Az érdeklődők egyszerre három világhírű, modern klasszikus művész munkáiban is gyönyörködhettek - sőt meg is vásárolhatták azokat - az utóbbi napokban Budapesten. A Szalóky Anna és a Martinó Galériában Henri
de Toulouse-Lautrec, az A. P. A.-ban Andy Warhol, míg a szentendrei Erdész Galériában Joan Miró sokszorosított grafikáiból nyílt kiállítás az elmúlt hetekben. A jól csengő nevek ellenére a három kiállítás anyagi eredménye elenyésző, ugyanis a sokszorosított grafika idehaza még nem tartozik az igazán keresett és kedvelt műfajok közé.
A három, teljesen különböző kort és felfogást képviselő művész tárlatának sajátosságai azon az egy ponton biztosan megegyeznek, hogy mindhármuk igen nagy népszerűségnek örvend. Éppen ezért mind a Bank Center található Szalóky Anna Galéria, mind a Horánszky utcai A. P. A. (Ateliers Pro Arts) meghosszabbította kiállítása nyitva tartását. A nagy érdeklődés ellenére azonban a vásárlókedv csupán elenyésző volt. A galériák szakembereit - a sokszorosított grafikának a nyugat-európai műkereskedelemben betöltött előkelő szerepét ismerve - meglepte a hazai közönség tartózkodó magatartása, az óvatosság azonban mégsem minden alap nélküli. Erdész László szerint a hazai sokszorosított grafika rossz hírét a kiadás és terjesztés jogainak vállalati kézben történő összpontosulása pecsételte meg, még a hetvenes és nyolcvanas években. Az akkori, lényegében ügynöki úton történő értékesítés mellett, a sokszorosítás gyakran ellenőrizhetetlen folyamata okozta a fő problémát, jóllehet a művészek és kiadók normál esetben igen szigorúan ellenőrzik és nyilvántartják a forgalomba kerülő nyomatok számát, illetve a nyomódúcok további sorsát. Hazánkban azonban nem ritka, hogy a piacon olyan számozatlan és/vagy jelzetlen grafikai lapok bukkannak fel még ma is, melyek két-három évtizede kerültek műkereskedelmi forgalomba. A külföldi sokszorosított grafika kedvezőtlen hazai megítélését a szakember szerint tovább rontotta, hogy bizonyos árverezőházak jelzetlen, valamint számozatlan - például Chagall, Dalí, vagy Picasso munkáiról készült - nyomatokat szerepeltettek aukcióikon az elmúlt években. Ezekhez, a leggyakrabban egyszerű reprodukcióknak minősülő lapokhoz nyugaton egy közepes nívójú könyvkereskedésben néhány euróért hozzá lehet jutni.
A sokszorosított grafika nyugat-európai és amerikai presztízse jól lemérhető az ottani galériák és aukciósházak által értékesített lapok, mappák idehaza szokatlanul magasnak tűnő árfekvésén. A kivétel nélkül jelzett, számozott példányok a nyugati műkincspiacon csakis a kiadó és a művész - ritkábban a jogörökös - által ellenjegyzett módon, külön certifikáttal kerülhetnek forgalomba, ám ez a gyakorlat a hazai műkereskedelemben még korántsem általános. Igaz, még ezen formai kritériumok megléte sem jelenthet garantált sikert egy-egy hazai grafikai kiállításnak, ezt a mostani tárlatok mellett a külföldi grafikák hazai aukciós eredményei is bizonyítják.
A Bank Centerben, valamint a Martinóban látható kiállítás anyagát a párizsi éjszaka talán leginkább ismerőjének két litográfiasorozata képezte. A rajzok, plakátok nyomán készült, cirkuszi jeleneteket feldolgozó mappákat teljes egészében bemutatták a Galamb utcában, valamint a Bank Center passzázsában. Az anyag egyetlen "szépséghibája", hogy a két sorozat posztumusz, azaz a mester halálát követő időszakban került ilyenformán először kiadásra. Hiába igazolta a két album certifikátja, hogy azok ellenőrzött és számozott kiadásban megjelenő darabok, mégis egyetlen lapot sem sikerült eladni. A fő visszatartó erőt a galéria vezetője, Szalóky Anna szerint a kiadás körülményei mellett elsősorban a nyomatok 2000 és 13 500 dollár közötti ára jelenthette.
Ugyanígy mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk azoknak, aki például Andy Warhol Hölgyeim és uraim című sorozatából szeretnének vásárolni az A. P. A.-ban. A pop-art pápájának tartott művész lapjai a Horánszky utcában 2 és 2,5 millió forint közötti áron szerezhetők meg. Ugyanakkor Joan Mirónak az Erdész Galériában kiállított 10 versillusztrációja - melyet a galéria egyben szeretne értékesíteni - sem marad el a két említett példa mögött, hisz a 10 grafika, valamint a tíz illusztrált, Rafaell Alberti-verset magába foglaló mappa értéke meghaladja a 5 millió forintot.
Szalóky Anna és az A. P. A. kommunikációs vezetője, Molnár Ildikó mostani kiállításuknak úttörő jelentőséget tulajdonítanak, melynek elsődleges célja, hogy a nyugaton már tradicionálisan jó üzletnek számító sokszorosított grafikák gyűjtését idehaza is népszerűsítsék. Éppen ezért mind a Bank Centerben, mind a Horánszky utcában az elkövetkező időszakokban is találkozhatnak sokszorosított grafikákból rendezett kiállításokkal a látogatók. Szalóky Anna továbbra is a modern klasszikusok - mint például Edgar Degas - bemutatásának biztosít elsőbbséget, míg az A. P. A.-ban egy kisebb, kifejezetten grafikai munkák kiállítására és értékesítésére alkalmas galériát alakított ki az amerikai tulajdonos, Warren Gotsch. Az Erdész Galéria e téren már előbbre jár két társánál, hisz a szentendrei kiállítóhely immár negyedik éve várja világhírű művészek sokszorosított grafikáiból összeállított tárlatokkal a Duna-parti kisvárosba érkező művészetbarátokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.