Az "egyenlők egyesülésének" hívták, de valójában sima felvásárlás volt, amelynek során a felvásárolt cég részvényeseit kár érte - érvel Kirk Kerkorian, a Chrysler egykori fő részvényese. Meglátása szerint a DaimlerChrysler-birodalom 1998-as létrejöttekor a német társaság tisztán tudta, hogy a meggyengült pénzügyi helyzetbe jutott amerikai riválist kedvező feltételek mellett tudja integrálni saját vállalatába, a tranzakció kedvező fogadtatása érdekében azonban egyenlő felek házasságaként tüntették fel a lépést. A Daimler eredeti szándékának leplezése által azonban a Chrysler részvényesei elestek a felvásárlás esetén járó 62 százalékot is elérő prémiumtól. A 85 éves amerikai üzletember - akinek korábban mintegy 14 százalékos részesedése volt a csőd szélén álló amerikai autógyárban - kárát 9 millió dollárban számszerűsíti, de egyes hírek szerint peren kívüli egyezség keretében beérné 1,2 millió dolláros kompenzációval is. Ha azonban mégis perre kerül sor, az precedenst teremthet, és így akár közel egymilliárd dolláros rendkívüli kiadást is hozhat a társaságnak. Ennek kockázatát már most előre biztosították.
A német cég érvelése szerint azonban Kerkorian álláspontja azért is nehezen védhető, mert keresetét jóval az ügyletet követően adta be, sőt a tranzakciót korábban mindvégig nyilvánosan támogatta, így most csak nyerészkedni akar. Kerkorian azonban egy 2000 októberében megjelent Financial Times-interjúra hivatkozik, amelyben Jürgen Schrempp, a konszern elnöke kijelenti, hogy az "egyenlők egyesülése" szlogennek csak pszichológiai okai voltak, valójában az amerikai céget csak egy divízióként akarták integrálni, így a Daimler számára mindig is nyilvánvaló volt: a cégvezetésben a németek súlya lesz a meghatározó. Ezt támasztja alá az is, hogy a Chrysler-elnök James Holdent is a tranzakció során a stuttgarti delegált Dieter Zetsche követte székében. A világtörténelem egyik legnagyobb fúziójaként számon tartott tranzakció kapcsán így a német sajtó nem felejtette el felhívni a figyelmet a fontossági sorrendre: az új cég neve nem véletlenül nem ChryslerDaimler, hanem DaimlerChrysler.
A Frankfurter Allgemeine Zeitung azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a Las Vegas-i milliárdos jogászai meglehetősen rafináltnak bizonyultak, amikor egy delaware-i kisváros bíróságához utalták a pert. A stuttgartiak félelme szerint ugyanis egy ottani esküdtszék sokkal fogékonyabb lehet a "nemzeti befektetői érdekek" védelmére, azaz egy hatásos ügyvédi beszédben az egész kérdést el lehet vinni a "kizsákmányoló német befektetők" történetének irányába. Ez a taktikai lépés tehát újból a peren kívüli egyezség irányába mozdíthatja a németeket, akik a nyár folyamán hasonló vádak miatt peren kívül már 300 millió dollárt kifizettek kisbefektetőknek. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.