Akárhogy is nézzük, az elektromos járművek (BEV) technológiája még most is gyerekcipőben jár. Habár az első modellek közel harminc évvel ezelőtt gyártásba kerültek, a velük járó rengeteg problémát látva az iparág takaréklángra vette a fejlesztéseket, szinte csak a Toyota tartotta a frontot, ami a hibrid technológiához a Prius-sorozat révén görcsösen ragaszkodó japán gyártó dicséretére válik. A problémás elektromos autók egyébként azóta sem jellemzőek a precíz japánokra, igaz, vannak kivételek (de erről majd később).
Egyszer csak jött Elon Musk, és színre lépett a pokoli drága, kezdetben státuszszimbólumként kezelt Tesláival, megteremtve a villanyautók sorozatgyártásának évekkel később már rentábilissá vált módszerét a Gigafactory-knak köszönhetően. A hagyományos autógyártók későn ébredtek, ám akkor
nem kímélve milliárdokkal felpumpált fejlesztőgárdákkal eredtek az úttörők nyomába. Az eredmény ismert: ma már az olyan gyártók is elkészítik modelljeik elektromos változatát, mint a Ferrari, a Bentley vagy az Aston Martin, miközben a piacot leuralták a szorgalmasan tanuló kínaiak.
Annak ellenére, hogy csak másfél évtized telt el azóta, hogy az BEV-ket komolyan elkezdték fejleszteni, a gyártók, illetve az Európai Unió és Kína közötti verseny kiéleződött, miután utóbbi gáláns állami támogatásokkal ösztökéli a villanyautó-gyártók exportját, és amire válaszul Brüsszel sávosan 36,3 százalékig terjedő büntetővámokat vetett ki júliusban, vállalva egy kereskedelmi háború kirobbanását Pekinggel.
A technológia kiforratlansága miatt számos olyan problémás elektromosautó-modell került piacra, amelynek megvásárlása – használtan is – komoly kockázatokkal jár – írja a Gobankingrates.com, utalva arra, hogy a Consumer Reports nemrégiben az olvasók körében végzett felmérése azt hozta ki, hogy a villanyos járművek általában kevésbé megbízhatóak, mint belső égésű motorral hajtott társaik, annak ellenére, hogy kevesebb összekapcsolt és mozgó alkatrészük van.
Ráadásul egyes BEV-modellek a hatótávolság tekintetében a reklámozottnál sokkal gyengébben teljesítenek, sűrű töltögetést igényelnek, továbbá menettulajdonságaik, specifikációik is sok esetben eltérnek a gyárilag megadottól, vagy csak megszépítik azokat. Ezek a típusok sokkal hamarabb jelennek meg használtautó-kereskedésekben, mint a megbízhatóbbak.
Megvásárlásuk előtt érdemes alaposan körüljárni az egyes márkákra, modellekre és gyártási évekre vonatkozó „népítéleteket” és szakértőt bevonni a folyamatba.
Megéri. A TopSpeed.com sorba is szedte a megbízhatatlan EV-modelleket, amelyeket érdemes messziről elkerülni – bármilyen csábítóak is. A portál nyolcas listát állított össze, melyet persze, lehetne jócskán bővíteni. A gyenge teljesítmény és a rossz hatótáv-adatok alapján íme a vételre nem ajánlott problémás elektromos autók rövidített listája.
1. Mazda MX-30
A japán modell a TopSpeed szerint a 161 kilométeres hatótávolságával, a 35 ezer dollár körül árával és a versenytársaihoz képest szerény funkcióival az első helyre került. A Mazda első elektromos modellje az Egyesült Államokban csak Kaliforniában volt kapható, a cég korlátozott számban értékesítette, majd a rossz fogadtatásra hivatkozva bejelentette, hogy a 2023-as modellév után leállítja az ottani értékesítést. Akit az ugyancsak alacsony hatótávolság nem zavar, könnyen beszerezhet egy példányt az elektromos Mazdából, melynek modelljei már Európában is felbukkantak a népszerű hirdetési oldalakon – kifogástalan állapotban, 3 évesen, 6,4 millióért is hirdetnek ilyet.
2. Tesla Model X
A megbízhatósági problémák már 2017 óta sújtják az X-et, az autó sok tulajdonosát hagyta már cserben a HotCars.com ismeretei szerint.
