Ryan Xu és családja testesítette meg a német autógyártók számára az ideális kínai luxusvásárlót. Eddig. Egy kantoni iparvállalatot vezető, jól szituált hölgy és férje minden reggel egy Porsche 911 és egy Mercedes-Benz G-osztály között választott, ki melyikkel menjen aznap munkába. Harmadikként csatlakozott a kollekcióhoz a Porsche első elektromos autója, a Taycan egy korai példánya.
Xu németfóbiájában a Taycan beszerzése azonban olyan törést okozott, amit máig képtelen kiheverni. A háromgyerekes üzletasszony tapasztalatai szerint a jóval több mint százezer dollárba kerülő, sportos luxusautó szoftveres rendszere kriminális volt, az autó pedig csupán egy villamosított Porsche volt, semmi több.
A németek ugyanis leragadtak a lóerők imádatánál, és a kezelhetőségre, a funkcionalitásra koncentráltak, miközben nem vették észre, hogy a kínai néplélek másra (is) vágyik, a rideg német attitűd ezen a piacon hosszabb távon már nem érvényesül.
A kínaiak figyelnek például arra, hogy a jármű informatikai rendszere felismerje Xu-nak a kocsiba beszálló mindhárom gyermekét, és név szerint köszöntse őket.
Ami európai szemmel baromi idegesítő tud lenni, azért lelkesedni tudnak az érzelmes, vagy sokszor inkább már érzelgős kínaiak. A Porsche Taycan erre nem volt képes, a helyette megvásárolt helyi gyártási Nio ET5 viszont igen, vele beszélgetni is lehet, rögtön kapcsolja a kedvenc, az éppen az utas hangulatához illő zenét.
Xuék a Taycant megvették ugyan, de megszeretni nem tudták, és a sorra előjövő műszaki problémák sem mélyítették el a barátságot. A Porschének tehát mennie kellett, a helyére első körben kinézett – természetesen még szintén német – Mercedes EQE elektromos luxusautó viszont az árával sokkolta Xut és családját.
A Merci árából mindegyik gyereknek vehettek volna egy-egy saját Niót. Ráadásul a luxuskivitelű belső még a Mercedesénél is magasabb minőség érzetét keltette bennük. Arról nem is szólva, hogy a Mercedesek kínai megítélése fordított arányban van a kínai saját márkás luxusmodellekével: azaz az előbbi romlik, az utóbbi javul.
A Mercedes Kínában például félmilliónál is több elektromos autóját volt kénytelen nemrég visszahívni biztonsági kockázatok miatt, s ehhez a helyi vásárlóközönsége nincs hozzászokva.
„A német autók aligha érik el a Nio és társai által kínált technológiai szintet” – mondott értékítéletet Ryan Xu, szerinte ma már aligha tekinthető luxusautónak
Ez a lekicsinylő megnyilatkozás a német minőségben csalódott üzletasszonyban nyilvánvalóan sokakban megütközést kelt, ám kiválóan jellemzi a kínai közhangulatot és trendet, amelynek a fent felsorolt márkák egyértelmű kárvallottai.
A németek és az amerikaiak állva maradtak abban a versenyben, ami a robbanómotoros autókról az új generációsakra, azaz az elektromos autókra és a tölthető hibridekre való átállás körében zajlik. A németek eddig legalább 35 milliárd eurót öltek a kínai autógyártásukba, de mindez veszélybe került azzal, hogy
az elektromos átállásban oly sikeres kínai recepthez hasonlóra még nem bukkantak.
A német és amerikai gyártók által dominált robbanómotoros autók korszaka leáldozóban van, a kínai piacon az utóbbi hónapokban már 50 százalék felett jár az új generációs autók részaránya az értékesítésben.
A németek az évek során elkényelmesedtek, önelégültekké váltak, azt hitték, Kínában örök időkig megveszik a nagy lökettérfogatú autóikat, ugyanakkor nem szenteltek kellő figyelmet sem a Teslára, sem az évezred eleje óta dinamikus fejődésnek indult helyi autógyártásra. A lesajnált gyártók viszont épp az ő kontójukra nyertek teret, sőt, műszaki színvonalban már előttük is járnak, nemhiába foglalkoztat például a BYD több mint százezer mérnököt.
Stephen Dyer, az AlixPartners tanácsadó cég sanghaji ügyvezető igazgatója szerint fordulóponthoz érkeztek a hagyományos autógyártók: ha érvényesülni szeretnének a világ legnagyobb autópiacán, akkor bizony alkalmazkodniuk kell az ottani igényekhez.
