A Volkswagen legalább három németországi gyára bezárására készül, több tízezer dolgozót eresztene szélnek, de akik megtartják munkahelyüket, azok sem örülhetnek, ugyanis egy 10 százalékos bércsökkentés is az asztalon van – közölte az autógyártóval tárgyaló munkások vezetője hétfőn.
A drasztikus tervek eredményeként a Volkswagen 87 éves története során először zárna be üzemet hazájában, ami előrevetíti a szakszervezetekkel való összecsapás lehetőségét is. Az autógyártó szerint a Kínából érkező egyre erőteljesebb verseny, valamint a forgalom csökkenése más fontos piacokon egyaránt indokolják a döntést, miközben a vállalatnak kiviteleznie kellene az elektromos meghajtásra való költséges átállást is.
A cég három hónapon belül nemrég másodjára is a nyeresége csökkenésére figyelmeztetett, amit a kihívásokkal teli piaci környezettel indokolt.
Hétfőn ugyanakkor a Volkswagen nem kívánta kommentálni a Financial Timesnak a tárgyalásokról kiszivárgott részleteket, csupán annyit közölt, hogy kritikus ponton van a vállalat.
A Volkswagen munkaügyi tanácsát vezető Daniella Cavallo a cég wolsburgi központjában összegyűlt dolgozóknak elmondta, hogy a vállalat menedzsereinek két napja van a döntés visszafordítására, vagy a szakszervezet sztrájkba lép.
A felügyelőbizottsági helyek felét birtokló és a dolgozókat képviselő munkaügyi tanács szóvivője szerint a bezárásra ítélt három üzem főként az autógyártó Volkswagen márkáját gyártó egységek közül kerül majd ki. A márkát vezető Thomas Schafer szerdán arról beszélt, hogy egyes németországi gyárak működtetése kétszer annyiba kerül, mint a versenytársak gyárainak az üzemeltetése.
Elmondása szerint
túl keveset keresnek az autókon, miközben mind az energia, mind az alapanyagok, mind a dolgozók ára tovább nőtt, ami hosszú távon nem működőképes.
A dolgozókat tömörítő IG Metall szakszervezet vezető tárgyalója, Thorsten Gröger szerint a költségcsökkenés olyan ellenállást fog kiváltani, amit el sem tudunk képzelni. Az autógyártó jelentős tulajdonosa, a szavazatok 20 százalékát birtokló Alsó-Szászország korábban jelezte, hogy a munkahelyek megőrzése a fő prioritása, és korábban gyakran állt a munkaügyi tanács mellé.
A német kormány egyik szóvivője szintén azt hangsúlyozta, hogy a menedzsment múltbéli rossz döntéseit nem a munkásoknak kellene megfizetniük.
Egy független autóipari elemző, Matthias Schmidt azt jósolta, hogy
a tárgyalások végén a Volkswagen csak két gyárat fog bezárni, a mostani elképzelések csupán megalapozzák azt, hogy az autógyártó végül olyan megállapodást kössön, amilyet szeretne.
Akárcsak versenytársai, mint a Mercedes vagy a BMW, a Volkswagen is csökkenő profittal számolhat Kínából, ahogy a kínai vásárlók egyre inkább a belföldi márkák mellett döntenek, mint a BYD. A német társaság szerdán közli legutóbbi eredményeit, és a várakozások szerint haszonkulcsának 5,6 százalékra csökkenéséről fog beszámolni, szemben a korábban jósolt 6,5-7 százalékos értékkel.
A Volkswagen eredményeit némiképp megelőlegezi a társaság többségi tulajdonában álló Porsche, amely pénteken negyedéves profitjának 41 százalékos zuhanásáról számolt be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.