A TopSpeed a modell frusztráló és rosszul működő „sólyomszárnyas” ajtóit és a szélvédőjének repedésre való hajlamát emelte ki, és ha ez nem lenne elég, ott van még a gyorsan lemerülő akkumulátor mellett az általános töltési nehézség.
3. Chevrolet Bolt
A Hotcars.com különösen a 2019-es és 2020-as Chevy Bolt vásárlásától intette óva olvasóit, ez a széria ugyanis az esetleges tűzveszélyessége miatt visszahívásokkal „szembesült”, és megbízhatósági deficit is jellemzi az értékeltségi tesztek tanúsága szerint. A használt Boltok ára igen kedvező, de a modell hátulütőinek ismerete és tüzetes átvizsgálása nélkül lutri lehet a megvásárlása.
4. Ford Mustang Mach-E
Ha a klasszikus Mustang elektromos változatáról van szó, a HotCars.com szerint a legjobb távol tartani magunkat a 2021-es és 2022-es modellektől. Míg a Consumer Reports a Mach-E-nek (az olvasók által megadott) 100-ból 35-ös megbízhatósági értékelést adott, a terepjáró még mindig jó osztályzatokat szerzett olyan szakértői oldalakon, mint az Edmunds, valamint a Car and Driver. Mi tehát a legnagyobb kockázat az E-Mustanggal kapcsolatban? A TopSpeed szerint az indítási problémák mellett a modellek hajlamosak leállni az akkumulátor túlmelegedése miatt.
5. Nissan Leaf
A versenytársakkal való rivalizálásban a Leaf inkább vevővonzó árával, mintsem magával ragadó teljesítményével kápráztat el. A 2023-as modellre a gyártó által javasolt, támogatások nélküli fogyasztói ár 28 ezer dollár (9,9 millió forint) volt.
A Leafet a szokványostól eltérő akkumulátor-technológia, kompatibilitási problémák és korlátozott hatótávolság jellemzi, a potenciális vevő látását nem szabad, hogy elhomályosítsa az árcédulán feltüntetett összeg. A mellékhatások elkerülése végett javasolt, hogy a vásárlás előtt mindenképpen kérdezze meg autószerelőjét. Utána meg a gyógyszerészét.
6. Porsche Taycan
Annak ellenére, hogy a Top Gear 2022-ben „a földkerekség valószínűleg legkomplettebb BEV-jének" nevezte, a Consumer Reports úgy találta, a Porsche Taycan még mindig nem éri el a Tesla által a luxuskategóriájú BEV-arénában felállított általános mércét. Ha a vásárló valóban prémium Taycan-teljesítményt szeretne látni a járműtől, érdemes egy magasabb felszereltségű, drágább kivitelre spórolnia. Ha így tesz, akkor is ellenőriznie kell, hogy a Taycan az üléshevederekkel és az energiaveszteségekkel kapcsolatos visszahívási akciókon valóban részt vett-e.
7. Hyundai Kona Electric
Az alapmodell Kona BEV hatótávolsága 360 kilométer körül van, de a felturbózott 64,8 kWh-s akkumulátorral szerelt kivitel akár 418 kilométert is képes megtenni egyetlen töltéssel, csatlakozva ezzel kategóriájának versenytársaihoz.
A korábbi típusokhoz hasonlóan azonban a 2024-es Kona Electric csak összkerékhajtású, és korlátozott számban, mindössze 26 amerikai államban lesz elérhető, ami a szervizelését és a forgalmazását is kedvezőtlenül befolyásolja. Ezzel a rizikófaktorral az európai vásárlóknak ugyanakkor nem kell számolniuk.
8. Ford Focus Electric
A Ford 2011 decemberétől 2018 májusáig gyártotta ötajtós ferdehátú Focus Electric-modelljét, de nem tervezett új platformot a villanyos változathoz, beérte azzal, hogy az akkumulátort berakta a csomagtartóba, nagyban csökkentve annak használhatóságát és a rakteret. Használtan olcsón hozzálehet jutni, idehaza a piacvezető portálon meghirdetett, 2013-as példány viszont 70 kilométeres téli hatótávjával legfeljebb a kompromisszumok emberének ajánlható – aki együtt tud élni a típus rengeteg megbízhatósági problémájával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.