BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
An electric car of the Audi brand is manufactured at the production plant of the German car manufacturer Volkswagen in Zwickau, eastern Germany, on August 20, 2024. In Zwickau, the automotive cradle of the former GDR, multiple crises are fuelling the influence of the extreme right, as is the case almost everywhere in Saxony before the regional elections on September 1. (Photo by JENS SCHLUETER / AFP)

A gyengélkedő német autóipar is fokozza a feszültségeket a kormányon belül

A német kormánykoalíció tagjai egyre többször feszülnek egymásnak, ezúttal a bajban lévő autóipar ad okot vitára. Az ágazat megsínylette az elmúlt éveket, részben az elektromos átállás okozta problémák miatt.

Christian Lindner pénzügyminiszter jelezte, hogy nem támogatja a szociáldemokraták és a zöldek javaslatát, amely szerint 6 ezer eurós állami támogatásra lennének jogosultak azok az autósok, akik belső égésű járművüket elektromos modellre cserélik. Mindez rávilágít arra, hogy a német kormánykoalíció továbbra is megosztott abban, hogy miként segítsenek stabilizálni az ország nehéz helyzetben lévő autógyártóit.

An electric car of the Audi brand is manufactured at the production plant of the German car manufacturer Volkswagen in Zwickau, eastern Germany, on August 20, 2024. In Zwickau, the automotive cradle of the former GDR, multiple crises are fuelling the influence of the extreme right, as is the case almost everywhere in Saxony before the regional elections on September 1. (Photo by JENS SCHLUETER / AFP)
Bajban a német autóipar/ Fotó: JENS SCHLUETER / AFP

A liberális pártban (FDP) politizáló Lindner ugyanis a takarékoskodást támogatja, míg a zöldek és a szociáldemokraták bőkezűen osztogatnák a különböző támogatásokat. Az FDP másik politikusa, Volker Wissing közlekedési miniszter is arról beszélt, hogy a villanyautó-piacnak dotáció nélkül, piaci alapon kell működnie.

A német autóipar megsínylette az elmúlt éveket: a munkaerőhiány korábban felhajtotta a munkaerőköltségeket, az orosz–ukrán háború miatt pedig nőttek az energiaköltségek, ráadásul a cégek az orosz piacot is elvesztették, amelyet a kínai autógyártók hódítottak meg. Az elektromos átállás sem segített, 

mivel lelassult az elektromos járművek (EV) értékesítése.

Az e-autózás elterjedését akadályozza, hogy Németország tavaly kivezette a villanyautók állami támogatását, miközben az e-autók magasabb ára, valamint a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya szintén elriasztja a fogyasztókat. A kulcsfontosságú exportpiacokon, az Egyesült Államokban és Kínában is egyre fokozódik a verseny.

A Bloomberg szerint Németországban augusztusban éves szinten 69 százalékkal csökkentek az EV-eladások. A német autóipar szereplői sorra adják ki a lehangoló közleményeket: a Mercedes-Benz a múlt héten a BMW-hez csatlakozva csökkentette egész éves kilátásait. A legnagyobb hírveréssel a Volkswagen (VW) bejelentése járt.

Az ikonikus autógyártó közölte, hogy a költségcsökkentés jegyében németországi üzemeket is bezárhat, pedig a 87 éves történelemmel büszkélkedő vállalat korábban még sohasem tett ilyet odahaza. A Volkswagen csoport tavaly nagyjából 9 millió járművet gyártott, miközben a teljes kapacitása 14 millió.

Szerkezeti válságban szenved Németország

Az előző évben a magas energiaárak és a gyenge külföldi kereslet miatt az ország recesszióba süllyedt az év egészét tekintve, a bruttó hazai termék (GDP) 0,3 százalékkal zsugorodott. Az idei első negyedévben pedig a GDP az előző év azonos időszakához képest 0,2 százalékkal csökkent, míg a másodikban stagnált. 

Az Ifo azt is megállapította, hogy Németország strukturális válságban van. Az sem ad okot örömre, hogy a kiskereskedelmi forgalom gyengén alakul, éves összevetésben 0,6 százalékkal, míg havi szinten 1,2 százalékkal esett vissza áprilisban. Az előbbi esetében 2022. május óta néhány hónap kivételével folyamatos volt a mutató visszaesése. Az ipari termelés szintén zsugorodott.

Mindez azzal magyarázható, hogy a német gazdaság elvesztette versenyképességét: az olcsó orosz energiahordozókra és a fejlett német technológiára épülő modell Európa legerősebb gazdaságává tette Németországot, azonban az orosz–ukrán háború kitörése és a konfliktus miatt bevezetett szankciók következtében mindez megszűnt.

Németországban a vállalatok idén sorra jelentették be a leépítéseket és a gyárbezárásokat. A német gyengélkedés Magyarország szempontjából is kedvezőtlen hír, mivel Németország az első számú kereskedelmi partnerünk, tehát a gyengélkedő német ipar a magyar gazdaságot is hátráltatja.

Káosz a Thyssenkruppnál: edzik az acélt és a cégvezetést az érdekképviseletek

Két német óriásvállalatnál is a tengelyt akaszthat a tulajdonosokkal a munkavállalói érdekeket kőkeményen érvényesítő szakszervezet. A Thyssenkrupp vergődő acélgyártó üzletágánál az új tulajdonos megjelenésével elkerülhetetlenné váló, leépítésekkel, gyárbezárásokkal járó lépések verték ki a biztosítékot.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.