Első lépésként drámaian meg kell változtatniuk a piaci stratégiájukat
– mondta Dyer, aki szerint a most zajló párizsi autószalonon részt vevő kínai autógyártó modellkínálatát összevetve az európaiakéval a nagyközönség előtt is világossá válik, hogy utóbbiak miért is óvják a piacukat a dömpingáras kínai elektromosautó-importtól.
Még sötétebb jövő elé néz a német luxusautó-ipar, ha a kínai villanyautó-behozatalra kivetett, akár 45 százalékra is növelhető uniós büntetővámra válaszul Peking – fenyegetéseit beváltva – a 2500 köbcentinél nagyobb lökettérfogatú európai luxusautókat hasonló vámokkal sújtja. Ez elsősorban a német kvartettet küldené padlóra, nemhiába szavazott október elején Olaf Scholz kancellár a brüsszeli kiegészítő vámok véglegesítése ellen.
Kínában most nem jó német autógyártónak lenni, a sivár értékesítési számok is ezt igazolják.
Mercedesekből az egy évvel korábbinál 13 százalékkal, BMW-kből – és a bajor autógyártó-csoport alá tartozó Mini márkából – közel 30 százalékkal kevesebbet tudtak csak értékesíteni a harmadik negyedévben. A BMW-Mini duó forgalmában az első két negyedévben a visszaesés egyik esetben sem érte el az 5 százalékot.
A kínai piac zsugorodása összesen 13 százalékos lemorzsolódást eredményezett eddig idén a bajor autógyártó értékesítésében. A Porsche 19 százalékos visszaesése és értékesítési adata az utóbbi tíz év leggyengébbike, a Taycan elektromos modell eladásai pedig éves összevetésben megfeleződtek – írja a Bloomberg. A Porschét és az Audit is magában foglaló Volkswagen csoportnál, az egykori kínai piacvezetőnél 15 százalékos volt az éves visszaesés.
A német autógyártók még így is a kínai piac közel 15 százalékát tudhatják magukénak, ám ez a pandémiát megelőzően még 25 százalék volt, s a jövőre nézve a villanyautók terén kimutatott 10 százalék alatti piacrészük finoman szólva sem biztató.
Mindenesetre a német autógyártók más nyugati és ázsiai riválisukkal ellentétben nem veszteségforrásaik leépítésével próbálkoznak, hanem újabb befektetéseket eszközölnek, a partnerségi viszonyok erősebbre fűzésének stratégiájával próbálják visszanyerni a kínaiak kegyeit – és saját piaci pozícióikat.
A Volkswagen az Xpenggel, a BMW a Brillance-szal és a Great Wall Motorral, az Audi a SAIC-kal szövetkezett ennek reményében. Helyzetük azonban nem egyszerű, még a pekingi ellenszéllel is számolniuk kell, vagyis azzal, hogy a kínai állam a saját gyártóit preferálja, a támogatásokat is ők élvezik. Épp ez az, aminek egyenes következménye volt az uniós kiegyenlítő vám júliusi bevezetése.
A Volkswagen már méretéből fakadóan is hosszú távra tervez. A wolfsburgiak szóvivője szerint vállalatuk nem fog piaci részesedést vásárolni a nyereségesség rovására, még ha a Kínában zajló őrült árcsökkentési verseny épp ezt kívánná is meg. A BMW és a Mercedes is helyben próbálja a modelljeit kínaizálni, s nem Münchenből, illetve Stuttgartból. Számukra az olyanfajta kivonulás a kínai piacról, amit
tett, egyszerűen elképzelhetetlen, hiszen a német autógyártók összességében több mint 40 kisebb-nagyobb gyárat működtetnek – többet, mint hazájukban. Ettől az irgalmatlan mértékű befektetett tőkétől csak úgy elbúcsúzni értelmetlen veszteségekkel járna, nem véletlen, hogy emiatt és exportbevételeik védelme érdekében élesen ellenezték az uniós büntetővámok kivetését. A megoldás tehát a helyben maradás és a maximális alkalmazkodás a kínai elvárásokhoz. Akkor is, ha azok meghökkentők.
Az ugrándozó, szökkenő autót kinevették, megcsinálta helyettük a BYD, a karaokét kinevették, erre a legtöbben már alapként kínálják autóikban slágerek aláéneklését a dalos kedvű kínai sofőröknek-utasoknak.
A kínai fiatalok megnyerése kulcsfontosságú a külföldi gyártók számára, a technológiai újdonságok integrálását a mindennapokba európai szemmel nézve is rendkívül gyorsan igénylő generáció most a kínai járgányokat részesíti előnyben, s ezen változtatni kell. A kínaiak minőségben behozták a nyugatiakat, árban és technológiában pedig már előttük járnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.