Alig négy hónappal ezelőtt úgy tűnt, hogy az American Airlines anyacége, az AMR Corp. nem kerülheti el a bankcsődöt, s búcsút mondhatott a Standard & Poor's 500 indexkosár tagságának is. A részvények árfolyama ráadásul alig ért egy dollárt, szemben az egy évvel korábbi 25 dollár körüli szintjével. A helyzet meglehetősen siralmasnak látszott, ám akik akkor mégis az AMR papírjai mellett döntöttek, azok az idei év egyik legnagyobb nyereségét mondhatják magukénak. A papír jelenleg 11 dollár magasságában forog, több mint 400 százalékkal meghaladva az első negyedév végi árfolyamát, ráadásul az S&P 500 index legjobb szereplőit is közel kétszeresen lekörözte - adta hírül a cnnfn.com.
Az elmúlt hónapok legnagyobb nyertesei a tengerentúlon korántsem az olyan blue chipek, mint a General Electric, illetve az IBM lettek, hanem az úgynevezett zombipapírok. Ezen részvények ugyanis maguk mögött tudva a véget, rakétaszerű árfolyam-emelkedést produkáltak. Az S&P 500 mutató legjobb teljesítményét az Avaya nyújtotta. A korábban a Lucent-csoporthoz tartozó, vállalatok számára telefonrendszereket gyártó társaság elmúlt két évét az árbevétel erőteljes csökkenése és veszteség jellemezte, ez év áprilisában azonban már arról számolt be, hogy majdnem sikerült egyenesbe jönnie. A következmény: részvényei 165 százalékkal drágultak ezt követően.
Az S&P 500 második negyedévi nyerteseinek top 10-es listáján három technológiai társaság is fellelhető (Broadcom, PMC-Sierra, Applied Micro Circuits), melyek közös jellemzője, hogy 2003 első negyedévének veszteségekkel és meglehetősen pesszimista kilátásokkal láttak neki. S bár a veszteségek nem tűntek el a PMC-Sierránál és az Applied Micro Circuitsnél, mindhárom társaság papírja 85-100 százalékot erősödött a második negyedévben, s a részvények iránti lelkesedés azóta sem lankadt.
Az ilyen cégek fellelése azonban meglehetősen kockázatos vállalkozás, s akár a szerencsejáték kategóriába is sorolható. Arról ugyanis soha nem árt megfeledkezni, hogy akármilyen olcsó egy papír, nullára még mindig leeshet az értéke - emlékeztetnek a piaci szakértők. Ha például valaki tavaly novemberben ugyanilyen megfontolásból a United Airlines anyacégének, a UAL Corp. papírjaiból vásárolt be kerek 3 dolláros árfolyamon, az megégette magát. Hiszen szemben az AMR-rel, a UAL nem tudott kilábalni pénzügyi kríziséből, s december elején a papír kurzusa már kétharmadával kevesebbet mutatott a nem sokkal korábban olcsónak tűnő áránál, s a cégre a csőd várt.
A legnagyobb hibát vélhetően akkor követné el a befektető, ha fellelkesülve az ehhez hasonló papírok második negyedévi teljesítményén, úgy dönt, ő sem marad ki ebből az emelkedési hullámból. A legtöbb elemző szerint ugyanis ezen magánszemélyeknek csalódniuk kellene, hiszen a "könnyű" pénzt már bezsebelték a spekulánsok. A légitársaságok többsége javuló eredményről számolhatott be az iraki háborút követő olajáresés, illetve a költségcsökkentő intézkedések hatására. Ez persze korántsem jelenti, hogy immáron a fellendülés útjára léptek volna a cégek, hiszen a 2001. szeptember 11-e előtti állapotuktól még igencsak távol állnak, főként, hogy a fapadosok is feladják nekik a leckét. Az elemzők ugyanis 2004 harmadik negyedéve előtt nem számítanak profitra a légitársaságoknál, ám nem is érzik úgy, hogy a részvények még alulértékeltek lennének.
Az Enron-botrány, majd a cég csődje által igen érzékenyen érintett árampiac szereplői is helyett kaptak az S&P 500 top 10-es listáján, a Calpine, a CMS Energy és a Mirant ugyanis 80-100 százalékos árfolyamnyereséget könyvelhetett el a második negyedévben. Életbiztosítás azonban egyik papírra sincs, amit az is mutat, hogy míg a Calpine további 15 százalékot drágult júliusban, addig a CMS és a Mirant 15 százalékot esett a június közepi csúcsukhoz képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.