45 százalékos csökkenést mutattak ki júniushoz képest, ám érdemes megjegyezni, hogy épp a büntetővám bevezetésére készülve az utolsó pillanatban még rengeteg kínai villanyautót vámoltattak az eredeti 10 százalékos tarifával és adtak át a kereskedőknek júniusban, amivel magasra emelték a bázist.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.