Nem hozta meg a várt kiugrást a kínai gazdaság számára az október 1-jei nemzeti ünnepet követő úgynevezett aranyhét, pedig a befektetők arra számítottak, hogy jelentősen megnő a fogyasztás a világ második legnagyobb gazdaságában. Reményt adott, hogy nyáron nyüzsögtek a turisták, döntő többségükben hazai látogatók a kínai nagyvárosokban.
Az október eleji egyhetes ünnep ugyan csak hétfőn ér véget, így még nincsenek adatok, a hírek nem túl jók.
Soha nem láttam még ennyire lehangolónak az aranyhetet, rosszabb a helyzet, mint a legcsendesebb holtszezonban
– panaszkodott a South China Morning Postnak Kuan Ven-lu, a csúcskategóriás utazásokra szakosodott Dear Voyage pénzügyi igazgatója.
Hasonlóan csalódottak az utazásszervezők országszerte, mert sok kínai változatlanul vonakodik költeni, aggódnak ugyanis a gazdasági növekedés lassulása miatt. Annak ellenére, hogy a legtöbb szálloda tavalytól eltérően éppen ezért nem is emelte az ünnepi árakat, szakértői becslések szerint a kihasználtság legföljebb az utolsó koronavírus-járvány előtti évhez, 2019-hez képes 60-65 százalékos lesz.
A szállodaárak ugyan talán nem emelkedtek, sok más költség igen, ami még inkább elriasztotta a költekezéstől a kínaiakat. Az Amerikai Hangja kínai kiadása több embert is megszólaltatott, akik mind nevük elhallgatását kérték, de nagyrészt panaszkodtak. Az egyik megkérdezett nő elmondta, hogy most jött a manikűröstől, akitől megtudta, hogy minden barátnője elveszítette az állását.
„Sok embernek nincsen pénze. A gazdaság rossz állapotba van, csak nem tudjuk, mennyire rosszban, nem tudjuk az igazat” – fogalmazott. Az is feltűnt neki, hogy bár a Kínai Népköztársaság megalapításának 75. évfordulóját ünnepelték az idén, Pekingben nem tartottak nagyszabású ünnepségeket, valószínűleg éppen a gazdaság siralmas állapota miatt. „Sok ember elveszítette az állását, nyilvánvalóan bírálták volna a nagyszabású ünneplést. Talán a kormánynak nincs is rá pénze” – vélekedett.
Előzetesen pedig nagy volt az optimizmus,
a közlekedési minisztérium az aranyhét alatt 1,94 milliárd utazásra számított,
ami napi 277 millió embert jelent, akiknek a 80 százaléka a várokozások szerint saját gépjárművel indul útnak. Ez 0,7 százalékos növekedést jelentett volna 2023-hoz és 19,4 százalékost 2019-hez képest.
Természetesen nem mindenkinek vannak anyagi gondjai, és a gazdagabb kínaiak valóban útnak is indultak: a Reuters összefoglalója szerint az ünnep első napján 40 százalékkal többen utaztak külföldre, mint tavaly ilyenkor.
A Trip.com online utazási iroda adatai szerint a foglalások alapján a hosszú távú utazások száma meghaladta a járvány előtti szintet, Európába 30 százalékkal többen indultak. Ráadásul nagyvonalúan költöttek is, ami jellemző a külföldi turistákra, ezért is hiányoznak annyira a világon mindenhol. Az Alipay adatai szerint 120 százalékkal költöttek többet, mint tavaly.
Makaó sem panaszkodhat, már az ünnepi hét első három napján hat százalékkal több kínai érkezett, mint 2019-ben. A Citi felmérése szerint rekord összeget értek el az úgynevezett prémium tömegszegmensben – a tömegpiac felső kategóriájában – annak ellenére, hogy az egy főre jutó költések némileg csökkentek.
Hongkong viszont már nem mondhatja el ugyanezt,
az ünnepi napokon olyan volt csak a turistaforgalom, mint bármelyik hétvégén.
Fontos mutató az ünnepi időszak alatt a kínai mozik jegyeladása is, és az is elmaradt a tavalyitól, annál egy nappal később érték el az egymilliárd jüant. (Egy jüan 52,2 forint.)
A vegyes adatok arra utalnak, hogy a fogyasztás a lakosság bizonyos rétegeiben élénkülhet. Az Alipay szerint a költési szokások is változnak, mivel az utazók inkább anyagi javakra adnak ki pénzt, nem pedig élmények szerzésére.
A kormány azonban a részleges élénkülésért is hálás. Közvetlenül az ünnepek előtt a tisztviselők egy átfogó monetáris és ingatlanügyi enyhítő intézkedéscsomagot mutattak be, és jelezték, hogy még több ilyen intézkedés várható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.