Az adósságleveleket leginkább karakterizáló kormányzati és vállalati piac mellett a 90-es évek végén egy új szegmens, a helyi önkormányzatok, illetve regionális kormányzatok által kibocsátott eurókötvények is dinamikus terjeszkedésbe kezdtek. Az ezredfordulón még csak éledező piac ma már egyre inkább a nagyokhoz hasonlatos: a kibocsátók egy-egy sorozat helyett hozamgörbét építenek, lehetőségük nyílik a likviditás növelésére, és mindezek következtében a helyi befektetők mellett a nemzetközi piacokon való szereplésük is sikeresnek mondható.
Sokak azonban még ma is vonakodnak az államkötvényekéhez hasonlítani ezt a piacot, ami elsősorban a kibocsátások mérsékelt homogenitásának a következménye. Az egyes kibocsátási szokások, kötvények régióról régióra számottevően különbözhetnek egymástól. A másik, folyamatosan megszűnő hiányosság a papírok korlátozott likviditása.
A szubszuverénnek nevezett piac elsősorban Európában honosodott meg, volumene 1999-ben még 10 milliárd euró alatti volt, de 2000-ben sem haladta meg a 20 milliárdot. Ezzel szemben az idei első fél évben csak az új kibocsátások 26 milliárd euróra rúgtak, a Dresdner Kleinwort Wasserstein előrejelzései szerint pedig az év egészében 50 milliárd euró körüli lesz az állománybővülés. A piacon forgó kötvényvolumen mellett a hitelfelvevők száma is dinamikusan növekszik: csak az idei első hat hónapban 13 új kibocsátó vetette alá magát hitelminősítési eljárásnak.
A papírok legnagyobb piaca az eurókötvényeké, ahol időközben az eurózóna tagállamai mellett számos más kontinens képviselője - így például Kanada - regionális kibocsátói is megjelentek. A befektetők érdeklődését fokozandó diverzifikálódott a papírok devizaneme, így euró mellett dollár-, svájcifrank- és forintpapírokat (!) is vásárolhatunk.
Európában a legjelentősebb szubszuverén kibocsátók a német szövetségi tartományok, az idei első fél évben az új kötvények 88 százaléka származott német kibocsátóktól. Sikerük kulcsa az ország sajátos finanszírozási rendszerében rejlik, e szerint ugyanis a gazdagabb tartományi államok kisegítik a kisebbeket, minimálisra csökkentve ezzel a befektetők szemében a nemfizetés kockázatát. Egyes minősítőintézetek, köztük a Fitch is hisznek e rendszer tartós fennmaradásában, a tartományok besorolása így saját skálájukon Németország AAA minősítésével azonos. A Standard & Poor's ugyanakkor nagyobb hangsúlyt helyez az egyes tartományok önálló finanszírozási képességére, tartva attól, hogy a most még működő kisegítő finanszírozási rendszer a jövőben nem marad fenn ebben a formában. A német gazdasági teljesítmény visszaesése így több tagállam esetében a leminősítést vonta maga után. Ennek következtében több helyi kibocsátó is úgy döntött, hogy nemzetközi alapok felállításával, valamint a befektetői bázis szélesítésével veszi elejét a további besorolásromlásnak.
Az első német piaci szereplő Szászország volt, amely 1997-ben hozta forgalomba pénzpiaci termékeit. A tartomány egy évvel később jelentkezett első, nemzetközi hitelminősítő intézet által értékelt kötvénykibocsátásával, ekkor 2 milliárd márka értékben aukcionált AA mínuszos, tíz év futamidejű papírokat. A legnagyobb kibocsátó azonban ennek ellenére a vesztfáliai tartomány, amely első, 2 milliárd euró értékű tranzakcióját 2001-ben hajtotta végre. A papírok több mint fele az országon kívül kelt el. Azt figyelembe véve, hogy a tartomány éves finanszírozási igénye 10 milliárd euró körüli, érthető, hogy különös hangsúlyt fektettek az eszközök és a befektetői bázis diverzifikálására.
A német szintet ugyan még csak távolról közelítik, de egyre nagyobb lelkesedéssel bocsátanak ki kötvényeket az olasz önkormányzatok is. Az úttörő szerepet itt Nápoly vállalta magára 1996-ban, Szicília 1999-ben hozott forgalomba nemzetközi piacokon forgó kötvényeket. A 2001-es, összesen 1,5 milliárd eurós volument 2002-ben már 5 milliárd eurónyi kibocsátás követte. Az olasz kibocsátók rendkívül érzékenyen reagáltak a változó piaci igényekre, így Lombardia 2002-ben például 30 évesre nyújtotta saját hozamgörbéjét egy 1 milliárd euró volumenű kibocsátással. Kínálatukban 2001 óta eszközfedezetű kötvényeket is találunk, melyek jellemzően valamely célzott, a központi költségvetésből származó forrást helyeznek a kötvények mögé biztosíték gyanánt. Ilyen lehet az egészségügyi fejlesztések forrásainak átcsoportosítása. Ez a megoldás a befektetők számára csökkenő kockázatot, a kibocsátó számára pedig a szükségletekhez tökéletesebben igazodó forrásbevonást eredményez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.