BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
(240810) -- URUMQI, Aug. 10, 2024 (Xinhua) -- Newly-wed couples attend a group wedding at the Xinjiang International Grand Bazaar in Urumqi, northwest China's Xinjiang Uygur Autonomous Region, Aug. 10, 2024. The group wedding was held here on Saturday on the occasion of the Qixi Festival, also known Chinese Valentine's Day. (Xinhua/Ding Lei) (Photo by Ding Lei / XINHUA / Xinhua via AFP)

Itt a válság: már a szerelmesek sem költenek

A kínai gazdaság válságát már az is jelzi, hogy még a helyi Valentin-napon sem nyíltak ki a pénztárcák. Ez a nyugati márkákat is érzékenyen érinti.

A kínai Csihszi fesztivál az angolszász Valentin-naphoz hasonlóan a szerelmesek ünnepe, amelynek során megszokott, hogy a szerelmes a közösségi médiában hencegnek a párjuktól kapott legújabb luxuscikkekkel. Az idei évet azonban nem a Louis Vuitton táskák, óriási rózsacsokrok, elegáns vacsorák vagy vadiúj iPhone-ok képei uralták, hanem a panaszok az ajándékok elmaradásáról, ami a kínai gazdaság előtt álló problémákra is rávilágít.

(240810) -- URUMQI, Aug. 10, 2024 (Xinhua) -- Newly-wed couples attend a group wedding at the Xinjiang International Grand Bazaar in Urumqi, northwest China's Xinjiang Uygur Autonomous Region, Aug. 10, 2024. The group wedding was held here on Saturday on the occasion of the Qixi Festival, also known Chinese Valentine's Day. (Xinhua/Ding Lei) (Photo by Ding Lei / XINHUA / Xinhua via AFP) ajándék
A Csihsziu-fesztivál az ajándékozásról is szól / Fotó: AFP

Az idén egy augusztusi szombatra eső Csihszi fesztivál idején az egyik legnagyobb kínai közösségi oldalon, a Weibon a legnépszerűbb témává vált a „bezuhant a fogyasztás a kínai Valentin-napon. A fiatalok már nem hajlandók fizetni a szerelem adót?”. A hashtag mintegy 200 millió megtekintést hozott.

A virágárusok sem kaszáltak idén

Egy másik népszerű platformon pedig a virágárusok panaszkodnak a vásárlók hiányáról, eladatlan rózsák tömegeiről közölve képeket. A kínai gazdaság számos problémával néz szembe, ami különösen érzékenyen érinti a fiatalokat is, hiszen körükben valószínűleg továbbra is magas a munkanélküliség. Peking tavaly meg is szüntette a fiatalok munkanélküliségéről szóló adatok közlését. 

Az ingatlanpiac lejtmenete sem akar a végére érni az országban, miközben a lakossági fogyasztás is elmarad a várttól, 

miközben az adósság szintje is túl magasra szökött több fontos területen.

Szakértők szerint a szerelmesek napján elmaradó költések a gyenge fogyasztói hangulatról árulkodnak, ami egy hosszabb ideje tartó trend része, nem csupán egyetlen fesztivált érintenek a problémák – derül ki a CNN összefoglalójából. Bár a júliusi kiskereskedelmi forgalom a vártnál némileg erősebb lett, az éves szinten 2,7 százalékos bővülés összességében gyengének számít, miközben az ingatlanárak a múlt hónapban 9 éves mélypontra süllyedtek az országban, zsinórban 13. hónapja tartó esésüknek köszönhetően. Ez azért is különösen nagy gond, mert a kínai háztartások vagyonának mintegy 70 százaléka ingatlanban áll.

Válságban a kínai fogyasztók

A vagyonhatás miatt elpárolgó fogyasztói bizalom pedig számos világcéget is érzékenyen érint, különösen azokat, melyek eladásainak jelentős része származik Kínából, mint amilyen L’Oreal, az LVMH, a Volkswagen vagy a Gucci-tulajdonos Kering.

A pesszimista hangulat a kínai kormány házasságösztönző törekvéseit is hátráltatja, melytől a hatóságok a zuhanó születésszámot és a társadalom elöregedésének orvoslását várják.

 A lakosság csökkenése tovább fékezheti a gazdaság növekedését.

Az évfordulós vagy épp a Csihszi fesztiválon adott ajándékok számát pedig a házasságkötések számának apadása is csökkenti, hiszen 2024 első felében 3,43 millióan mondták ki Kínában a boldogító igent, ami fele a 10 évvel korábbinak. A fesztivál napján az állami CCTV egy ritka videót is közzétett a fiatal Hszi Csin-pingről és feleségéről Peng Li-jüanról.

A közösségi médiában panaszkodókat azonban nem tudta meggyőzni az ország vezetőiről készült felvétel, hiszen mint írják, a családalapítást az adósságuk is hátráltatja. Az általános pesszimizmus a kereskedelmi és más adatokban is. A CNN számításai szerint az ékszer minőségű gyémánt importja az első félévben 28 százalékkal csökkent 2023-hoz képest.

A második negyedév során a közvetlen tőkebefektetések közel 15 milliárd dollárral apadtak az országban, ami 1998 óta mindössze másodjára fordult elő.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.