Az amerikaiak 46–78 milliárd dollárt is veszíthetnek évente a vásárlóerejükből csak hat kiskereskedelmi kategóriában Donald Trump vámjai következtében – derült ki kiskereskedelmi szövetség (National Retail Federation – NRF) frissen közzétett tanulmányából. Az előrejelzés hat termékkategóriát vizsgált, melyeknek ára az egekbe emelkedhet. Ezek a ruházat, a játék, a bútor, a háztartási felszerelések, a bőröndök és táskák, valamint a lábbelik, melyek különösen abban az esetben drágulnak majd, ha Kína az egyik fő beszállító.
Trump ugyanis azt ígérte, hogy megválasztása esetén 10 vagy 20 százalékos tarifát vezet be minden importra, a kínaira pedig még ennél is magasabbat, 60–100 százalék közöttit – emlékeztetett a CNBC.
Az NRF számításai szerint mindkét esetben „drámai”,
két számjegyű százalékos árnövekedést jelentene
szinte mind a hat fentebb említett kiskereskedelmi kategóriában.
A ruházati cikkek ára például 12,5–20,6 százalékkal növekedhet, ami azt jelenti, hogy egy 80 dolláros férfifarmer 90–96 dollárba, egy 100 dolláros kabát 112–121 dollárba kerülne. (Egy dollár 375,6 forint.)
Ilyen szintű drágulás jelentős anyagi terhet jelentene, különösen az alacsony jövedelmű háztartásoknak, amelyek az amerikai statisztikai hivatal szerint havi jövedelmük arányában háromszor annyit költenek havonta ruházati cikkekre, mint a magas jövedelműek.
A jelentés szerint a legnagyobb mértékben, 36,3–55,8 százalékkal a játékok ára emelkedne, de egy 200 dolláros kiságyé szintén 213 és 219 dollár közé ugrana.
A makroszintű hatások is jelentősek lennének, mivel visszavetnék az amerikai GDP mintegy 70 százalékát kitevő fogyasztást. A fogyasztók az elmúlt néhány évben már így is egyre takarékosabbá váltak, a nem létfontosságú kiadások visszafogásával igyekeznek spórolni, ami visszavetette az eladásait.
„A kiskereskedők nagymértékben támaszkodnak az importált termékekre és alkatrészekre, hogy megfizethető áron kínálhassanak a vásárlóiknak különféle termékeket” – idézte a Reuters Jonathan Goldot, az NRF ellátási láncért és vámpolitikáért felelős alelnökét.
Mark Zandi, a Moody’s vezető közgazdásza szerint
a Trump által javasolt mértékű, széles körű vámok masszív adóemelésként fognak hatni az amerikai családokra, mivel többet kell fizetniük minden importért, ami csökkenti vásárlóerejüket, és így súlyosan érinti kiadásaikat, valamint az egész gazdaságot.
Az NRF jelentése ráadásul nem is vette számításba a republikánus elnökjelölt legújabb felvetését a 25 százalékos vám kivetésére Mexikóra, amellyel hétfőn állt elő az észak-karolinai Raleigh-ben tartott nagygyűlésén. Mexikó az év elején megelőzte Kínát, és az Egyesült Államok legnagyobb exportőre lett, így ez a tarifa tovább növelné az amerikai fogyasztók terheit.
Sok amerikainak mégis tetszenek a tarifák, mert meggyőződésük, hogy a szabadkereskedelem tette tönkre és néptelenítette el az iparvidékeket. A Donald Trump első elnöksége alatt kivetett büntetővámok azonban egy független tanulmány szerint nem növelték az álláshelyek számát az érintett iparágakban.
„Ha magasabb vámokat vetnek ki ezekre a Kínából származó importtermékekre, a termelésük más, kevésbé fejlett országokba fog átkerülni” – hangsúlyozta Mary Lovely, a Peterson Institute for International Economics vezető munkatársa, aki szerint a viszonylag magasabb amerikai bérek miatt „nagyon valószínűtlen, hogy sok munkahely jön létre ezekben az iparágakban az Egyesült Államokban”.
Vagyis az amerikaiaknak nem lesz több munkahelyük, de az árak emelkedni fognak.
„Ha vámokat kapunk, az anyagi terhét át fogjuk hárítani a fogyasztókra” – ismerte el Philip Daniele, az AutoZone vezérigazgatója.
A Columbia Sportswear már tervezi is az áremelést. „Ma vásároljuk a termékeket jövő őszi szállításra. Szóval majd úszunk az árral, és emeljük az árakat… Nagyon-nagyon nehéz lesz a termékeket megfizethető áron tartani az amerikaiak számára” – nyilatkozta a The Washington Postnak a cég vezérigazgatója, Timothy Boyle.
Trump állításával ellentétben ugyanis nem az exportáló, hanem az importáló cégek fizetik be a vámot az amerikai pénzügyminisztériumnak – emlékeztetett a CNN.
Nem minden termék ára nő majd meg azonnal, a nagy cégek ugyanis képesek legalább a költségek egy részét lenyelni, mielőtt áthárítják a fogyasztókra. Ahogy azok is, akik nagy pénzt kaszálnak Kínával – mint például maga Donald Trump.
A volt amerikai elnök ugyanis Kínában gyártatta le a Trump Bibliát, amelyet 59,99 dollárért árul – és amelynek a gyártási költsége az AP amerikai hírügynökség tudósítása szerint nem egészen három dollár volt darabonként.
Ekkora árrés mellett a volt elnök cége megengedheti magának, hogy átvállalja az új vámok jelentette, továbbá a szállítási és egyéb költségeket anélkül, hogy emelné az árakat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.