Az 1997. november elsejével egy kormánydöntéssel létrehozott Petrom az évi 3,5 millió tonna összkapacitású arpechimi és a 4,5 tonnás petrobrazi finomítók mellett az országszerte 480 töltőállomást működtető Pecót, két szállítmányozási céget és a finomítók külkereskedelmi cégét, a Romanian Oil Companyt tömörítette. 2002 áprilisától azonban a szállítmányozási tevékenységet önálló, teljes egészében állami tulajdonú cégbe vitték.
Az anyagilag és technológiailag igencsak gyengén álló Petromot először 1999-ben próbálták magánkézbe adni, ám a meghiúsult kísérlet komolyságát jól illusztrálja, hogy az újabb, korrigált privatizációs koncepciót csak 2002 végén sikerült tető alá hozni. A komoly gazdasági nehézségek és a privatizációs tervek miatt az utóbbi években jókora átszervezések mentek végbe a ma 2 milliárd dollárra taksált vállalatnál, így például csak a feldolgozóág 13 ezer embert bocsátott el. (A társaság ma mintegy 60 ezer főt foglalkoztat, szemben az 1999. végi 77,5 ezres létszámmal.)
A Türkmenisztánban, Kazahsztánban, Indiában és Törökországban érdekeltségekkel bíró Petrom eladása alighanem felgyorsítja a térség olajipari konszolidációit. A regionális szereplők számára elsősorban a méret növelése a fontos, bár egyre inkább szembesülnek azzal a problémával, hogy Kelet-Közép-Európában a finomítói kapacitások jócskán meghaladják az igényeket.
Esélyeiket többféle tényező rontja. A Mol nemrégiben a horvát INA-ban szerzett tulajdont, ezért valószínűleg szerényebbek a pénzügyi lehetőségei, míg a PKN Orlen eddig egyetlen privatizációs pályázaton sem volt sikeres. A részben az Egyesült Arab Emirátusok kezében lévő OMV viszont tavaly ősszel már vett egy 25 százalékos részesedést a második legnagyobb román olajcégben, a Hollandiában bejegyzett The Rompetrol Group NV-ben, ami miatt a versenyhatóságokkal gyűlhet meg a baja, hiszen cége 127 tagú töltőhálózatot és évi 4,8 millió tonnás finomítói kapacitást felügyel, ráadásul egyedüliként közvetlen kapcsolata van a Fekete-tengerrel.
Az orosz vállalatok a nyugati, főként uniós piacokon szeretnék termékeiket értékesíteni. Így szó van például a Barátság és az Adria-kőolajvezetékek összekapcsolásáról, amellyel a Földközi-tenger kínálta olcsó szállítási lehetőség volna elérhető. A másik lehetséges utat a tengerig a déli irány jelenti. Így nem meglepő, hogy a harmadik legnagyobb orosz olajcég, az 50 százalékban a BP tulajdonában lévő TNK-BP elsőként adta le szándéknyilatkozatát, mint ahogy jelentkezett a török Tupras finomító privatizációs tenderére is.
Az Egyesült Államok cégei számára eközben beszerzési piacaik diverzifikációja vált mind sürgetőbbé. Az afgán és iraki háborúk után egyre nagyobb a fenyegetés, hogy a közel-keleti országok nem adnak el olajat a tengerentúlra, ezért stratégiai jelentőségű az orosz olaj behajózási helyének felügyelete. Az államok egyik legnagyobb olajipari óriása, a Halliburton konzorciumot szervezett a Regal Petroleummal és a román Tender csoporttal, míg a szintén amerikai Occidental Oil és a Conoco Philips önállóan indult.
A 15 pályázat előminősítését szeptember 30-ra ígérik a román hatóságok, az előzetes ajánlatokat november 10-ig kell majd beadniuk a kiválasztottaknak. A végső ajánlatokra január végéig várnak, s a tervek szerint március végére eldől, melyik érdekcsoport szerezhet előbb 33,34 százalékos részesedést, majd tőkeemeléssel többségi tulajdont.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.