BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokszorosított klasszikusok a magyar piacon

Az érdeklődők egyszerre három világhírű, modern klasszikus művész munkáiban is gyönyörködhettek - sőt meg is vásárolhatták azokat - az utóbbi napokban Budapesten. A Szalóky Anna és a Martinó Galériában Henri

de Toulouse-Lautrec, az A. P. A.-ban Andy Warhol, míg a szentendrei Erdész Galériában Joan Miró sokszorosított grafikáiból nyílt kiállítás az elmúlt hetekben. A jól csengő nevek ellenére a három kiállítás anyagi eredménye elenyésző, ugyanis a sokszorosított grafika idehaza még nem tartozik az igazán keresett és kedvelt műfajok közé.

A három, teljesen különböző kort és felfogást képviselő művész tárlatának sajátosságai azon az egy ponton biztosan megegyeznek, hogy mindhármuk igen nagy népszerűségnek örvend. Éppen ezért mind a Bank Center található Szalóky Anna Galéria, mind a Horánszky utcai A. P. A. (Ateliers Pro Arts) meghosszabbította kiállítása nyitva tartását. A nagy érdeklődés ellenére azonban a vásárlókedv csupán elenyésző volt. A galériák szakembereit - a sokszorosított grafikának a nyugat-európai műkereskedelemben betöltött előkelő szerepét ismerve - meglepte a hazai közönség tartózkodó magatartása, az óvatosság azonban mégsem minden alap nélküli. Erdész László szerint a hazai sokszorosított grafika rossz hírét a kiadás és terjesztés jogainak vállalati kézben történő összpontosulása pecsételte meg, még a hetvenes és nyolcvanas években. Az akkori, lényegében ügynöki úton történő értékesítés mellett, a sokszorosítás gyakran ellenőrizhetetlen folyamata okozta a fő problémát, jóllehet a művészek és kiadók normál esetben igen szigorúan ellenőrzik és nyilvántartják a forgalomba kerülő nyomatok számát, illetve a nyomódúcok további sorsát. Hazánkban azonban nem ritka, hogy a piacon olyan számozatlan és/vagy jelzetlen grafikai lapok bukkannak fel még ma is, melyek két-három évtizede kerültek műkereskedelmi forgalomba. A külföldi sokszorosított grafika kedvezőtlen hazai megítélését a szakember szerint tovább rontotta, hogy bizonyos árverezőházak jelzetlen, valamint számozatlan - például Chagall, Dalí, vagy Picasso munkáiról készült - nyomatokat szerepeltettek aukcióikon az elmúlt években. Ezekhez, a leggyakrabban egyszerű reprodukcióknak minősülő lapokhoz nyugaton egy közepes nívójú könyvkereskedésben néhány euróért hozzá lehet jutni.

A sokszorosított grafika nyugat-európai és amerikai presztízse jól lemérhető az ottani galériák és aukciósházak által értékesített lapok, mappák idehaza szokatlanul magasnak tűnő árfekvésén. A kivétel nélkül jelzett, számozott példányok a nyugati műkincspiacon csakis a kiadó és a művész - ritkábban a jogörökös - által ellenjegyzett módon, külön certifikáttal kerülhetnek forgalomba, ám ez a gyakorlat a hazai műkereskedelemben még korántsem általános. Igaz, még ezen formai kritériumok megléte sem jelenthet garantált sikert egy-egy hazai grafikai kiállításnak, ezt a mostani tárlatok mellett a külföldi grafikák hazai aukciós eredményei is bizonyítják.

A Bank Centerben, valamint a Martinóban látható kiállítás anyagát a párizsi éjszaka talán leginkább ismerőjének két litográfiasorozata képezte. A rajzok, plakátok nyomán készült, cirkuszi jeleneteket feldolgozó mappákat teljes egészében bemutatták a Galamb utcában, valamint a Bank Center passzázsában. Az anyag egyetlen "szépséghibája", hogy a két sorozat posztumusz, azaz a mester halálát követő időszakban került ilyenformán először kiadásra. Hiába igazolta a két album certifikátja, hogy azok ellenőrzött és számozott kiadásban megjelenő darabok, mégis egyetlen lapot sem sikerült eladni. A fő visszatartó erőt a galéria vezetője, Szalóky Anna szerint a kiadás körülményei mellett elsősorban a nyomatok 2000 és 13 500 dollár közötti ára jelenthette.

Ugyanígy mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk azoknak, aki például Andy Warhol Hölgyeim és uraim című sorozatából szeretnének vásárolni az A. P. A.-ban. A pop-art pápájának tartott művész lapjai a Horánszky utcában 2 és 2,5 millió forint közötti áron szerezhetők meg. Ugyanakkor Joan Mirónak az Erdész Galériában kiállított 10 versillusztrációja - melyet a galéria egyben szeretne értékesíteni - sem marad el a két említett példa mögött, hisz a 10 grafika, valamint a tíz illusztrált, Rafaell Alberti-verset magába foglaló mappa értéke meghaladja a 5 millió forintot.

Szalóky Anna és az A. P. A. kommunikációs vezetője, Molnár Ildikó mostani kiállításuknak úttörő jelentőséget tulajdonítanak, melynek elsődleges célja, hogy a nyugaton már tradicionálisan jó üzletnek számító sokszorosított grafikák gyűjtését idehaza is népszerűsítsék. Éppen ezért mind a Bank Centerben, mind a Horánszky utcában az elkövetkező időszakokban is találkozhatnak sokszorosított grafikákból rendezett kiállításokkal a látogatók. Szalóky Anna továbbra is a modern klasszikusok - mint például Edgar Degas - bemutatásának biztosít elsőbbséget, míg az A. P. A.-ban egy kisebb, kifejezetten grafikai munkák kiállítására és értékesítésére alkalmas galériát alakított ki az amerikai tulajdonos, Warren Gotsch. Az Erdész Galéria e téren már előbbre jár két társánál, hisz a szentendrei kiállítóhely immár negyedik éve várja világhírű művészek sokszorosított grafikáiból összeállított tárlatokkal a Duna-parti kisvárosba érkező művészetbarátokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.