BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meglepetések az őszi aukciókon

Egyetlen hétvégén tartotta őszi nagyárverését a két piacvezető aukciósház. Munkácsy Mihály két alkotásának szembetűnő árkülönbsége jól példázta a két estére - elsősorban a kiemelkedő művek esetében - jellemző hullámzó hangulatot. A licitek nem minden esetben tükrözték a kínálatban szereplő alkotások kvalitását.



Bár a Mű-Terem és a Kieselbach aukciós kínálata kellőképpen felkeltette a gyűjtők érdeklődését, mégsem lehetett felhőtlen az öröm sem a Szent István körúti, sem a Falk Miksa utcai galéria háza táján. A grafikák remekül teljesítettek: a Mű-Teremnél Egry József kisméretű, Badacsony című alkotása egymillió forintos, Aba-Novák Vilmos Álló női aktja 440 ezer forintos, kimagasló eredményt ért el, a Kieselbach árverésén pedig Vaszary János Strandon című ceruzarajza 180 ezer forintról indulva egymilliós leütési áron cserélt gazdát. Jól szerepeltek a középkategóriát képviselő alkotások is, többek között a Batthyány Gyula, Kádár Géza, Molnár-C. Pál, Scheiber Hugó nevével fémjelezhető art decós művek és a nagybányai festmények, miközben a XIX. századi alkotások iránt is a korábbinál élénkebb érdeklődést volt tapasztalható.

Egyes kiemelkedő művek eredményei azonban csalódást keltettek. A korábban párharcként beharangozott (VG, 2003. szeptember 29., 19. oldal) két Munkácsy-festmény versengéséből semmi sem lett: a Mű-Teremnél kalapács alá került Dűlő szénásszekér 38-ról csupán 60 millió forintig emelkedett (ez 100 millióval marad el a Baba látogatói által tavasszal elért abszolút rekordtól), a Kieselbach Pihenő hölgye pedig a 35 milliós kikiáltási áron kelt el.

Több más, szakértők által magasra taksált alkotás sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Így például Szőnyi István kiváló Via Aureliana című alkotásáért csupán 5 millió forintot fizetett a licitelés győztese, míg a Mű-Teremnél mindössze 24 millió forintig emelkedett Rippl-Rónai József Társaság a kastélyparkban című alkotása, pedig több szakértő is többet várt a "kukoricás" periódusban készült vászontól. Rippl-Rónai egy másik alkotása, a 2,2 millióról indított, somogyi tájat ábrázoló pasztell egyáltalán nem talált vevőre.

A több fő mű megmagyarázhatatlanul gyenge szereplése ellenére a két árverés összességében jó eredménnyel zárult. A Kieselbach Galéria forgalma

496 560 000 volt, míg a Mű-Terem kollekciója összesen 426 260 000 forintot hozott. Utóbbi cég esetében a teljes anyagra számított értékemelkedés 159 százalék volt, míg a Kieselbach Galéria 125 százalékot ért el. Előbbi galéria jegyezte az ősz legmagasabb leütési árát is, épp az ominózus korai Munkácsy-alkotással. A kiemelkedő eredmények terén ezzel szemben a Kieselbach teljesített meggyőzőbben: 99 tétel emelkedett egymillió forint fölé, miközben a Mű-Terem hasonló mutatója 72.

A Kieselbach árverésén a várakozásoknak megfelelően szerepelt Szinyei Merse Pál korai tájképe (A Vezúv kitörése, 26 millió forint), valamint Hollósy Simon zsánerképe, a Kocsmai jelenet (ugyancsak 26 millió) is. Mattis Teutsch János kivételesen szép, 1909-ben készült festménye, a Tavasz 18 millió forintért, Rippl-Rónai József Pihenő Zorkája 17 millióért kelt el. A Mű-Terem Galéria legértékesebb képeinek listájára Vaszary Akt Buddhával című alkotása (28 millió forint), Egry József kivételesen balatoni tájképe (24 millió forint) és két Rippl-kép, a már említett Társaság a kastélyparkban és a Bretagne-i népünnep (26 millió forint) került fel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.